"אנחנו אפילו לא קרובים לשוויון": נטע גרטי על תפקידה החדש

אחרי שכיכבה בעונה האחרונה של "פאודה", השחקנית מגיעה לתיאטרון "לעשות תיקון היסטורי" לפרשה שטלטלה את עולם המדע • "גם היום מדעניות בכירות צריכות לטשטש את נשיותן כדי שיקשיבו להן", היא אומרת

נטע גרטי, צילום: מיכל חלבין

לא הרבה פעמים יוצא לתיאטרון לעשות תיקון להיסטוריה, אבל זה בדיוק מה שקורה בהצגה "פוטוגרף 51", שתעלה ב־24 במארס בתיאטרון הקאמרי. המחזה מגולל את סיפורה של ד"ר רוזלינד פרנקלין, מדענית צעירה ומבריקה שהגיעה לפריצת דרך מדעית עולמית בחקר הדנ"א - אבל את פרס הנובל על התגלית הזאת העניקו למדענים גברים, שהתבססו על הגילוי הפנומנלי שלה.

יותר מ־60 שנה חלפו מאז הניסיון לדחוק את ד"ר פרנקלין אל מחוץ להיכל התהילה, וכעת לתפקידה נכנסת השחקנית נטע גרטי. לצדה משתתפים בהצגה תום אבני, אלון סנדלר, מיכה סלקטר, נדב אסולין ויואל רוזנקיאר. על הבימוי אמונה מור פרנק.

"אנחנו עושים פה תיקון להיסטוריה", אומרת גרטי בחיוך. "היא מתה בגיל 37 מהקרינה של הרנטגן שהיא נחשפה אליה כל כך הרבה, וכמה שנים לאחר מכן זוג המדענים שגנב ממנה את התצלום שעל בסיסו הגיעה לתגליתה זכה בפרס. רק אחרי שנים, כשאחד המדענים פרסם ספר שבו התהדר בנוצות לא לו, הבינו שהקרדיט מגיע לה".

"צריכים לחתור לשיח פמיניסטי". גרטי, צילום: מיכל חלבין

במסגרת ההכנה לתפקיד נפגשה גרטי עם מדעניות רבות, ולדבריה גילתה שגם היום מדובר בעולם גברי שבו נשים נאלצות להסתיר את נשיותן כדי שיתייחסו אליהן ברצינות. "נפגשתי עם המון חוקרות ממכון ויצמן שעושות עבודת קודש, הייתי במעבדה של עדה יונת, והדהים אותי לראות שגם ב־2023 נשים במעמד כזה צריכות לבצע התאמות לעולם הגברי כדי שיקשיבו להן. למשל, להימנע מללבוש שמלות או לאסוף את השיער כשהן מרצות".

המחזה יוצא בתקופה לא פשוטה בישראל, כשגם שאלות סביב מעמד האישה מרחפות באוויר.
"נכון, ונראה שאין בכלל מחשבה על זה. ואני בכלל לא מדברת על שוויון מלא - בפוליטיקה אנחנו אפילו לא מתקרבים לייצוג נשי שווה. גם בעולם התרבות זה עוד לא מתקיים, למרות הניסיונות הרבים להגיע לכך. השיח הפמיניסטי הזה חשוב, ואנחנו צריכים לחתור לשם".

על המצב במדינה אומרת גרטי: "הטרור משתולל, הריבית מטפסת, הדמוקרטיה בסכנה, ויש שסע עמוק בעם. אני מאמינה גדולה באחדות, בליברליות, בחופש הבחירה, ושאיש באמונתו יחיה. אני מאמינה במתן זכויות שוות לנשים ולקהילת הלהט"ב. אני נאיבית ואני מאמינה באנשים ובטוב ליבם, חרף השסעים, הטירוף הכלכלי והאלימות ברחובות".

בימים אלו היא משחקת בתיאטרון הקאמרי גם ב"הבן" וב"אהבה ומגיפה", ועל המסך היא מככבת בעונה האחרונה של "פאודה", שעלתה לאחרונה בנטפליקס. "אחרי כל גל כזה, כשעונה עולה לנטפליקס, נוספים לי עוד המון עוקבים הודים", היא צוחקת. "מתברר ש'פאודה' ממש להיט שם. אני מקבלת תגובות מכל העולם על הסדרה, וזה מאוד נחמד", היא אומרת.

יש כבר משהו שאפשר להגיד על עונה חדשה?
"אני יודעת שיש מחשבה על עוד עונה, אבל אני לא יודעת לאן זה הולך ומה יקרה עם זה, או מה יהיה עם הדמות שלי".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר