החדשות בערוץ 14: במקום דיווח אובייקטיבי - פייק ניוז דרך שופרות עם דעות מדוקלמות

במהדורת ערוץ 14 לא מתעסקים בתרבות, ספורט או יוקר המחיה, גם לא בסיפורים אנושיים או תחקירים מעמיקים • במקום עבודה עיתונאית היא מעצבת דעת קהל ולא כאלטרנטיבה ימנית אלא בפופוליזם לא מושקע • לפחות השאירו לנו את מגי טביבי - עד שהנחיתו לה שרון גל על הראש

מהדורת חדשות ערוץ 14. פופוליזם לא מושקע, בלי עיתונות וכמעט בלי נשים, צילום: צילום מסך ערוץ 14

"הצופים איתנו" התלהב שרון גל לפחות ארבע פעמים במהלך המהדורה המרכזית של ערוץ 14 הערב, והשוויץ שוב ושוב בשיאי הרייטינג שהשיגה המהדורה יממה קודם (8.2% צפייה ו-308 אלף צופים, שהציבו אותה במקום השני אחרי חדשות 12). רק מוזר שבערוץ עדיין מכנים אותה מהדורת חדשות, כי כרגע היא מסמלת בעיקר את ההפך הגמור מכל מה שמהדורת חדשות מרכזית אמורה להיות.

במהדורה של 14 לא מתעסקים בעניינים זניחים כמו חינוך, תרבות, ספורט, יוקר מחיה, חדשות חוץ וכד'. במהדורה של 14 אין סיפורים אנושיים או כתבות צבע, לא עיסוק בתופעות חברתיות, לא תחקירים מעמיקים או עיתונאים שיספקו אייטמים. למעשה, רק שלושה כתבים דיווחו חדשות במהדורה היום (כשאחד מהם דיווח בשידור חי מהקראת מגילה בתל אביב), וזה כנראה מסביר מדוע לאורך כשנה וחצי למהדורה הזו לא היה אפילו סקופ אחד שאשכרה השפיע על סדר היום הציבורי.

שרון גל ומגי טביבי. המגישה משתדלת להישאר אמיתית ושפויה, עד שהנחיתו לה שרון גל על הראש, צילום: צילום מסך ערוץ 14

הואיל וכך, במקום לעשות עבודה עיתונאית המהדורה של 14 מעצבת דעת קהל. היא מקריבה את הליינאפ שלה לטובת פרשנים שמסבירים לצופים את אירועי היום, ואז אומרים להם איך עליהם לחשוב. במקום להיות אלטרנטיבה ימנית למהדורות האחרות, במהדורה של 14 בוחרים להתרכז רק בפופוליזם, בלי השקעה, בלי עיתונות וכמעט בלי נשים.

שרון גל לא מאפשר למרואיין להשחיל תשובה

הפעם הוזמן לאולפן חבר הכנסת ולדימיר בליאק (יש עתיד) שחטף אינספור הקנטות מהמראיין שרון גל, שלא איפשר לח"כ להשלים אף משפט וניגח אותו שוב ושוב. "64 מנדטים הצביעו בעד הרפורמה, כולל אני כמובן", הבהיר בשלב מסוים גל, למי שבמקרה לא הקשיב לו עד כה ולא מודע להשקפותיו הפוליטיות. בליאק, מצידו, לא הצליח לענות על שום שאלה – פשוט כי גל לא נתן לו את האופציה הזאת. זה לא באמת היה ראיון, כמו שזה לא באמת חדשות.

אם המהדורה של 14 תמשיך להתחזק ולהתעצם, היא עלולה לעוות לחלוטין את הצורה שבה ישראלים צורכים חדשות. במקום תחקירים ודיווחים אובייקטיבים, במקום חדשות שמבוססות על כללי אובייקטיביות ואתיקה, יותר ויותר אנשים יתרגלו בעתיד להסתפק בקבלת פייק-ניוז דרך שופרות המדקלמים את אותן דעות בזה אחרי זה על אותם נושאים שנויים במחלוקת.

צפו: מגי טביבי במחאה על עתירת יש עתיד נגד ערוץ 14 (ארכיון) // צילום: ערוץ 14

לפחות השאירו לנו את מגי טביבי, שהייתה האחראית הראשית להתחזקות מגמתית ברייטינג של המהדורה עד שהנחיתו לה שרון גל על הראש. בין כל דפי המסרים המדברים שיושבים סביבה משתדלת המגישה להישאר אמיתית ושפויה, לשאול שאלות רציניות ולשמור על ווייב כלשהו של מהדורת חדשות. זאת אומרת, ברגעים שבהם שרון גל לא קוטע אותה כדי להשחיל עוד אמירה שתשרת את האג'נדה המוצהרת שלו - מגי היא כמו הבזק אור קטן של עיתונות שעדיין לא כבה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר