שחקני "השחף" עם הבמאי יאיר שרמן (למטה מימין, לצדו ג'וי ריגר)

במאי "השחף" בתיאטרון גשר: "מאות בנות רצו להיות נינה"

אחרי שהסדרה "חזרות" הפכה את נינה מ"השחף" לשם מוכר בפי כל, בתיאטרון גשר עובדים במרץ על העלאת המחזה של צ'כוב • הבמאי יאיר שרמן מספר למה ג'וי ריגר נבחרה להיות נינה, איך ניגשים לביים צ'כוב ולמה הוא מת מפחד לפני כל הצגה

אחרי שצמד המילים "אני נינה" נכנס כמעט לכל בית בישראל בזכות הסדרה "חזרות", בתיאטרון גשר מצאו את נינה שלהם, גיבורת הקלאסיקה של אנטון צ'כוב "השחף", בדמות השחקנית ג'וי ריגר.

ההפקה החדשה של "השחף" תעלה בתיאטרון גשר בספטמבר. המחזה של צ'כוב, שנכתב ב־1895, מגולל את סיפורן של ארבע דמויות: הסופר בוריס טריגורין; השחקנית המפורסמת אירנה ארקאדינה טרפלייב - שטריגורין הוא מאהבה; בנה המחזאי המתחיל קונסטנטין (קוסטיה) טרפלייב; ואהובתו, הצעירה החולמנית נינה. כשטריגורין מתאהב בנינה, העניינים מתחילים להסתבך.

התרגום מרוסית הוא של רועי חן ובהצגה משחקים אפרת בן־צור, ישראל (סשה) דמידוב, דורון תבורי, מיקי לאון, שלומי ברטונוב, אלכסנדר סנדרוביץ', אלון פרידמן, סבטלנה דמידוב ועוד. הבמאי הוא יאיר שרמן (37), שביים בהצלחה מחזות של חנוך לוין, שייקספיר ונסים אלוני וסומן כאחד הבמאים הצעירים המבטיחים בתיאטרון הישראלי.

"צ'כוב זו התמודדות חדשה לגמרי", אומר שרמן. "שונה מאוד מלביים את חנוך לוין, שייקספיר ואלוני. זה מצריך אותי ללמוד לקרוא מחדש, וזה מגביר את מפלס החרדה (צוחק). אני מגיע לצ'כוב בפעם הראשונה כי אני חושב שצריך בשלות וניסיון כדי להתמודד עם החומר המאוד מאתגר הזה. לקח לי זמן להבין את צ'כוב ולמצוא את עצמי בתוך זה. יש מחשבה שצ'כוב זה נורא ישן, משעמם, עם המון דיבורים ומעט התרחשויות, אבל עם ההתבגרות והניסיון משהו בי נפתח לזה. הרגשתי ש'השחף' הוא המחזה הכי נכון עבורי כי הוא מתעסק בתיאטרון, ביצירה ובאמנות. הדמות של קוסטיה, במאי צעיר שחווה כישלונות, תשוקות, אהבות, אכזבות והתמודדות עם יצירה - זו דמות שאני מאוד יכול למצוא את עצמי בה".

אתה מתחבר לדמות של במאי צעיר שחווה תסכולים ואכזבות? אתה דווקא סומנת כהבטחה מגיל צעיר מאוד ואף זכית לשבחים על מחזות שביימת.

"הצלחה היא מושג מאוד מתעתע (צוחק). מה שנחווה מבחוץ לאו דווקא נחווה מבפנים. הרי מה זו הצלחה? ביקורות שאני מקבל? כמה היצירה נמכרת? איך מודדים הצלחה? הדמות של טריגורין, למשל, מבטאת את זה. זה סופר שנמצא בשיאו, הוא הכי מצליח ברוסיה, ולמרות זאת הוא חושב שהכתיבה שלו לא מספיק טובה. כשקהל בא לראות הצגה שלי, אני מת מפחד. אני לא מסוגל לשבת באולם כשיש הצגה שלי. מחמאות לא נשארות איתך. מה שנשאר זה ההתמודדות עם פחדים שרק הולכים וגדלים, כי ברגע שיצירה מצליחה - הפחד גדל. אתה צריך להמציא את עצמך מחדש".

איך אפשר לחדש במחזה שהועלה כל כך הרבה פעמים על הבמות?

"אני מנסה להימנע מהלמציא את הגלגל מחדש. את הגלגל כבר המציאו. מה שיהפוך את ההפקה למסעירה ומפתיעה הוא אם היא תהיה מחוברת אלי. אם אעביר את עצמי דרך החומר".

העובדה שהסדרה "חזרות" הפכה את נינה לשם מוכר שינתה משהו בתהליך העבודה על ההצגה?

"ברור שהסדרה ייצרה הייפ מסוים למחזה. הרבה יותר אנשים סקרנים לגביו. תהליך האודישנים לנינה היה ארוך. מספר הבנות שניגשו לאודישן היה עצום. קיבלתי מאות קורות חיים ותמונות, זימנתי עשרות לאודישן. היו הרבה מוכשרות, אבל ג'וי היתה היחידה שהצליחה להביא אירוניה וחוש הומור לתפקיד הזה, והיה כיף לראות את זה. היא עברה ארבעה אודישנים וכולנו התאהבנו בה".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
Load more...