"החרדים מוצצים לנו את הדם": גלית גוטמן באמירה שמעוררת סערה | צפו

בתוכנית הבוקר השמיעה המגישה דברים חריגים, מאוחר יותר פרסמה גוטמן התנצלות בחשבון האינסטגרם שלה • ברחבי הקשת הפוליטית ובמגזר החרדי מיהרו לגנות • רה"מ נתניהו: "מזכירה אמירות אפלות מהעבר"• תגובת קשת: "הדברים אינם מקובלים, גוטמן זומנה לבירור"

גלית גוטמן עוררה סערה בשידור חי: "החרדים מוצצים לנו את הדם" // צילום: מתוך קשת 12

המגישה גלית גוטמן עוררה הבוקר (שישי) סערה בשידור תוכנית הבוקר של קשת 12, אותה היא מגישה יחד עם יואב לימור, כשאמרה: "החרדים מוצצים לנו את הדם" בהתייחסה להפגנת המחאה בבני ברק השבוע, מאוחר יותר התנצלה גוטמן על דבריה.

"כמה נטל יכולים לשים על שליש מהמדינה הזו בשביל להחזיק בסוף את כל החרדים האלה שמוצצים לנו את הדם", אמרה גוטמן במהלך השידור. המגישה התנצלה על דבריה, וכתבה בחשבון האינסטגרם שלה: "אני מבקשת להתנצל מעומק הלב אם פגעתי במגזר שלם. אני אוהבת את מדינת ישראל ויש לי ביקורת חריפה כלפי נציגי המגזר החרדי בכנסת. הדברים נאמרו בתוך דיון על תקציב הממשלה וקרן הארנונה, אבל אין לי שום כוונה לפגוע בכלל המגזר. אני מתנצלת בפני כל מי שנפגע מהדברים".

גלית גוטמן עוררה סערה בשידור חי, צילום: מתוך קשת 12

רבים תקפו את גוטמן בעקבות האמירה

אחד מחברי הפאנל, יועץ אסטרטגי ומועמד לראשות העיר אשדוד, ברק סרי, אמר: "זו אמירה קשה מאוד. לא היינו רוצים להגיד דברים כאלה על ציבור אחר". גוטמן סירבה לחזור בה.

"זאת המציאות," התעקשה. "יש פה ממשלה חדשה שחולבת את התושבים שלה. מספיק לשבת פה ולהתייפייף".

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, יצא בהודעת גינוי חריפה: "‏אני מגנה את האמירה המכוערת והמסיתה של גלית גוטמן נגד הציבור החרדי בישראל, שמזכירה אמירות אפילות שהופנו נגד בני עמנו בעבר," הודיע. "אין לכך שום מקום — כל ישראל אחים!"

רבים תקפו את גוטמן בעקבות האמירה המקוממת. איש התקשורת והתסריטאי מני אסייג צייץ: "אוטו-אנטישמיות זה ממש מרזה. יכולים לשאול את גלית גוטמן האיומה. הצטיידו בשקית הקאה בטרם הצפיה, ואז שתפו כמה שיותר, כדי שכמה שיותר יהודים יבינו איזו תקשורת נוראה יש לנו כאן בישראל היהודית".

חברת הכנסת מטעם הליכוד, קטי שטרית, צייצה: "דבריה האנטישמים של גלית גוטמן גורמות לי רק לרחם עליה. רק אדם שלא מבין את הקשר ההיסטורי והתרבותי יכול להעלות על דל שפתיו את הביטוי 'מוצצים לנו את הדם' כלפי יהודים מאמינים. ככה נשמעת מישהי מלאה בשנאת חינם שהתנתקה מהשורשים שלה"

יו״ר יהדות התורה, שר הבינוי והשיכון, הרב יצחק גולדקנופף מסר: "אם האמירה המחליאה שנאמרה על ידי מגישה בשידור חי בערוץ מרכזי תעבור בשתיקה על ידי הנהלת הערוץ, היא מלמדת שדמי אחיי החרדים הותר בפומבי. אני מבקש מחבריי לכנסת ולממשלה לגנות את הדברים. אנו מוחים ומגנים את ההסתה הבזויה"

יו"ר שס אריה דרעי הגיב גם הוא לאמירה וכתב: "למי קראתם מוצצי דם? בושו לכם. האברכים הצדיקים לומדי התורה הם שבט לוי המובחר של עם ישראל, הם הסיירת הרוחנית, אשר ביחד עם כל זרועות הבטחון מגינים על עם ישראל, ממשיכים את השושלת היהודית ושומרים על התורה שבלעדיה אין לנו זכות קיום בארצנו".

ראש עיריית ירושלים, משה ליאון, הגיב לדבריה של גוטמן: "שמעתי בזעזוע את האמירות הקשות נגד הציבור החרדי. אני מוקיע את האמירות הללו ואין להם מקום במדינת היהודים. הציבור החרדי תורם המון למדינת ישראל, אם זה בהתנדבות, בארגוני חסד, בהשתלבות הולכת וגוברת בשוק העבודה".

"תתנצלי או תפרשי. די להסתה"

שר התקשורת, שלמה קרעי, הגיב בחריפות: "בחשכת ימי הביניים, כשגויים אנטישמיים הטיחו ביהודים אמירות כאלו, אמרנו: ככה זה - עשיו שונא ליעקב. אבל כאן בישראל? יהודייה? בריש גלי? לא יודע מי זו האישה הזו, אבל האמירות שלה הן פסאודו אנטישמיות, מבישות ולא ראויות לבמה תקשורתית. עם קמצוץ אתיקה עיתונאית, מצופה מערוץ 12 להשעותה לאלתר".

גם שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, תא״ל (במיל׳) מירי רגב, מתחה ביקורת חריפה על גוטמן: "תתביישי לך. אין מקום במדינת ישראל לדברי בלע ואמירות אנטישמיות ששייכות לצוררים של עמנו. תתנצלי או תפרשי. די להסתה".

סגן השר לפיתוח ותחבורה חרדית במשרד ראש הממשלה ובמשרד התחבורה, אורי מקלב, הגיב על דברי ההסתה של גוטמן ואמר: "אלו דברים שעלולים להפוך למעשים. לצערנו אין גבול להסתה כנגד הציבור החרדי. בשביל מה צריך דו״ח אנטישמיות שנתי כאשר זה קורה כאן בארץ, אם ניקח את כל הדברים שנאמרו כנגד הציבור החרדי בחודשים האחרונים הרי שאנחנו נהיה במקום הראשון בדו״ח האנטישמיות".

יריב אופנהיימר יצא להגנת גוטמן, ומיד מחק את הציוץ. ״'אנטישמיות' היא התשובה למי שאין לו תשובה," צייץ בטוויטר. "הסתכלו על תקציב המדינה, על אזהרות האוצר. גלית גוטמן צודקת". 

תגובת קשת 12: "קשת מגנה בחריפות את דבריה של גלית גוטמן בנוגע למגזר החרדי בשידור חי הבוקר. הדברים אינם מקובלים ולא היו צריכים להיאמר בשום אופן. אנו מצרים על כך ומתנצלים על הפגיעה המיותרת. גוטמן התנצלה על נוסח דבריה ועל ההכללה של מגזר שלם וזומנה לבירור דחוף אצל מנהליה, שיתקיים ביום ראשון בבוקר".

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר