בין תעשיית השואו ביז ללימודים בישיבה: זו הבשורה החדשה של שי גבסו

הוא כבר לא דתי, אבל הוא משתף ש"הרוחניות היא העורק הראשי של חיי" • הוא התפרסם כזמר, אבל בעצם "חולם להיות שחקן מאז שאני ילד" • גבסו כתב את המחזה "עולם הזוהר", ובראיון הוא מספר כיצד הנקודות שבחייו מתחברות

שי גבסו, צילום: אור דנון

את סיפורו של שי גבסו אפשר היה בקלות להפוך לסרט. הזמר הצעיר שנחשף ב"כוכב נולד" חיפש את עצמו בעולם המוזיקה, תוך שהוא מגלה במקביל גם את עולם המשחק. בהמשך התחתן והתגרש, ושמו נקשר לא פעם בנושאים כמו זהות מינית וזהות דתית.

סיפורו של גבסו הופך לדרמה שהוא כתב (וגם הלחין יחד עם שלי בינמן), שתעלה בתיאטרון בית ליסין במסגרת פסטיבל "פותחים במה", בבימויה של ליאת פישמן.

המחזה, "עולם הזוהר", מגולל את סיפורו של זמר ויוצר צעיר שזוכה בתחרות ריאליטי, ושעם עלייתו המטאורית נחשף לתככים של עולם הבידור. הוא מפנה עורף לאמו האמביציוזית, מנסה לברוח מהתהילה ומוצא מפלט בלימודים בישיבה. תוך כדי ההתמודדות שלו עם הפער בין תשוקתו ליצור לתשוקתו לאמת ולאמונה, הוא מגלה מחדש את קולו הפנימי וזוכה באהבת אמת. לצידו של גבסו ישחקו גם עינת שרוף, דניאל מורשת, איתמר אלבז, הגר אנגל, ספיר באומוול, אביתר בן דוד, טל עמר וחן תמיר.

זו לא הפעם הראשונה שגבסו מפלרטט עם התיאטרון. מי שזכה במקום השלישי בעונת הפתיחה המיתולוגית של "כוכב נולד", ובמקום הראשון בעונה הקודמת של "הזמר במסכה", הספיק לככב בתיאטרון הבימה בהצגה "עקומים", וכתב את "חוץ מאהבה אין בינינו כלום", מחזה שעלה בתיאטרון הסמטה בבימויו של ארז חסון.

גבסו בתחפושת הגורילה. מתוך "הזמר במסכה",

"פה זה פרויקט גדול יותר מהמחזה הקודם שכתבתי. זה מחזמר שנמשך כמעט שעתיים. זו בהחלט התפתחות של הדברים הקודמים שעשיתי", מספר גבסו (38).

כמה מתוך מה שמופיע במחזה הוא בהשראת החיים האישיים שלך?
"אלה לא אירועים שקרו לי בחיים, אבל בהחלט מצבים שהייתי נוכח בהם. יש הרבה דברים שהשתנו, אבל מובן שמאחורי כל דבר שאמן עושה יש את ניסיון החיים שלו. אני יודע שמלא אנשים יחשבו שזה סיפור חיי (צוחק), אבל אין לי דרך לשכנע אחרים שלא".

בכל זאת, קווי העלילה די מקבילים לסיפור שלך.
"כמובן, רק שבסיפור החיים שלי חזרתי בתשובה לבד בגיל 12, וכשהופעתי על המסך בגיל 18 כבר הייתי דתי. כאן הדמות חוזרת בתשובה רק בשיא ההצלחה. המחזמר נקרא 'עולם הזוהר', והוא בעצם נוגע בשני הכיוונים של עולם הזוהר, ויותר בעולם הסוד. אני חושב שזה גם מה שמייחד את הסיפור מדברים אחרים שנוגעים בעולם הדתי שנמצאים על הבמות. כאן אלה יותר המקומות הרוחניים הנסתרים, עם המון פנטזיה וקסם, כמו בסרטי דיסני.

"כתבתי את זה כמחזמר, כי הרגשתי שהשירים והמג'יק הם מה שיביאו את מה שבאמת מתחולל בדרך הזאת ובחיפוש הזה. זה תפס גם את השותפים שלי בבית ליסין. כרגע זה יעלה כקריאה עם 12 שחקנים ושבעה נגנים. המטרה היא שאחרי זה ניכנס לפרודקשן מלא ושזה יעלה כהצגה שלמה בתיאטרון".

אפרופו רוחניות, מה נשאר ממנה היום בשגרה שלך?
"הרוחניות היא העורק הראשי של חיי. אני חי וקיים ומרגיש את האנרגיה, את הנוכחות, את האלוקות - שכל אחד יקרא לזה איך שהוא רוצה. זה מתחבר לי עם מוזיקה ועם אמנות, זה שם וזה קיים בשבילי, אבל לא בדרך של קיום מצוות. היום אני לא אדם דתי, בכלל לא. אבל אני גם לא אוהב את המונח הזה של 'חזרה בשאלה'. מצאתי הרבה תשובות אחרות".

גבסו. "עובד על מופע חדש", צילום: אור דנון

איך אתה משלב את תחומי המשחק והמוזיקה?
"תמיד חשבתי, עוד כילד, שאהיה שחקן. הייתי כותב במחברות עונות שלמות לסדרות. אחרי 'כוכב נולד' התמקדתי במוזיקה כי היא כבשה אותי, ורק אחרי כמה שנים נכנסתי יותר לתחום המשחק. זה קרה כשהרגשתי שאני יכול להתפרס לעוד מקומות ולעשות גם וגם".

היום, הוא מספר, "אני משחק גם במחזמר 'כנר על הגג' של התיאטרון העברי, ואנחנו גם עובדים על אלבום חדש. צילמנו קליפ לסינגל ראשון שייצא בקרוב, שנקרא 'לא דיברנו כבר שנתיים'. השיר עצמו נולד משיחת טלפון שקיימתי, והוא מפרט את מה שקרה בלב שלי באותו הזמן. הפיק אותו תום אלבז, וכתבתי אותו עם עוד שתי כותבות צעירות, מיטב קובץ' ולי אושר. התבשלנו עם זה והתחלנו להקליט, ואז הגיע עוד שיר, ועוד אחד, ופתאום כבר יש אלבום. במקביל אני גם עובד על מופע חדש".

פסטיבל "פותחים במה" למחזאות ישראלית יתקיים בתאריכים 28 עד 31 בדצמבר בתיאטרון בית ליסין ע"ש ברוך איבצ'ר.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר