הומלנדר הוא דונלד טראמפ: "הבנים" סאטירית מתמיד

"דה בויז" היא יותר מסדרה שנונה, קיצונית וסוטה • היא נוטפת ביקורת חברתית בנושאים מגוונים, אבל מעל הכל מרחף הומלנדר - הנבל הראשי, שדמותו בנויה במובהק על אלמנטים של ימין קיצוני

הגיבור-נבל הראשי. הומלנדר ב"הבנים", צילום: צילום מסך

גיבורים נושאים בתוכם תכונות עילאיות שבני אדם שואפים אליהן - נגיד, אומץ לב, ערכיות והקרבה למען הכלל. הרעיון כי כל אחד חולם שיכנו אותו "גיבור" מעיד המון על החברה שלנו, שמסיבותיה מסמנת גיבורים כמורמים מהפרט, אבל גם מסביר מדוע ז'אנר גיבורי־העל כה פופולרי ונערץ. הרי המילה "גיבור" טמונה בשמם, ומשום שכך - ברירת המחדל היא שהם מודל לחיקוי.

אולם הסדרה "הבנים", שמשודרת באמזון פריים ותסיים ביום שישי את עונתה השלישית, מערערת את המוסכמה בקרב צופיה. היא מתארת תאגיד גיבורים עם כוחות על־טבעיים שמנצחים טרוריסטים, מוכרים מרצ'נדייז ותפיסות עולם, אך מתנהלים הפוך מגיבורים. בסדרה הזאת גיבורי־העל הם הרעים. את החבורה מנהיג הומלנדר (אנתוני סטאר), שעוצב לכדי פשיסט סוציופת, סדיסט ואנוכי. גיבור אינפנטיל עם שיגעון גדלות, שמסוגל לעוף ולשרוף במבט את יריביו. דמותו לא מזוהה פוליטית, אך התפתחותה משורטטת: בעבר, כשהיה מעורב בטרגדיית התרסקות מטוס, השתמש הומלנדר במשפטים מנאום שנשא ג'ורג' בוש אחרי אסון התאומים; העונה דמותו מזכירה בעיקר את דונלד טראמפ.

כי מתחת לגלימה, הומלנדר הוא גבר לבן ופריבילגי עם אמביציה אינסופית, שנוטל עוד ועוד כוח לידיו בטענה כי זה מחזק את המדינה, שהיא מעל לכל. הוא מתבכיין בטלוויזיה על חופש הביטוי ותרבות הביטול, נואם סיסמאות פופוליסטיות בעצרות המוניות, מפיץ פייק ניוז, ומטפח תומכים המסתנוורים ממסרים בגוון גזעני, לאומני ושוביניסטי.
כשהומלנדר מפנים שהוא יכול לעשות מה שהוא רוצה ורק להתעצם מכך ציבורית, זוהי קריצה להצהרה ההיא של טראמפ שלא יאבד מצביעים גם אם יירה במישהו בשדרה החמישית. וכשהומלנדר מתאהב בגיבורת־על נאצית, הוא מסובב את דעת הקהל ולוחץ על נקודות פטריוטיות כדי להגדיל את בסיס התמיכה בו - כל עוד זה משרת את הנרקיסיזם שלו, הוא ימשיך להתעלם מההשלכות.

"דה בויז" היא יותר מסדרה שנונה, קיצונית וסוטה. היא נוטפת ביקורת חברתית בנושאים מגוונים, אבל מעל הכל מרחף הומלנדר - הנבל הראשי, שדמותו בנויה במובהק על אלמנטים של ימין קיצוני. יש לו ים מעריצים, לא רק בתוך הסדרה אלא גם בחיים האמיתיים, שמתחברים להשקפת עולמו, ללאומניות, לכוחניות ולצדק המעוות שהוא דורש. מי שלא הבין זאת, או מי שמעריץ בצורה עיוורת כל מי שקורא לעצמו גיבור, הרי שהסאטירה היא עליו.

"הבנים" - עונה 3, אמזון פריים וידאו

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר