ספייס גירלז

אחד משירי הפופ הגדולים בכל הזמנים חוגג 30 - וזה כל מה שלא ידעתם עליו

סינגל הבכורה של הספייס גירלז, "Wannabe", חוגג שלושה עשורים - וזה הזמן להציף מחדש את הסיפורים מאחורי הקלעים • הנה כל הסודות , כולל המשמעות האמיתית של "זיג-א-זיג-אה"

[object Object]

הסודות שמאחורי הקליפ האייקוני, הוויכוחים עם אנשי האולפנים, (חוסר) התרומה של ויקטוריה, הבקשה החצופה של ג'רי מראש הממשלה לעתיד טוני בלייר, השיאים המטורפים ומה לעזאזל המשמעות של זיג-א-זיג-אה?

"Wannabe", להיט הפריצה של הספייס גירלז, חוגג היום 30. אחרי שתצאו מההלם, אולי תרצו, באמת באמת תרצו, ללמוד כמה דברים שלא ידעתם על אחד משירי הפופ הגדולים בכל הזמנים. נתחיל?

   

תאמינו או לא, אבל חלפו 30 שנה בדיוק מאז שהספייס גירלז, חמישיית בנות מגוונת ומהונדסת להפליא מלונדון, שחררו את סינגל הבכורה שלהן, "Wannabe". זה קרה ב-26 ביוני 1996 ב...יפן?! כן, דווקא ביפן. מתברר שהמגה-להיט העתידי יצא לראשונה בארץ השמש העולה, והושק בבריטניה ובמדינות נוספות רק כשבועיים לאחר מכן, ב-8 ביולי. איך הכל היה פשוט – ואיטי – בימים שלפני נאפסטר.

מספרים שהשיר נכתב בסשן אחד בן חצי שעה בלבד, ושכל חמש הבנות תרמו לו את חלקן (אם כי הכותבים הראשיים היו מאט רואו וריצ'רד סטנארד – שגם הפיקו). מה שכן, בעוד ג'רי האליוול, אמה בנטון, מלאני סי ומלאני בי שהו בחדר עם המפיקים, ויקטוריה בק... סליחה, אדמס לא הספיקה להגיע למפגש ההיסטורי, ועל פניו שלחה לקולגות את רשמיה בהודעות טקסט – טכנולוגיה שהציבור הרחב רק התחיל לאמץ באותה תקופה.

מה גם שכל סמס יכול היה להציג מקסימום 160 תווים, ומי בכלל חשב אז על אימוג'יז. טוב, פוש גם ככה היתה הספייס גירל היחידה שלא קיבלה אפילו שורת סולו אחת בלהיט, אלא הסתפקה בפזמון המשותף בלבד. אאוץ'.

אחת מהגרסאות הראשונות של השיר נטתה יותר לכיוון האר.אן.בי – שלימים ג'רי תיארה אותה כ"נוראית". גם גרסאות ג'אנגל והיפ-הופ נלקחו בחשבון. "שנאתי את כולן", הוסיפה ג'ינג'ר ספייס. מה לא היינו עושים כדי לשים את הידיים שלנו על ההקלטות הנדירות האלה.

ספייס גירלז, צילום: יחצ

ראשי לייבל התקליטים וירג'ין רקורדס לא עפו על הרעיון ש-"Wannabe" החצוף יהיה הסינגל הראשון של ההרכב. יותר מדי היה מונח על הכף, ולכן הם העדיפו ששיר קצת יותר שגרתי כמו "Say You’ll Be There" יקדם את אלבום הבכורה של הספייס גירלז, "Spice". אבל הבנות התעקשו, "Wannabe" שוחרר ראשון ותוך זמן קצר פילס את דרכו לצמרת המצעד הבריטי (והאמריקני, והאוסטרלי, והצרפתי, והגרמני, וההולנדי, והישראלי... שנמשיך?).

כעבור כמה חודשים גם "Say You’ll Be There" נכנס למקום הראשון בבריטניה, אבל הוא אפילו לא גירד את ההצלחה של "Wannabe".

רבים, אנחנו ביניהם וככל הנראה גם אתם, נחשפו לספייס גירלז בזכות הקליפ הבלתי נשכח של "Wannabe", שנטחן אז ללא הפסקה ב-MTV. הבנות פלשו בו לאיזו מסיבה של סנובים מפונפנים ועשו שם בלגאן – כי מה הסנובים המפונפנים האלה מבינים בכלל? שיזרמו עם הגרוב ויתנו לספורטי לעשות להם סלטות על השולחן ולדרוך להם על הפודינג (מודים, הגברת המבוגרת בדקה 3:00 עדיין מקריפה אותנו).

ספייס גירלז בהופעה, צילום: AP Photo/Lennox McLendon

בכל אופן, אף שנראה כי הסרטון צולם בטייק אחד, הוא בעצם מורכב משני טייקים שאוחדו. מעבר לכך, התכנון המקורי של הבמאי השבדי יוהאן קמיטז היה לצלם את הקליפ בברצלונה, אולם ימים ספורים לפני ההגעה לספרד הבמאי לא קיבל את אישורי הצילום הדרושים, והלוקיישן הומר למבנה לונדוני נטוש ששימש בעבר את מלון מידלנד גראנד המפורסם (כיום פועל במקום מלון סנט פנקרס רנסנס).

מכיוון שהקליפ צולם לפני שהבנות הפכו לכוכבות בינלאומיות, התקציב שלו היה נמוך יחסית. זה אומר שאפשר לשכוח ממלבישות ומסטייליסטים, והבנות בעצם הלבישו את עצמן. אמה, למשל, קנתה את השמלה שלו בחנות של טופשופ, ואילו ג'רי רכשה את שלה בעשרים פאונד בשוק נוטינג היל.

עוד קוריוז מהקליפ: מעט לפני שטוני בלייר התמנה לראש ממשלת בריטניה ב-1997, התארח הפוליטקאי בן ה-43 בטקס פרסי הבריטס. ג'ינג'ר ספייס (השובבה, כן?) ניגשה אליו ואמרה ללא בושה: "מר בלייר, קוראים לי ג'רי ואני חברה בלהקת בנות. אנחנו נהיה ענקיות והולכות לצלם את הקליפ הראשון שלנו. תהיה מעוניין להשתתף בו?". הוא לא היה מעוניין.

ב-2012, חזרו חמש הבנות למדרגות האייקוניות שבקליפ לטובת השקת המחזמר "Viva Forever!", המבוסס על שירי הספייס גירלז. לרוע המזל, המחזמר ירד מבמות הווסט אנד תוך שבעה חודשים בלבד, לאחר שרשם הפסדים של לפחות חמישה מיליון פאונד וספג ביקורות איומות. "זה לא היה המופע שייחלנו לו", הודתה מלאני בי ב-2016. גרם המדרגות האייקוני, אגב, עדיין מהווה מוקד עלייה לרגל למעריצי הלהקה.

הספייס גירלז והגרם ב-2012, צילום: איי.פי.

ב-2014, קבע מחקר מדעי כי "Wannabe" הוא שיר הפופ הקל ביותר לזיהוי ב-60 השנים האחרונות, כאשר זמן הזיהוי הממוצע של הלהיט עמד על 2.29 שניות – פחות מחצי הזמן של רוב השירים האחרים. למקום השני, אם תהיתם, הגיע "Mambo No 5" של לו בגה עם זמן זיהוי ממוצע של 2.48, ולשלישי "Eye of the Tiger" של סורבייבר עם 2.62 שניות.

הבי-סייד של "Wannabe" הוא שיר בשם "Bumper to Bumper", אשר לא מצא מקום באלבום האולפן והסתפק בתפקיד רצועת הגיבוי. מי שכתבה אותו היא הזמרת-מפיקה-שחקנית קתי דניס, שאומנם נהנתה מכמה להיטי סולו בתחילת הניינטיז כמו "Just Another Dream" ו-"Touch Me (All Night Long)", אבל הקריירה שלה התחילה לדשדש לקראת האמצע העשור ההוא.

העובדה ששיר שכתבה הוצמד לאחד מהסינגלים המצליחים אי פעם התניעה את הקריירה של דניס מחדש, אך הפעם ככותבת במשרה מלאה שחתומה על מגה-להיטים נוספים דוגמת "Can’t Get You Out of My Head" של קיילי מינוג, "Toxic" של בריטני ספירס ו"I kissed a Girl" של קייטי פרי. הכל לטובה.

הביצוע הטלוויזיוני הראשון של "Wannabe", עוד לפני השקת הקליפ, תועד בתוכנית הבידור הבריטית "Surprise Surprise". הספייס גירלז אומנם "שרו" על רקע פלייבק כשהן מפזזות בחניון תת-קרקעי, אבל תמיד צריכים להתחיל מאיפשהו – גם כמה קומות מתחת לאדמה.

שימו לב במיוחד לחלק הקרינג'י בסרטון, באזור 3:25 דקות, כשהבנות מציגות את עצמן: "אני מלאני סי ואני אוהבת כדורגל / אני מלאני בי ואני משוגעת מהצפון (כינוי הסלנג "Northern nutter") / אני ויקטוריה ואני אוהבת שופינג / אני ג'רי ואני משוגעת גדולה אבל יש מתודיות בשיגעון שלי / ואני אמה ואני אוהבת דונאטס, שוקולד ו-ורוד!". היום זה לא היה עובר. אולי גם אז לא.

ולשאלת מיליון הדולר: מה לעזאזל פירוש הביטוי "זיג-א-זיג-אה", ולמה הבנות כל כך חושקות בו? האמת היא שהתשובה די מורכבת ואינה חד משמעית.

במשך השנים קיבל הביטוי כמה פירושים ומשמעותיות שונות, גם מצד הבנות עצמן. יש כמובן את הסברה כי מדובר במילה בעלת קונוטציה מינית, שהרי אמה בנטון ומלאני סי הודו עם השנים כי זו תחליף למילה "מגונה", או פשוט "מה שאתה צריך לעשות כדי להיות המאהב שלי ולהסתדר עם החברות שלי". לגיטימי.

ספייס גירלז, צילום: יחצ

עם זאת, ב-2015 חלה תפנית מסעירה בעלילה. אדם שכביכול נכח באולפנים בזמן העבודה על השיר טען כי מדובר בכינוי לגבר גס רוח אחר, לכאורה זמר אייטיז מפורסם ושוביניסט, אשר חלק עם הבנות את מתחם ההקלטות הלונדוני וזלזל בעבודתן.

לאותו אדם היה הרגל מגונה של עישון סיגרים בעודו יושב על האסלה המשותפת שבאולפנים, ו-"Zig-a-zig-ah" הוא בעצם סילוף של כינוי הגנאי "Shit and Cigars", אותו הצמידו הבנות לאותו אדם בשל הרגלו – ובסופו של גם מצא את דרכו לשיר כעקיצה פמיניסטית. זינג.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
Load more...