את סיבוב ההופעות האחרון של טיילור סוויפט, "The Eras Tour", שהוכתר כנמכר ביותר בהיסטוריה שהגיע לשיאים מרשימים, חתמה סוויפט במשפט: "It Was The End of An Era, But The Start of An Age" ("זו הייתה סופה של תקופה, אך התחלה של עידן"), כששינתה את מילות השיר האהוב שלה "Long Live" וריגשה מעריצים רבים.
את אותו המשפט בדיוק אפשר לומר גם על הרכישה הגדולה של סוויפט, שקנתה השבוע חלק מאלבומיה הישנים ב-300 מיליון דולר. זו סיומה של תקופה משמעותית בהיסטוריה של סוויפט ושל תעשיית המוזיקה בכלל, שכן פרויקט הקלטות המאסטרים שלה, שקיבל את השם "Taylor's Version", שינה סדרי עולם והצליח לזעזע את התעשייה.
View this post on Instagram
בקצרה, עבור מי שפחות מכיר: המהלך החל בעקבות מאבק על זכויות המאסטרים המקוריים של המוזיקאית, שנמכרו על ידי חברת התקליטים הישנה שלה, Big Machine Records, מבלי שתוכל לרכוש אותם בעצמה. יותר מזה, החברה מכרה את המאסטרים ללא ידיעתה ליזם סקוטר בראון, אותו תיארה כמי שהטריד אותה מקצועית.
מאחר ולא הייתה לה אפשרות לרכוש את הזכויות בחזרה, היא החליטה להקליט מחדש את ששת האלבומים הראשונים שלה, מהלך נדיר ופורץ דרך שמאפשר לה להיות הבעלים החוקיים של המאסטרים החדשים. בנוסף, סוויפט הוסיפה רצועות חדשות מ"כספת" השירים שלה, ובכך גרמה למעריצים לחכות לשירים "החדשים" שנגנזו מאלבומיה הישנים.
הצעד החדש של סוויפט גרם לרעידת אדמה בעולם התרבות, שכן במשך שנים הציגה הזמרת תדמית של אישה מנוצלת, שצריכה לבקש ממעריציה להאזין לגרסאות החדשות של אלבומיה. למרות שאכן היו לה הזדמנויות לרכוש את אלבומיה בשנים האחרונות, הדבר לא יצא לפועל, כשמעריצים רבים בכלל לא ידעו שהעניין אפשרי.
כעת, אחרי רכישת הענק, טיילור סוויפט עומדת בפני משבר תדמיתי. לצד המעריצים ששמחים עבורה ואף חוגגים את "יום העצמאות הסוויפטי", חלקם החליטו להתבטא ברשתות החברתיות ולהצהיר כי הם "מרגישים מרומים" - ויש לזה בסיס.
בשנים האחרונות, טיילור סוויפט הקליטה מחדש ארבעה מתוך ששת אלבומיה "הגנובים", כשהמעריצים כאמור התגייסו מיד, האזינו אך ורק לאלבומים המחודשים ומחקו את השירים הישנים מהפלייליסט. יותר מזה, המעריצים חיכו שנים לשני האלבומים הנותרים, ובמיוחד לאלבום "Reputation", שנחשב לאחד האלבומים האהובים ביותר שלה.
במכתב ששחררה השבוע סוויפט על הרכישה, היא הודיעה כי כעת היא לא בטוחה מה יהיה עם אלבומי "Taylor's Version", אך היא תשחרר את האלבום הראשון שלה "Debut" שכבר מוכן לגמרי, בעוד שהאלבום המחודש של "Reputation" לא ייצא לפועל עקב הנסיבות.
למרות שעבור סוויפט כנראה מדובר בעסקה מוצלחת למדי מבחינה כלכלית, נוצר כאן נזק תדמיתי ו"חור" בסיפור שהיא מנסה להעביר למעריציה במשך שנים. סוויפט הכינה את הקרקע לאלבום "Reputation" ורמזה שהיא תיצור רעידת אדמה משמעותית - אך בסופו של דבר היא אכזבה את מעריציה. אם ההאזנה לאלבומי "Taylor's Version" הרגישה בעבר כמו רובין הוד מודרני, כעת זה מרגיש כאילו כל הרעש סביב הפרויקט נוצר סתם.
עם זאת, מדובר בניצחון מובהק עבור סוויפט, שבמשך שנים נלחמה על בעלות המאסטרים שלה והזכויות שיש לה כמוזיקאית. אולי היא תצטרך לבנות מחדש את זהות המותג שלה (ונדרש פה ניהול משברים רציני), אך כעת היא סוף סוף מקבלת את מה שמגיע לה ועושה היסטוריה.
למרות שכעת אנחנו מסתכלים על תקופת "Taylor's Version" כמיותרת או סתמית, היא לימדה את תעשיית המוזיקה שיעור חשוב. בזכות הרעש התקשורתי שהפרויקט יצר, המון אמנים צעירים למדו על ניהול חוזים ומשא ומתן - ויותר מכל - הם למדו לדרוש את מה שמגיע להם מהסוכנויות הגדולות וחברות ההקלטות שמעוניינות להחתים אותם. וזה אולי שווה הכל.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו