"אמא שלי גיבורה": ירדנה ארזי יצאה למסע בעקבות אמה שהצילה ילדים בשואה

מסעה של הזמרת לצרפת, בניסיון להתחקות אחר מה שעבר על אמה במהלך מלחמת העולם השנייה, תועד בסרט דוקומנטרי "המסע של ירדנה", שמשודר ב-HOT

ירדנה ארזי מתוך "המסע של ירדנה"

ירדנה ארזי תמיד ידעה שאמא שלה התגוררה בזמן מלחמת העולם השנייה בצרפת, שהיתה תחת כיבוש נאצי. אבל היא מעולם לא התעמקה מה בדיוק עבר עליה בשנים האלה.

לפני כמה שנים החליטה שהגיע הזמן לברר מה בדיוק היה שם. היא יצאה למסע מטלטל בצרפת בעקבות משפחתה של אמה, והתוצאה הונצחה בסרט דוקומנטרי שישודר הערב (רביעי) ב־21:15 ב־HOT8, "המסע של ירדנה". את הסרט ביימה איילת הלר, והוא ישודר שוב מחר (חמישי) ב־17:35.

במסגרת הסרט מתחקה ירדנה, ביחד עם בת דודתה תמר, אחר הסיפור של אימותיהן, האחיות איבט ופאני לואנז'ה, ומגלה שהשתיים, ביחד עם שאר בני המשפחה, הצילו מאות ילדים יהודים בתקופת השואה מתחת לאפם של הנאצים.

"השואה היתה נוכחת בכל שנות ילדותי ובגרותי", מספרת ארזי. "ההורים שלי לא ניצולי שואה בהגדרה, הם לא עברו את המחנות, אבל השואה היתה נוכחת בסביבה שבה גדלתי. השכנים מסביב והסיפורים שלהם. מהסיפור המשפחתי שלי שמעתי רק קטעים. בגיל 17 וחצי עזבתי את הבית ללהקת הנח"ל, ומשם חיי התגלגלו בצורה נמרצת, ולא באמת התעכבתי על הנושא. אפילו ניסיתי לברוח ממנו.

"עם השנים התגלה לי סיפור הגבורה של דוד שלי, ז'ורז' לואנז'ה, גיבור לאומי צרפתי, שקיבל הכרה מנשיא צרפת. הוא היה האח הבכור של אמא, וגם שמעתי על הפנטומימאי מרסל מרסו, שהיה בן דוד שלהם. פה ושם שמעתי סיפור קטן על אמא, שהבריחה ילדים ברכבת מצרפת.

"ב־1994 שני הוריי נפטרו, בהפרש של חמישה ימים זה מזה, וזה היה כמו מין בור שנפער בי. פתאום הבנתי שמרוב ריצה קדימה וקריירה ומשפחה - לא שאלתי שאלות. זה סיפור גדול של החמצה מבחינתי. ב־2018 דוד שלי ז'ורז' נפטר בגיל 108, וסיקרו את זה בכל כלי התקשורת הגדולים בעולם. כשדיברתי על זה עם חברי, יואב גינאי, הוא שאל אותי 'למה שלא תצאי למסע בעקבות אמא?'".

ומה גילית?

"גיליתי שאמא שלי סייעה להבריח ילדים יהודים. המשפחה החליטה להשתמש בה כחלק מהמחתרת הצרפתית, משום שהיא נראתה ילדה תמימה, בהירת שיער עם עיניים כחולות. היא איבדה את הילדות שלה ואת הנעורים שלה. נעקרה מהבית שלה, לא היו לה לימודים מסודרים. בגיל 12 היא כבר עמדה בפני סכנת חיים אמיתית. יש לי שאלות שאין לי תשובות עליהן. כמה היא היתה מודעת לסכנה? כמה זה צילק לה את הנפש?".

ובכל זאת, קיבלת חלק מהתשובות? הבור התמלא קצת?

"חלק מהבור הצליח להתמלא, אבל חסר לי עוד מידע. אני עדיין רוצה תשובות, ואני יודעת שעוד יש לי את מי לשאול. העבודה מבחינתי עוד לא נגמרה".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר