התחרות בשוק הטלוויזיה תגדל? קשת משיקה את free tv - כך זה צפוי לעבוד

קשת וערוץ הספורט השיקו את שירות הסטרימינג free tv - והמתחרות נערכות לתחרות על ליבו ועל כיסו של הצרכן • כל הפרטים

צופים בטלוויזיה, צילום: Getty Images

בשבוע שעבר התפוגגה הסקרנות סביב שירות הסטרימינג החדש free tv, אחרי שנפתחה לציבור גישה לגרסת הרצה של השירות, שנמצא בבעלות קשת ו־RGE (מפעילת ערוצי הספורט, הילדים, הכנסת ועוד) ושלמעשה הוקם כדי להתחרות ישירות בארבע המפעילות הקיימות - HOT, yes, סלקום ופרטנר.

שירות הסטרימינג החדש,

 

הוקם כדי להתחרות ישירות בארבע המפעילות הקיימות,

 

בפרי טיוי עדיין מסרבים לחשוף את תאריך ההשקה המסחרית, אך כבר ברור כי אסטרטגיית השיווק שלה תדבר לכיסו של הצרכן, שעומד כיום מול שוק מצומצם שכולל את שירותי התוכן של המפעילות האחרות (ראו טבלה).

משרדי YES בכפר סבא, צילום: יהושע יוסף

את האפליקציה ניתן כיום להוריד בחינם מחנות האפליקציות ברוב הטלוויזיות החכמות, אך כדי להפעילה תיאלצו להזין קודם מספר כרטיס אשראי - צעד שנוי במחלוקת לא רק כי השירות עדיין ניסיוני, אלא בעיקר כי החברה מסרבת לחשוף את הסכום החודשי שתגבה מלקוחותיה. לאחר ההשקה יוענק לנרשמים חודש ניסיון ללא תשלום, שבסיומו יוכלו להתנתק ללא התחייבות. בקרוב תושק גם אפליקציה למסכים ניידים.

פרי טיוי מספקת שירות דרך האינטרנט, ולכן הוא יהיה זמין רק בטלוויזיות חכמות ובסטרימרים. היא לא עובדת עם ממירים, לא מתקינה לוויינים ולא פורסת כבלים, אך היא כן סגרה שיתוף פעולה מסחרי עם פרטנר, שיאפשר למכור טלוויזיה פלוס אינטרנט סיבים.

פרטנר // צילום: יהושע יוסף,

 

סקרים שנעשו לאחרונה גילו כי במחצית מהבתים בארץ אין טלוויזיות חכמות. למעשה, לכלל לקוחות שירותי הטלוויזיה יש בבית 2.5 טלוויזיות בממוצע, שמתוכן רק 1.1 הן טלוויזיות חכמות. לפיכך, לא בטוח שיהיה נכון להציב את פרי טיוי כמתחרה שווה של שתי החברות השולטות, אלא כיריבה חדשה של שלוחותיהן בשוק הלואו־קוסט - סטינג של yes ונקסט של HOT.

טווח המחירים של השירות שמספקות סטינג, נקסט, פרטנר וסלקום נע בין 59 ל־99 שקלים בחודש, ובכוונתה של פרי טיוי לגבות כ־40 שקלים - לא חיסכון משמעותי עבור הצרכן, ובטח לא הוזלה שנתית של אלפיים שקלים, כפי שמשווק על ידי החברה. לכן, מכיוון שהמחיר לא ישבור את השוק, הרבה ישראלים ימדדו את כדאיות מיזם השידורים לפי התכנים שיספק.

הממשק מזכיר את זה של נטפליקס. הוא בסיסי ויציב, יש בו שירותי קאצ'־אפ ללוח השידורים ודפדוף נוח בספריית התכנים הדלה. יותר מ־55 ערוצים ייכללו בשירות, ובינתיים אפשר למצוא בו 44 ערוצים - ובהם 11, 12, 13, 14, חינוכית, 33 מכאן, ערוץ הכנסת, 9, 24, ערוצי ילדים ופעוטות, ערוצי טלנובלות (ויוה, ואמוס) וערוצים ייעודיים לפי ז'אנרים.

בספריית השירות בולטות סדרות רבות של קשת ושל ערוץ הספורט, יש תכנים מינימליים של רשת ותוכנית וחצי של ערוץ 14, ואין תוכן של כאן ושל החינוכית. בפרי טיוי מבטיחים 30 אלף שעות VOD - כרגע יש הרבה פחות.

סלקום טיוי, צילום: יח"צ

 

בולטים בהיעדרם: ערוצי חדשות ומוזיקה, ערוצים ברוסית ובערבית, תוכני ילדים ונוער פופולריים וסדרות רכש חדשות ומדוברות (כמו סדרות של HBO, למשל, שמשודרות ב־HOT, ב־yes ובסלקום; של שואוטיים, של ה־BBC ושל עוד רשתות זרות שמייצרות סדרות שישראלים אוהבים).

גם מאגר הסרטים של השירות מצומצם ולא עדכני. אין כמעט סרטי דוקו או ילדים, וקיים מחסור חמור בכל תוכניות הילדים והנוער האהובות (בפרי טיוי הבטיחו כי תוכן הילדים יורחב דרסטית בעתיד).

צרכני ספורט ימצאו בפרי טיוי את מגוון ערוצי ספורט 5 וערוצי ONE, אך לא יקבלו בפלטפורמה את ארבעת ערוצי הספורט המבוקשים של צ'רלטון, שמשדרים בבלעדיות את הליגה האנגלית וכדורגל ישראלי.

הוויתור העקרוני על צ'רלטון, וההחלטה לא לרכוש את הסדרות המצליחות בעולם ולא לשפוך כסף על זכויות לשידור הערוצים הזרים CNN, פוקס ניוז, E! ו־MTV הם חלק מאסטרטגיה - לספק ערוצי בסיס ותוכן מקומי חלקי במחיר מינימום. לקוחות שירצו לצרוך עוד ירכשו לעצמם בנפרד גם מנוי לדיסני פלוס, לנטפליקס, לאמזון פריים וידאו או לאפל טיוי פלוס.

כדי ליצור בידול, בכוונת פרי טיוי להציג תכנים מקוריים שהעבודה עליהם כבר החלה. בין השאר, היא תפיק גרסה ישראלית לריאליטי הפרובוקטיבי Love Island.

הכניסה של פרי טיוי לשוק התחרותי הרעידה את המתחרות. HOT מנהלת מאבקים משפטיים כדי להצר את צעדיה של מפעילת השירות החדש, או לפחות להרוויח אישור לשידור פרסומות, ושר התקשורת ניסה להתערב. תוכני ה־VOD המקומיים הופכים לסחורה הכי חמה בשוק - והלקוח אולי ירוויח מלחמה בריאה בשוק התקשורת המקומי.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר