הלילה הלבן בתל אביב: את האירוע הזה אתם לא רוצים להפסיד

הופעות מחול, מוזיקה, מיצגי וידאו, תערוכת צילומים ותקלוטים עד הבוקר • אנשי התדר חברו למוזיאון ארץ ישראל - ויקיימו בו לילה של אמנות לקהל הרחב • המטרה: מפגש בין תרבות "גבוהה" לתרבות רחוב • אוצר תכני המחול והפרפורמנס, שיר שטרנברג: "השילוב הזה מרגש בכל פעם מחדש ובאמצעותו נוצר אירוע אופורי שהגבולות בו נמתחים"

הפלנטריום במוזיאון ארץ ישראל, צילום: לאוניד פדרול

למשמע צמד המילים "לילה לבן", עלול התל אביבי הוותיק והמעודכן שחי את העיר, את ימיה ולילותיה, להיתקף תחושת חרדה. עגלי זיעה יעטרו לפתע את חולצתו ותחושת מחנק קשה תשתלט על מי שהתרגל כבר לכך שלמשך לילה אחד בשנה, סביבתו האורבאנית הופכת למגרש משחקים (ויש שיגידו לשדה קרב) של מבקרים חוץ-עירוניים. אלה, לתפיסתו, באים לבלות אמנם, אך בתהליך מתערבים ומפרים את המאזן האקולוגי התרבותי-חברתי של העיר, עד אור הבוקר או זוב דם.

המסך הלבן, צילום: גבריאלה בהריליה

אבל ב־2015 יצרו אנשי התדר, ממתחמי הבילוי והתרבות הפופולריים בעיר, את אירוע "לילה לבן במוזיאון" - מפגש בין תרבות "גבוהה" ובין תרבות רחוב, בילוי, לילה ופנאי אלטרנטיביים, שהנגיש את הטוב שבשני העולמות למי שבשגרה צורך רק אחד מהם. אז התקיים האירוע, שמשך אליו קהל רב, במוזיאון תל אביב. השנה חבר צוות התדר לדבק, צוות חדש מטעם אגף התרבות בעיריית תל אביב-יפו, שמפגיש בין תוכן מוסדי ותרבות שוליים. אלה משתפים פעולה עם מוזיאון ארץ ישראל, לערב שיחל בשעה שש ויסתיים בשלוש לפנות בוקר, ויכלול במתחם המוזיאון היצע רב של תוכן תרבותי.

בין היתר, יכיל האירוע הופעות של עוזי נבון ומכרים, המסך הלבן, עטר מיינר, גון בן ארי, ג'ני פנקי, ספי ציזלינג, ואחרים. זאת, לצד מחווה של התזמורת הקאמרית ללהקת פורטיסהד, הקרנה של הסרט החדש של אנשי ערוץ הכיבוד, מיצגי וידאו ארט, תקלוטים שונים, וכן את תערוכת "פוטומנטה", המציגה צלמים וצלמות מארצות הים התיכון.

התזמורת הקאמרית במחווה ללהקת פורטיסהד,

"יש משהו מאוד מרגש בחלל חדש לייצר בו את האירוע הזה", אומר שיר שטרנברג, אוצר תכני המחול והפרפורמנס של האירוע מטעם התדר, על הפלישה הפעם לגבולות המוזיאון. "זה מוזיאון שבעצם יש לו שטחים פתוחים עצומים", הוא אומר.

"בניגוד להרבה מוזיאונים, שרוב החללים בהם מחוברים ואפשר לעבור רק דרך החללים הפנימיים, במוז"א אתה נכנס ממבנה, יוצא ממבנה, יש שם אמפי פתוח, יש הקרנות, מוזיקה, תקלוטים...התמה נשארה עדיין אותה תמה כללית: עולם המוזיאונים הוא בעצם הייצוג הכי דומיננטי של עולם התרבות והאמנות. מהסוג שיש עליו את החותמת של אמנות גבוהה. והיא נמצאת כבר המון שנים בתוך טלטלה של ניתוק בינה ובין עולמות תרבות השוליים. כמעט מאז ומתמיד היה קיים המתח הזה. השילוב בין חיי הלילה ותרבות השוליים במוזיאונים מרגש בכל פעם מחדש. השת"פ הזה מאפשר לקהל שלא רגיל לפגוש את המוזיאונים להגיע לשם, וגם מאפשר למוזיאונים, שהם חללים יותר סטריליים בהווייתם, להיות סוג של קרקע לאירוע שהוא מאוד אופורי, אקלקטי ,שהגבולות בו נמתחים".

שיר שטרנברג,

כמי שנכח באירוע לא אחת, אפשר להגיד שזה כמעט מראה סוריאליסטי לראות את ההיצע האנושי של הסצנה האלטרנטיבית בעיר מתנהל בחללים ומתחמים מעונבים.
"זה ממש מסקרן, כי בסך הכל אנחנו מוסיפים תוכן על התוכן של המוזיאון. התערוכות עדיין נמצאות שם. מבחינה ארכיטקטונית אלה הם אותם מבנים, אבל האנרגיה שהם מביאים באה מהשפה של התדר. אלה, אגב, לא דברים שקורים רק בלילה הלבן. התדר אירח בשנים האחרונות ברומנו תזמורת קלאסיות, שהקהל הממוצע שלהן לרוב מאוד מבוגר. צעירים כבר לא פוקדים קונצרטים מהסוג הזה, או לפחות לא הרבה מהם".

בזמנים האלה כמעט מתבקש לשלב בין סגנונות וז'אנרים. חיבורים של נמוך וגבוה, מעונב ורחוב, הן דבר שמאוד מאפיין את התרבות העכשווית.
"אני חושב שאחד הדברים היותר קשים שקורים כאן זה בעצם שתרבות היא דבר מאוד לא נגיש. עלויות הכניסה לקונצרטים, מופעי מחול, אפילו מוזיקה, הן מאוד גבוהות. זה מייצר מצב שבו החשיפה לדברים האלה היא פריבילגיה של אוכלוסיות קטנות. היה חשוב לנו שכרטיס כניסה לאירוע במוזיאון יהיה שווה לכל כיס. זה מעניין וחשוב לבחון איך מוזיקה קלאסית יכולה להשתלב בסצנת חיי לילה פרוגרסיבית ואיך בעצם הופעות מחול, שבדרך כלל עולות בסוזן דלל או במקומות שמאוד שמורים לסצנה הזו, יכולים לפנות גם לקהל של קלאברים וצרכני לילה. זה משהו שאנחנו מאוד אוהבים לשחק איתו. אם די ג'יי מתקלט בקלאב, מה קורה כשמציבים את העמדה שלו בחצר של המוזיאון? מה קורה כשרקדנים יורדים מהבמה עם התאורה והמרחב המוגן שלהם, ומבצעים קטעים בתוך התערוכות הקיימות? זו איזושהי שפה אחרת".

אתה חושב שזה יגרום למקומיים לחשוש פחות מהלילה הלבן?
"חלק מהמקום הקונספטואלי של להיות תל אביביים, בטח בתוך הסצנות האלטרנטיביות שהולכות, נבלעות ונעלמות להן בין הררי הנדל"ן, זה שיש יש לנו רצון להיות במרחבים בטוחים. אנחנו רוצים ללכת ברחוב שלנו לא מוקפים באנשים שבאים רק לחגוג בעיר בלי לחיות ולהכיר בה. ומצד שני, התפיסה הכוללת היא שתל אביב היא אסופה אינסופית. הרבה מאוד אנשים שלוקחים חלק בפרויקט הזה מגיעים ממקומות אחרים. יש ערך מאוד גדול בלייצר את הקו הדק הזה, שבו הסצנה המקומית תרגיש הכי חופשיה ובטוחה ושהאירוע הזה נוצר בשבילה, אבל גם לאפשר את התכנים האלה לאנשים שלא מגיעים מהעיר ולא חשופים אליהם".

"לילה לבן במוזיאון" יתקיים ב-30 ביוני במוזיאון ארץ ישראל.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר