טלטלה בעולם המוזיקה: מדוע דולי פרטון מוותרת על כניסה להיכל התהילה של הרוקנ'רול?

אגדת הקאנטרי הוותיקה בת ה-76 הודיעה השבוע כי היא מבקשת להסיר את שמה מרשימת המועמדים לחברות במועדון האקסקלוסיבי של תעשיית המוזיקה הבינלאומית • אך מדוע? הסיבות מורכבות ולא צפויות • כל הפרטים

דולי פרטון, צילום: AFP

עבור אמנים רבים, כניסה להיכל התהילה של הרוקנ'רול היא בגדר חותמת אישור סופית למעמדם האיקוני. אבל מסתבר שיש גם מי שמסרב להיכנס למוסד המכובד. הזמרת דולי פרטון הודיעה השבוע כי היא מוותרת על מועמדותה לחברות במועדון האקסקלוסיבי, משום שהיא לא מרגישה ראויה לכבוד.

"אף שאני מוחמאת מאוד ואסירת תודה להיות מועמדת להיכל התהילה של הרוקנ'רול, אני לא מרגישה שהרווחתי את הזכות הזו", כתבה פרטון ביום שני האחרון, בציוץ מחשבון הטוויטר הרשמי שלה. "אני באמת לא רוצה שהצבעות יתפצלו בגללי, כך שאני מבקשת באופן מכבד להסיר את מועמדותי. אני מקווה שהיכל התהילה של הרוקנ'רול יבין זאת ויעמיד אותי למועמדות שוב - אם אי פעם אהיה ראויה לכך.

"אבל זה (המועמדות) העניק לי השראה בתקווה להקליט אלבום רוקנ'רול גדול בעתיד, דבר שתמיד רציתי לעשות. בעלי הוא חובב ענק של רוקנ'רול, והוא תמיד עודד אותי לעשות זאת." עוד כתבה אגדת הקאנטרי: "אני מאחלת לכל המועמדים הצלחה ומודה לכולם שוב על המחמאות.

מדובר במועמדות ראשונה עבור המוזיקאית בת ה-76. בין המועמדים הנוספים להיכנס השנה להיכל נמנו קייט בוש, אמינם, בק, קארלי סימון, דיבו ולהקת רייג' אגיינסט דה מאשין. כבר בחודש פברואר, בראיון למגזין "בילבורד" אמרה פרטון כי הופתעה להיות חלק מהרשימה. "הייתי בהלם מוחלט כששמעתי על כך", אמרה. "אף פעם לא ראיתי בעצמי אמנית רוקנ'רול במובן כלשהו של המונח. אבל אני מניחה שהם שופטים בהסתמך על המוזיקה וההשפעה שלשירים מסוימים הייתה. ואני מניחה שהיו לי שירים שהקלטתי עם אחרים שהיו באזורים הללו".

ייתכן שפרטון פשוט נבוכה מעצם ההכרה בהישגיה, שכן גם הראפר אמינם, למשל, אשר נמצא ברשימה אינו אמן רוקנ'רול במובן הקלאסי של המילה. בנוסף, בשנה שעברה, בשיאה של מגפת הקורונה, פרטון אף סירבה להצבת פסל בדמותה בנאשוויל, בירת טנסי (ומרכז הקאנטרי העולמי). הזמרת הודתה אז לבית המחוקקים של טנסי, אך ביקשה ממנו לחזור בו מיוזמתו. "בהתחשב בכל מה שקורה בעולם, אני לא חושב שלהאדיר אותי זה דבר ראוי כרגע".

כלי תקשורת בארה"ב תוהים מאז מה עומד מאחורי החלטתה של הכוכבת לוותר על הכבוד, ויש המשערים שיותר משמדובר בעיניה בחוסר התאמה ז'אנרית, הימנעותה של פרטון היא למעשה מסר העצמה נשי אל מול ז'אנר שנתפס כמיזוגני ומחפיץ נשים, וכן מוסד שלא הכניס נשים רבות בין כותליו.

מגזין "הרולינג סטון" מיהר לאתר ברשת ביצוע של פרטון משנת 2002 לקלאסיקה של להקת הרוק לד זפלין "Stairway to Heaven"  ועל פי "הניו יורק פוסט", מפיקים רבים בתעשיית המוזיקה האמריקאית מראים רצון ונכונות להפיק לזמרת את אלבום הרוק שהיא דיברה עליו בציוצה.

 

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר