"אח בוגר". צילום: עומר שטיין

"מותר לך להמשיך לחיות - זה מה שאבא היה רוצה"

"אח בוגר" היא הצגה נוגעת ללב שבמרכזה טראומה ושכול המאפיינים חיים של רבים במדינת ישראל ומתעצמים במיוחד ביום הזיכרון • ההצגה נוצרה על מנת להנגיש לילדים את הנושא המורכב והקשה, שביום הזיכרון נטען במשמעות חדשה

איך מנגישים לילדים טראומה ושכול כשהעצב והמוות שמקיף אותנו בחודשים האחרונים כל כך בלתי נתפס? בתיאטרון השעה מנסים לעשות את זה עם "אח בוגר", הצגה נוגעת ללב שבמרכזה בדיוק התמה הקשה הזו, שביום הזיכרון נטענת במשמעות חדשה.

"אח בוגר" מגוללת את סיפורו של נועם, שחייו משתנים כאשר אביו, סגן אלוף ארז ברקן, מפקד יחידה מובחרת בצה"ל, נהרג בפעילות מבצעית. נועם מתקשה להתמודד עם האובדן, מסרב לקבל כל עזרה מקצועית, אבל מסכים להיפגש עם מתנדב מעמותת "אח בוגר" שעוזר לו להתגבר על המשבר. כך הוא פוגש את איציק, כוכב כדורגל שנאלץ לפרוש מהמגרש עקב פציעה. בין השניים נרקמת מערכת יחסים במסגרתה הם מצליחים ללמוד שמכל קושי או כאב אפשר גם לצמוח ולהתגבר.

את ההצגה כתבו אורלי ישועה ויהונתן שוורצברג, ביים תום שוורצברג ומשתתפים בה יהונתן שוורצברג, טל דנינו, גילי גנני, יעלי רוזנבליט ומורן ארביב - ובבסיסה המקום והלגיטימציה שמעניקים לילד לא להישאר לבד עם הטראומה שלו – אלא להפך; להנגיש לו נושאים כמו שכול, עצב, מוות, כעס ואשמה.

"אח בוגר", צילום: עומר שטיין

"מאז ומתמיד התחברתי יותר לקהל הילדים, קהל שאפשרי יותר להשפיע עליו. אני ממש מרגיש את זה בתגובות שאחרי ההצגות. הילדים והמבוגרים מגיעים אליי אחרי ההצגה, כאלו שחוו אובדן כזה או אחר, ומספרים שההצגה הזו הייתה יותר טובה להם מכל הטיפולים הפסיכולוגים שהלכו אליהם אחרי האובדן שהם חוו", מספר יהונתן. "יש פה הזדמנות לגעת בנפש של כל ילד וילדה, נפש שעדיין נכונה להשתנות. היה לי חשוב להראות את הצד הפגיע של הדמויות עם סוג של קריאה לעזרה בעקבות מצוקה מאד גדולה. אני חושב שהמסר המרכזי הוא 'אל תישארו לבד, אל תתמודדו לבד, יש לכם משפחה, יש לכם חברים, תדברו איתם'. לכן אחד המשפטים החזקים בהצגה שמאוד נוגעים בי כשחקן הוא 'מותר לך להמשיך לחיות. זה מה שאבא היה רוצה'" .

"אח בוגר" תציג ב-16 במאי בחבל מודיעין, ב-19 במאי בעירוני ד' תל אביב ובהמשך ברחבי הארץ.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו