התרבות הייתה החמצן שלו: יואב גינאי נפרד ממולי שפירא ז"ל

בהתחלה שידרנו תוכניות מתחרות, בהמשך שיתפנו פעולה - ולבסוף התיידדנו • להתראות, איש אהוב ומיוחד

יואב גינאי ומולי שפירא. צילום: ניר פקין

בפגישתנו האחרונה לפני כמה חודשים בביתו, כשכבר היה חולה, אמר לי מולי שפירא: "שמור על התרבות בגלי צה"ל, זו נשמתה של התחנה. אם היא תישאר רק עם הפוליטיקאים וסיקור טקסי סיום קורס מ"כים בג'וערה, לא יהיה לתחנה הזאת קיום".

לפני שאני עצמי הצטרפתי לגל"צ, שידרנו שנינו לאורך 25 שנה זה מול זה תוכניות תרבות בימי שישי בבוקר - מולי בגל"צ ואני ברשת ב'. במהלך השנים שיתפנו פעולה במיזמים שונים. עם הזמן גם התיידדנו, ואני הצעיר למדתי להכיר ולחבב את נשמתו של האיש הכל כך מיוחד הזה. נשמה של ילד מתלהב, סקרן, מצחיק ועיתונאי מקצועי. איש שהתרבות, הרדיו והבמה היו לו כחמצן לנשימה.

מולי לא היה איש קל בכלל. הוא היה קפדן ותובעני גם כמנהל חטיבת התרבות וגם בחינוך המעמיק שהעניק לדורות של פרחי תקשורת בתחום התרבות, ששירתו כחיילים במחלקתו, ובהם גיא פינס, יורם רותם, ענבל גזית, רוני קובן, אפי בן אברהם, לירון זייד, יונתן ריגר, איתן שוורץ ועוד רבים. אל מול מנהליו שלו הוא היה לוחם חסר פשרות, וכשמישהו מהם תכנן לפגוע במשבצות התרבות שלהן היה אחראי, הוא לא ויתר ובדרך כלל גם ניצח.

כאחראי לתרבות בתחנה לאורך ארבעה עשורים, הוא יזם ערבי מחווה פומביים לענקי התרבות הישראלים, ובהם סשה ארגוב, משה וילנסקי ושושנה דמארי, וגם לגופי תרבות, ובהם התיאטרון הקאמרי והתזמורת הפילהרמונית. הוא ראה אתגר ומשימה חשובה להנגיש הצגות ומופעים במחירים מופחתים לחיילי צה"ל, ושלח לכל הארץ ניידות שידור כדי שיעבירו בשידור חי את כל מופעי הזמר הגדולים שנערכו, מצפון ועד דרום.

מולי שפירא ובנו בן, ב-2012, צילום: משה שי

אחת הרצועות האיקוניות שיזם, ואשר משודרת עד היום, היא התוכנית האישית "ציפורי לילה", שאליה גייס כוכבים כמו אורי זוהר, אריק איינשטיין, אבי קורן, גילה אלמגור, דורון נשר ועוד רבים.

מולי שפירא, שינק תרבות מבית ילדותו, היה המצחיקן בלהקת פיקוד המרכז. משנות ה־50 פעל בכל מאודו לכך שהתכנים שאותם סיקר בתוכניותיו, גם אלה הקשים יותר לעיכול, יועברו למאזין בשיח פופולרי ובגובה העיניים. הוא תמיד חיפש את האדם ואת הסיפור בכל יצירה אמנותית ושיתף בראיונות סיפורים מילדותו, על הוריו, וכן על חוויות תרבותיות שחלק עם אשתו כרמלה ובנו השחקן דן שפירא.

באחת התוכניות שבהן ראיינתי אותו על חייו, הוא אמר לי: "היו מי שכינו אותי בציניות 'צאר התרבות'. בתוך תוכי אני די מסכים איתם. התרבות היא באמת כל חיי, וכל שנותיי בגלי צה"ל ניהלתי מלחמות בעבורה. מי שהפסיד במלחמה או מי שזה לא מצא חן בעיניו - שיקפוץ. הוכחתי שהתרבות חזקה יותר מהכל".

יהי זכרו הטוב ברוך.

סשה ארגוב, משה וילנסקי, מולי שפירא ומשה שלונסקי בגלי צה"ל בשנות ה-80, צילום: משה שי
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר