50 שנה לפרשת ווטרגייט: סדרות עם ג'וליה רוברטס, וודי הרלסון ושון פן

ביוני 1972 התפוצצה השערורייה הפוליטית האמריקנית שהביאה להתפטרותו של הנשיא ניקסון • לציון 50 שנה לכך, עולות בטלוויזיה האמריקנית שתי סדרות עלילתיות ואחת תיעודית על הפרשה

ג'וליה רוברטס ושון פן ב"Gaslit"

לקראת ציון 50 שנים לפרשת ווטרגייט, שהביאה להתפטרות הנשיא ריצ'רד ניקסון, חוזרים בטלוויזיה האמריקנית לשערורייה הפוליטית ההיא עם סדרות חדשות בכיכובם של שחקנים כמו ג'וליה רוברטס, וודי הרלסון ושון פן.

פרשת ווטרגייט התפוצצה בעקבות פריצה למטה המפלגה הדמוקרטית "ווטרגייט" שבוושינגטון, ביוני 1972. היא נחשפה על ידי כתבי ה"וושינגטון פוסט", בוב וודוורד וקארל ברנסטין, שפרסמו כי הפורצים היו אנשי המפלגה הרפובליקנית שהתקינו ציוד האזנה במטה המפלגה היריבה, כדי לסייע לקמפיין הבחירות של הנשיא המכהן, ניקסון.

ניקסון נבחר מחדש בנובמבר 1972 והכחיש בתוקף כי ידע על הפריצה. אולם באוגוסט 1974 נחשפו הקלטות שהפלילו אותו, וארבעה ימים לפני שאמור היה לעמוד בפני הליך הדחה - הוא בחר להתפטר מתפקידו.

בשבוע שעבר עלתה ברשת הכבלים האמריקנית Starz מיני־סדרה בת שמונה פרקים בשם "Gaslit" (מלשון המונח "גזלייטינג" - התכחשות מתמשכת לעובדות על מנת לזרוע ספק אצל הקורבן), המבוססת על פודקאסט בשם "Slow Burn" שעלה ב־2017 במגזין האינטרנטי "Slate" ועסק בפרשה. בסדרה מככבת זוכת האוסקר ג'וליה רוברטס בתור מרשה מיטשל, אשת חברה מארקנסו ורעייתו של ג'ון מיטשל, שהיה התובע הכללי של ארה"ב בממשל ניקסון. את מיטשל מגלם שון פן.

אף שיוכה הפוליטי הברור, מיטשל, שכונתה "הפטפטנית מהדרום" ואהבה להתראיין אצל כל מי שרצה, היתה אחת הראשונות להשמיע את קולה באשר לחשדות על מה שבאמת קרה בבניין ווטרגייט. זאת למורת רוחה של בעלה, שהיה איש סודו הקרוב של ניקסון, מה שכמובן עשה צרות לממשל, וגם לזוגיות של המיטשלים.

וודי הרלסון וג'סטין ת'רו ב"השרברבים של הבית הלבן",

סדרה אחרת שעוסקת בפרשה תעלה בקרוב ב־HBO. מדובר במיני־סדרה בת חמישה פרקים בשם "השרברבים של הבית הלבן", בכיכובם של וודי הרלסון וג'סטין ת'רו. השניים מגלמים את דמויותיהם של אי. האוורד האנט וג'י. גורדון לידי, שהיו שניים מאנשיו של ניקסון. הם הקימו יחידה סודית שכונתה "השרברבים", שנועדה למנוע דליפות שעלולות לחשוף את ניקסון. את הדרמה הקומית מביים המפיק והבמאי זוכה האמי דיוויד מנדל, שביים בעבר פרקים של "סיינפלד", "תרגיע" ו"ויפ". בסדרה יככבו גם לינה הידי (סרסי מ"משחקי הכס") וקתלין טרנר.

לצד שתי הסדרות העלילתיות, תשדר זרוע הפקות המקור של ערוץ החדשות CNN סדרה תיעודית בשם "העד האחרון: ווטרגייט", שאותה יוביל היועץ המשפטי של הבית הלבן בזמן כהונת ניקסון, ג'ון דין. דין יחשוף פרטים חדשים על הפרשה, ועל מה שקרה מאחורי הקלעים בניסיון למנוע את קריסת שלטונו של ניקסון.

בעבר כבר יצא סרט קולנוע שעסק בפרשה, "כל אנשי הנשיא" הקלאסי מ־1976, בכיכובם של רוברט רדפורד ודסטין הופמן. ב־2017 יצא סרט הקולנוע "האיש שהפיל את הבית הלבן" בכיכובו של ליאם ניסן, שעסק גם הוא בפרשת ווטרגייט.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר