"התחושה הייתה ששוחטים פרות קדושות ונולד משבר אמון שמחייב את כולנו"

"נופל מחוץ לזמן" של דויד גרוסמן מגיע למוזיאון תל אביב לאמנות • מדובר בשילוב של משחק, שירת א-קפלה, ודימויים חזותיים, כשהדמויות יוצאות למסע עם הקהל

"נופל מחוץ לזמן". צילום: תמי שחם

"נופל מחוץ לזמן", יצירתו האייקונית של דויד גרוסמן, משתלטת על מוזיאון תל אביב לאמנות. זה יקרה ב-4 ביוני, בחללי המוזיאון בבכורת המופע של קבוצת התיאטרון אנסמבל "פספורט" בבימויה ועיבודה של יעל קרמסקי, מייסדת הקבוצה.

עם פרוץ הרפורמה המשפטית בחרה יעל לעשות עיבוד לספרו של גרוסמן כי לדבריה "התחושה הייתה ששוחטים פרות קדושות ונולד משבר אמון שמחייב את כולנו. הברית החזקה ביותר, שמסמלת את הבסיס לשותפות הגורל של אזרחי ישראל, זה שירות החובה בצבא. גם את הפרה הקדושה הזו שחטו. זה גרם לי לבחור בספר המופלא והכואב הזה של דויד גרוסמן.

"נופל מחוץ לזמן", צילום: תמי שחם

"הבכורה הייתה אמורה להיות ב-15 בנובמבר ואז נפלנו כולנו מחוץ לזמן ב-7 באוקטובר. הרחבה של מוזיאון תל אביב הפכה להיות כיכר החטופים. הדרך מכיכר החטופים לחללי החזרות נהייתה דרך אחת בשבילנו. פיזית ורגשית המשכנו לעבוד בתוך ההלם, בתוך הטראומה של הורה שמאבד את הילד שלו. הדמויות במופע מייצגות כל הורה, בלי הבדל של דת, גזע ומין. הנגיעה העמוקה והחודרת בצורך להיפרד מהילד שאיננו משותפת לכל ההורים. הרי אלה נגזלו מהם בלי שהצליחו או יכלו להיפרד מהם. בסוף המסע זה קורה. הם נפרדים".

"נופל מחוץ לזמן", צילום: תמי שחם

המופע "נופל מחוץ לזמן" הוא אירוע חזותי, מעין מסע בחללי המוזיאון, שילוב של משחק, שירת א-קפלה, ודימויים חזותיים המשתלבים יחד, כשהדמויות יוצאות למסע עם הקהל. שחקני האנסמבל הם ערן בוהם, דינה בליי-שור, אליזבט וייסמן, אייל זוסמן, אילן זכרוב ורונן יפרח.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר