טיילור סוויפט הצליחה לשבור עוד שיא: איך היא עושה את זה?

השבוע רשמה הזמרת המצליחה שיא חדש - הכי הרבה מכירות לשבוע הראשון של אלבום חדש • זהו לא השיא הראשון וכנראה לא האחרון שהיא שוברת • ובכל זאת אי אפשר שלא לתהות - איך היא עושה את זה פעם אחר פעם

אלבומה החדש של סוויפט The Life of a Showgirl. צילום: AP

טיילור סוויפט שוב שוברת שיאים: הפעם זהו שיא המכירות לאלבום בשבוע הראשון לצאתו עם מכירות של 3.5 מיליון עותקים של The Life of a Showgirl. השיא הקודם היה שייך לאדל, עם אלבומה 25 שיצא בשנת 2015 ומכר 3.4 מיליון עותקים בשבוע הראשון.

מודעת ענק לקידום אלבומה החדש של טיילור סוויפט בטיימס סקוור, ניו יורק, 3 באוקטובק 2025, צילום: REUTERS/Kylie Cooper

זה לא השיא הראשון וכנראה לא האחרון שהיא שוברת. ברשימת השיאים הארוכה אפשר למצוא את סיבוב ההופעות הרווחי בכל הזמנים - The Eras tour, הזמרת (אישה) עם הכי הרבה השמעות בסטרימינג, הכי הרבה זכיות בפרס הגראמי בקטגוריית אלבום השנה. הזמרת עם ההון הגבוה ביותר שהגיע ממוזיקה בלבד (לעומת ריהאנה שבבעלותה מותגי איפור והלבשה תחתונה לדוגמה), ועוד שיאים רבים נוספים.

הצלחת המכירות של אלבומה ה-12 של סוויפט הגיעה למרות הביקורות המעורבות שקיבל מצד מעריצים ומבקרים. “החוק של תעשיית הבידור הוא - אם זה השבוע הראשון של יציאת האלבום שלי, ואתם אומרים את שמי או את שם האלבום, אתם עוזרים לי״, אמרה סוויפט בראיון ב-Apple Music, והיא כנראה צודקת.
אז ממש כמו בכל הפעמים הקודמות שהיא שברה שיאים - מיטב אנשי המקצוע מנסים לנתח ולפענח את סוד ההצלחה שלה.

הצבא החזק בעולם: הסוויפטיז

בראש ובראשונה עומד הקהל הנאמן שלה. מומחים בתחום מסבירים שבשבוע המכירות הראשון מה שמניע את הקונים הוא התשוקה והנאמנות למותג ולא בהכרח איכות המוזיקה. מעריצים נאמנים ירצו להשיג את האלבום כדי להיות חלק מהקהילה שלהם. יש גם לא מעט מעריצים שקנו את האלבום במכירה המוקדמת (הפרי-סייל) מה שבוודאי הוסיף להייפ.

הצבא החזק בעולם: הסוויפטיז // AP,

סוויפט עצמה, וצוות השיווק שלה מודעים לכך היטב ויודעים איך לנווט את הספינה שלהם בהתאם. בעבר היא יזמה מפגשי האזנה סודיים והקרנות סגורות של הסרטים שלה למעריצים אדוקים, שגם זכו לפגוש אותה. זאת הייתה דרך להעביר מסר למעריצים - ככל שתהיו מעורבים יותר, כך יש לכם סיכוי גדול יותר להתקרב לטיילור עצמה. יש אפילו סברה לפיה החשבון הרשמי של סוויפט מגיב למעריצים שמשתפים ברשת קבלות על רכישת מוצרים מהחנות הרשמית שלה, וכך גורמים להם להבין את המשוואה לפיה הוצאה כספית על מוצרים של סוויפט שווה ליחס מהכוכבת עצמה.

אסטרטגיית המכירה: מוצר אחד, עשרות גרסאות
לפי הספירה של מגזין בילבורד, סוויפט יצרה 32 גרסאות שונות לאלבומה ה-12 (לפי ויקיפדיה מדובר ב-27 גרסאות). ביניהן; 18 תקליטורים, שמונה תקליטי ויניל, קלטת וחמש גרסאות להורדה און-ליין. באופן הזה מעריצים אדוקים לא רוצים לפספס ומנסים להשיג כמה שיותר גרסאות - מה שמגדיל את המכירות שלה. היא כמובן לא המציאה שום דבר, היו אמנים שעשו זאת לפניה, אבל היא בהחלט שיכללה את האסטרטגיה הזאת.

שוברת שיאים. טיילור סוויפט, צילום: אי.פי

הסטרימינג כגיים-צ׳יינג׳ר

אז היא אמנם הוציאה 18 גרסאות בדיסקים (מי בכלל שומע דיסקים בימינו?), אבל בעידן הנוכחי, המוזיקה עוברת בסטרימינג - שירותים כמו ספוטיפיי ואפל מיוזיק שדרכם אנחנו צורכים את המוזיקה שאנחנו אוהבים. הסטרימינג אחראי ל- 67% מהכנסות המוזיקה בעולם. בארה”ב, 1,250 האזנות בסטרימינג פרימיום, או 3,750 האזנות בסטרימינג עם פרסומות, נחשבות כמכירה אחת של אלבום.

כך שעם כל האזנה חוזרת - המונה דופק, וזה מעניק ייתרון משמעותי. כאשר אדל - שאת השיא שלה שברה סוויפט - הוציאה את ״25״, לפני 10 שנים, ההתפלגות הייתה שונה, ויותר אנשים רכשו אלבום באופן חד פעמי לעומת המצב הנוכחי, שבו האזנות חוזרות בשירותי הסטרימינג נחשבות למכירה של עוד אלבום ועוד אלבום.

גדולה מדי בשביל להיכשל?

לסיכום, המותג ״טיילור סוויפט״ כבר התעצם מעבר להיותה זמרת עם שירים אהובים. יש לה השפעה כלכלית (הסוויפטונומיקס), היסטריה תקשורתית סביבה ומערך יחסי ציבור משומן. בשביל שמישהי כמוה תיכשל צריך לקרות משהו שערורייתי שיערער את המעמד שלה.

טיילור סוויפט, צילום: רויטרס

ההיסטוריה לימדה שכל אמן גדול, בשלב מסויים עבר את שיא הפופולריות שלו. זה קרה למדונה לדוגמה, זה קרה ללהקות ענק ואולי זה יקרה גם לה. כרגע היא מצליחה להישאר בנקודת שיא לאורך זמן ואין לדעת אם מכאן היא תמשיך לעלות (יש עוד לאן?) או שבאלבום הבא נראה את מגמת הירידה. לפחות ממה שניתן לראות כרגע, אין עדיין כוכבת אחרת שיכולה לערער על מעמדה. בתקופה הקרובה, הנישואים לטרוויס קלסי יספקו עוד חומר למדורי הרכילות, היא תמשיך לייצר להיטים לפי נוסחאות מדוייקות ולתדלק את קהל המעריצים שלה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר