שטיפת מוח: הפוטנציאל של "השתולה" נהרס עקב חוסר אמינות

למרות שתוכנית הדוקו המושקעת של צבי יחזקאלי עשויה נהדר, בפועל היא אינה תחקיר סנסציוני אמיתי - בעיקר משום שהיא נעזרת בסצנות מבוימות ובחומרי ארכיון רבים שמתעדים עימותים והפגנות, במטרה לבנות דרכם דרמה ומתח

צבי יחזקאלי בהצעה מפתיעה לשדרן הרדיו נתן זהבי (ארכיון) , צילום: מתוך "שתולה", ערוץ 13

ריגול זה עסק סקסי ומסוכן, אבל גם מניפולטיבי ומפוקפק. לכן נדמה שהבחירה בגברת ק' לככב בסדרת הדוקו המושקעת של צבי יחזקאלי שהושקה אמש, "שתולה", כמעט מושלמת. בחורה שוודית חסרת פחד, שנחתה בישראל להתמחות, ואיכשהו גויסה על ידי אקטיביסטים למשימת ג'יימס בונד הרפתקנית בעורף האויב. היא הסתננה לארגון אנטי ישראלי רדיקלי, ISM, שתומך ב-BDS ומנהל קשר עם חמאס והאחים המוסלמים; ארגון זכויות אדם אירופי, שבהקלטות שנחשפו בסדרה מודים חבריו כי הכוונה רק לזכויות של צד אחד.

"השתולה",

לאורך חמישה פרקים (השני ישודר הערב) עוקבת הסדרה אחר המסלול שעברה השתולה במשימתה - מקופנהגן, דרך חברון ועמאן ועד לרוטרדם. העריכה הקצבית, בניית הסיפור והמרדף אחרי מודיעין ואקשן ייצרו מותחן שנוח להישאב אליו, אבל ל"שתולה" יש בעיה אחרת בניסיונה לחשוף את המובן מאליו - זאת אומרת, שפעולות ISM מזיקות לישראל.

את הפרויקט יזם וניהל ארגון "עד כאן", שאותו מכנה יחזקאלי ארגון ביון אזרחי. הוא לא מספר כי "עד כאן" נודע כארגון עם בעיית אמינות. לאורך השנים הסתבך בפרובוקציות ובשקרים - מסמכים שהפיץ בעבר לתקשורת נקבעו בביהמ"ש ובמשטרה כמזויפים; הקלטות שהדליף על הטרדות מיניות של פלשתינים התבררו כמצג שווא שבושל על ידי שתולים. "ראשי הארגון מזוהים עם הצד הימני במפה הפוליטית", הזכיר יחזקאלי ולא הוסיף.

לא בהכרח אמינים. "השתולה",

למרות שק' העבירה 3,000 שעות מצולמות - ניכרת מצוקת חומרים כדי לבסס עליהם תחקיר סנסציוני. לפיכך נאלצת הסדרה להיעזר בסצנות מבוימות ובחומרי ארכיון רבים שמתעדים עימותים והפגנות כדי לבנות דרכם דרמה, מתח, אלימות וסכנה. הצילומים שהשתולה הביאה ממשימת הריגול שלה הראו כי פעילי ISM מספרים את סיפור הסכסוך מזווית הראייה הפלשתינית, בערך כמו ש"עד כאן" עושה מהצד השני. הווה אומר, מטרת העל של שני הצדדים היא לשלוט על המדיה ולעצב כרצונם את הנרטיב.

בזמן שהסדרה נסחפת אחר החומרים מטעם "עד כאן", היא מסתירה מידע חשוב. למשל, מי מימן את פעילות המרגלת ברחבי העולם במשך כשלוש שנים? עד כמה הבחורה אמינה? מתי נכנס יחזקאלי לתמונה? ולמה מבין כל הארגונים הבעייתיים נבחר דווקא ISM לעמוד במוקד התחקיר?

מי שמוצג כמפעיל של ק' הוא מייסד "עד כאן", גלעד אך. הסדרה מאדירה אותו, אבל יחזקאלי לא מציין כי אשתקד שניהם הקימו במשותף עמותה רשומה ("עוצרים את הג'יהאד העולמי"), שמטרותיה המוצהרות הן "ניטור העברת כספי טרור שמיועדים לפגוע במדינת ישראל וחשיפת מקורות המימון בתקשורת".

ככה יחזקאלי, למעשה, עובד למען "עד כאן", מקדם את הארגון בשידוריו ומסתיר מצופיו את קשריו עימם. בפעם שעברה בה אך ויחזקאלי שיתפו פעולה - בתחקיר על שתולה אחרת שהתחזתה לעיתונאית - העיתונאי וערוץ 13 חטפו נזיפה מבית הדין לאתיקה של מועצת העיתונות מכיוון שפעל בניגוד עניינים וללא גילוי נאות. גם הפעם סובלת הסדרה ששניהם יצרו מאותם כשלים, ושוב נעדר הגילוי הנאות. למה? אולי כי כולם אותו דבר. כמו הארגונים שהם מנסים להשחיר, "עד כאן" ויחזקאלי מציגים בפנינו תמונה חלקית, נעזרים בקטעים מבושלים כדי לנפח ולהפריז, מסתירים מידע ומבססים את פעילותם על כספים אפורים.

מסתירים מידע חשוב. "השתולה",

"שתולה" היא סדרה שעשויה נהדר, אך היא לא תחקיר עיתונאי אלא פרויקט שנועד לשטוף לכם את המוח, וכל סצנה בנויה כדי לחזק אינטרס של המושכים בחוטים - מימין ומשמאל. המסקנה: ככל שיותר ארגונים מתערבים בסכסוך ומנסים להשפיע עליו, כך הסיכוי לפתור אותו הופך לבלתי אפשרי.

"שתולה", רשת ‪21:15 ,13‬

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר