הסיפור שאינו נגמר: "פאודה" הייתה צריכה כבר להסתיים מזמן

בתום ארבע עונות, הסדרה המצליחה נראית כעת עייפה, תשושה ומגמגמת • כמו רבות וטובות, היא הייתה צריכה כבר להסתיים, אבל כמו הדמויות האומללות שלה היא איכשהו נגררת לעוד סבב לחימה

"פאודה", צילום: מתוך הסדרה

חוק לא כתוב של סדרות אקשן ומשטרה מבהיר כי כשמציגים שוטר יום לפני יציאתו לפנסיה, או מראים לוחם אומר לחברתו שהוא אוהב אותה ומבטיח לחזור אליה בסיום המבצע שאחריו ישוחרר מהצבא - הם יהיו בדרך כלל אלה שימותו בסוף הסצנה. אבל הדמויות הללו, שבסכנת חיים מתמדת, תמיד ישאפו להיהפך לנורמליות ולהיבלע בשגרה משעממת עם האישה והילדים. הם ייאבקו בעצמם - הגוף והמוח ישדרו התשה ושובע מלחימה אינטנסיבית, ואז משהו יקרה ודווקא הם יהיו מוכרחים להציל את העולם. הם, ולא אף אחד אחר. תסמונת ג'ק באואר.

זה קלאסי ונפוץ בדרמות מהסוג של "פאודה", ועל בסיס זהה נבנתה למעשה העונה הרביעית, שהסתיימה אמש בפרק מותח מלא יריות ופגיעות. כמעט כל הדמויות המובילות הבליטו חוסר חשק מוחלט להמשיך בתפקידן. הן רוצות להיות בחוץ, לפרוש לחיים רגועים, אך הרוטינה לא עוצרת - חייבים עוד עונה, גם אם הסיפור והדמויות מיצו את עצמם. מצילים את המדינה בעל כורחם, אבל לא מעוניינים להיות שם.

המגמה התפשטה ממפקד הצוות (יעקב זאדה-דניאל) שבפרק הקודם ביקש לפרוש, דרך סטיב (דורון בן דוד) שחווה התקף חרדה והתחנן לעזוב, ועד הזוג נורית ושגיא (רונה לי שמעון ועידן עמדי) ששוקלים את עתידם הקרבי כי הם אמורים להפוך להורים. כולם מפורקים, מרוקנים, נזכרים בגעגוע בחבריהם שנהרגו לאורך הפרקים, וחולמים על הסוף. "אתם תחכו לי?", שאל דורון (ליאור רז) את גרושתו ואם ילדיו, כשייבב בזרועותיה רגע לפני שיצא למבצע האחרון של פרק הסיום. ארבע עונות הדמות שלו מזגזגת בין חופש לבין לתקוע למישהו כדור בראש, אבל לא מצליחה להימלט מהפאודה.

מתוך "פאודה", צילום: רונן אקרמן

לרגל הפינאלה שוב הקפיצו את יחידת המסתערבים התשושים, הפעם על מנת להתרוצץ בסמטאות ג'נין ולהתנקש בטרוריסט הראשי של העונה. אולם הסיפור של "פאודה" מגמגם. הקליימקס של העונה התרחש כבר לפני שני פרקים, במבצע חילוץ מאולתר ומוגזם בשטח לבנון פינת הגבול הסורי; כל כך קרינג'י ומופרז, לא הגיוני ולא אמין, עם זאת מייצג נאמנה את הסדרה בעונותיה האחרונות. אותם כשלים נכחו גם בסצנת הלחימה הממושכת שאיתה הסתיימה העונה.

כי איכשהו ב"פאודה" כל המבצעים הכי גורליים של המדינה מוטלים על כתפיהם של ליאור רז ועוד שישה חבר'ה. ראש אגף במוסד, שלושה שב"כניקים ומשת"פ מפעילים לבדם את כל מערכת הביטחון. הם הטובים שבכוחותינו וכנראה גם היחידים. אז אין להם תחליף. בתום ארבע עונות, "פאודה" נראית כמו הסדרה הכי עייפה על המסך. היא היתה צריכה להסתיים, אבל כמו הדמויות האומללות שלה איכשהו נגררת לעוד סבב לחימה.

פאודה - פרק סיום עונה 4, yes Action, 22:00

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר