נערכים לתקיפה בסוריה. "קוד אריזונה" | צילום: רשת 13

רשת 13 טלטלה את מבקר הטלוויזיה שלנו עם דוקו מצמרר

"קוד אריזונה" ששודר בערוץ בזמן צפיית שיא, סיפק סיפור מרתק על חיסול איום הכור הסורי • צפייה בסרט באקלים הפוליטי העכשווי מפעיל הרבה נקודות אקטואליות למחשבה

אני לא מאמין שאני אומר את זה על איזשהו תוצר שמשודר אצלנו בפריים טיים, אבל "קוד אריזונה" הוא אירוע טלוויזיוני שנגמר מהר מדי, ושצריך היה להפוך למיני סדרה לפחות. מעבר לעובדה שמדובר בקצת יותר משעה מרתקת על חיסול איום הכור הסורי - שידור הסרט בעת הנוכחית מפעיל כל כך הרבה נקודות אקטואליות למחשבה.

"קוד אריזונה", צילום: רשת 13

בקיץ 2007 למדינת ישראל אין כוח למלחמות, אין כיפת ברזל ויש לה מידע מאומת על בנייה מואצת של כור גרעיני "בשאר אל אסדי". מפעל הטקסטיל של הסורים נקרא אצלם "מפעל חקלאי", וממשלת אולמרט נערכת לתקיפה אווירית ו/או קרקעית בחתימה נמוכה. הבמאית רותם שדה הושיבה את כל הצמרת הביטחונית להלל את עצמה קצת ולספר הרבה על ההחלטות, החששות והעימותים בקבינט. עד שעיתונאי אמריקני אחד חוסך לכולם את הדילמות, ומציג שאילתה שמחייבת להוציא את המבצע אל הפועל במיידי.

"קוד אריזונה", צילום: רשת 13

מעבר ליותר משעה ללא אף רגע "מת", הסוגיות העכשוויות שכולנו עוסקים בהן במקום בתקיפה באיראן צפות באופן טבעי: בדקה ה-53 טייס חיל האוויר שהוביל את התקיפה מספר איך מתדרכים אותו שבעוד זמן קצר הוא יטוס לתקוף את הכור בסוריה, על רקע תמונות של טכנאים ואנשי חימוש שמכינים את פצצות המטוסים - שם מתכווצת טיפה הבטן כשטייסים וטכנאים עסוקים רק במשימות מבצעיות.

הרמטכ"ל גבי אשכנזי הוא הדמות המעניינת בסרט, שבניגוד לשאר המרואיינים לא עסוק בלהמריא על עצמו, ומשתף את הצופה דווקא במחשבות ובלבטים - אפשר להמר שעם כאלו יכולות רטוריות ואנושיות, הוא היה מנהל את משבר הסרבנות הנוכחי בצורה אחרת. ערב התקיפה הוא מגיע לחתונה. אשכנזי מבקש מהרב המחתן שכשתיגמר החתונה הוא ייסע לכותל ויישא תפילה להצלחת חיילי צה"ל: "תתפלל באדיקות וברצינות, שתישמע תפילתך". גם הרגע הזה מקבל משמעות על רקע הוויכוח על נוכחותן של תפילות בצה"ל. אשכנזי מתייחס בסוף הסרט לתקיפה מסובכת בהרבה באיראן, ופחות מתייחס, ובצדק, לרמזים לכך שהוא תרם לסיכול תקיפה כזו אחרי שהמערכת כבר היתה דרוכה, בהוראת הדרג המדיני.

"קוד אריזונה", צילום: רשת 13

אם בכל זאת צריך לתת ביקורת טלוויזיונית, מה שחסר היא הצצה רחבה יותר לאחד המרכיבים המרתקים במבצע: פיצוח נפשו של אסד. אם HBO היתה מחליטה להפיק את "יורשים" בסוריה, סביר להניח שאסד היה מגלם את קנדל - הבן שיורש את השליטה למרות היותו הלא מועדף במשפחה. היה מעניין לקבל חוות דעת מהפסיכולוגים איך הגיעו למסקנה שהוא לא פזיז ולא קפריזי, ועל סמך מה התקבלה ההחלטה שאסור לבצע תקיפה שתשפיל אותו.

"קוד אריזונה", רשת 13

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו