הכל אדום או צהוב: הדוקו על המגרש הפוליטי והספורטיבי לא התעלה מעל הקלישאות

בספורט הישראלי בכל שבוע מתרחש אירוע מזעזע חדש, ותמיד יהיו פוליטיקאים שיתערבו וינסו לגנוב תשומת לב - מכיוון שספורט, ובעיקר כדורגל, משקף היטב את החתך החברתי ואת בעיות החברה • סדרת הדוקו נשאבת לעיסוק מאסיבי בשני המועדונים של הערים הגדולות, בית"ר ירושלים והפועל ת"א, אבל מתעלמת מכל השאר

"בספורט הישראלי תמיד יהיו פוליטיקאים שיתערבו וינסו לגנוב תשומת לב". צילום: מתוף ערוץ הכנסת

התזמון שבו עלתה לשידור (אתמול) סדרת הדוקו "פוליטיקה ב־90 דקות" לא אפשר לה להתייחס לעימות הספורטיבי־פוליטי של השבוע האחרון - האמירה של איתמר בן גביר שהתסיסה עליו את כל לובשי האדום. "נגמרו הימים שהאנרכיסטים האלה, אוהדי הפועל תל אביב, מקללים את צה"ל וזורקים חפצים וכמעט רוצחים", הכריז השר, גרף תשומת לב והרוויח מנדט או שניים אצל הקומץ של לה פמיליה. בכל מקרה, אלה כבר חדשות של השבוע שעבר.

אלימות בין מחנות האוהדים של הפועל תל אביב להפועל חולון בסיום המשחק בין הקבוצות (ארכיון) // תומר גבעתי

בספורט הישראלי בכל שבוע מתרחש אירוע מזעזע חדש, ותמיד יהיו פוליטיקאים שיתערבו וינסו לגנוב תשומת לב - מכיוון שספורט, ובעיקר כדורגל, משקף היטב את החתך החברתי ואת בעיות החברה. זה גם מה שניסו להראות יוצרי הדוקו, בועז סגל ואילון בר־טל, שבוחנים בראייה היסטורית את הקמתן של אגודות הספורט בארץ ומציגים כיצד עוצבו הסטריאוטיפים והמודעות הפוליטית של קבוצות הכדורגל הישראליות.

לאורך שלושת הפרקים מתראיינים שר המשפטים יריב לוין (הפועל ת"א), ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט (בית"ר ירושלים) ועוד שחקני עבר, ח"כים, עיתונאים והיסטוריונים על רקע קטעי ארכיון נדירים מתקופות שונות. אלי אוחנה מסביר את שורשי החיבור הבית"רי לליכוד, אחמד טיבי מתקרבן בשם הנרטיב הערבי־ישראלי, אבישי בן חיים קובע כי משחק השרוכים היה למעשה "מעשה הרואי" של הבית־שאנים מישראל השנייה, וכך הלאה.

השר יריב לוין בתוכנית פוליטיקה ב־90 דקות, צילום: מתוך ערוץ הכנסת

לא צריך את הסדרה כדי לאבחן אותם פערי מעמדות היסטוריים בין קבוצה לקבוצה. בית"ר ירושלים היא העמך, הפועל ת"א לא מייצגת את ישראל, מכבי ת"א תמיד פריבילגית - אלה סטריאוטיפים שכיחים שהדוקו רק מאושש ומחזק. אבל זה בערך כל מה שהוא עושה. כי הסדרה נשאבת לעיסוק מאסיבי בשני המועדונים של הערים הגדולות, בית"ר ירושלים והפועל ת"א, ומתעלמת מכל השאר.

ממש כמו בפוליטיקה, בחינוך, בביטחון או בתקציבים, גם ב"פוליטיקה ב־90 דקות": דין תל אביב וירושלים אינו אותו הדין כמו הפריפריה - באר שבע, אשדוד, אשקלון, קריית שמונה, סכנין, נצרת וריינה. ולכן הפועל ת"א ובית"ר ממשיכות לתחזק בתקשורת יריבות פוליטית־חברתית סוערת, הפוליטיקאים ממשיכים לרכוב עליהן, ואף אחד לא משקיע בפריפריה.

אבישי בן חיים, צילום: מתוך ערוץ הכנסת

זה אחושילינג פוליטי כשמשפחה אחת מפתח תקווה מנהלת את הענף כולו - אבל לא מדברים על זה בסדרה, כמו על הרבה דברים אחרים. ולאן נעלמו הקשרים הפוליטיים של אלונה ברקת, שגם ניסתה פעם לרוץ לכנסת? יכול להיות שבאר שבע לא מספיק מעניינת? ומה עם ראשל"צ? הרי הסיבוב של דוד ביטן בתור יו"ר המועדון היה שיקוף של כל מה שרקוב בקשר בין הון, שלטון, עולם תחתון וכדורגל אסון. ובכלל, פוליטיקה מוניציפלית השפיעה על הכדורגל הישראלי הרבה יותר מטיבי וביבי.

הכדורגל הישראלי מספק מדי שבוע שערורייה אחרת, לרוב בניחוח פוליטי מפוקפק, אולם צריך לצאת מתל אביב ומירושלים כדי להבין שלא הכל אדום וצהוב.

פוליטיקה ב־90 דקות, ערוץ כנסת, 22:00

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר