כשהיא לבושה בחליפת מכנסיים שחורה ועומדת לבדה על הבמה המאובזרת למדי, ערכה היום (שלישי) יובל רפאל את החזרה הטכנית הראשונה בבאזל שבשווייץ על ההופעה של השיר "New Day Will Rise".
מדובר בחזרה סגורה לתקשורת, כאשר רק מחר יפורסמו התמונות הרשמיות ממנה שייתנו הצצה ראשונה של איך ייראה הנאמבר הישראלי לתחרות. אך מהדיווח שנכתב בערוץ ה-Reddit הרשמי של התחרות ניתן להתרשם חלקית ממה צפוי לנו.
מדיווח שפורסם בערוץ הרשמי של התחרות ב-Reddit, עולה כי האלמנט המרכזי על הבמה הוא אביזר עצום – הגדול ביותר שנראה עד כה השנה. מדובר במבנה עגול בן שתי קומות, שגובהו מוערך בכחמישה מטרים, עם גרם מדרגות מעוקל בצד אחד. שני המפלסים עטופים בווילונות נוצצים עשויים חוטי כסף, שיוצרים מראה של שנדליר קלאסי.
רפאל עצמה עולה לבמה באור כחול מעושן, כשהיא לבושה בחליפת מכנסיים שחורה עם כתפיים מרובעות ושרוולי פלמנקו דרמטיים. את הבית השני היא מבצעת תוך כדי הליכה על המסלול, עם שוט מצלמה אחד רציף ומרשים שבו היא מקיפה את המבנה העגול ושרה את הבית בצרפתית. בהמשך היא מטפסת במעלה המדרגות ונותנת את הבית בעברית ואת יתר השיר מהקומה העליונה של המבנה.
בקלוז-אפים אפשר לראות שהמבנה כולו מורכב מחוטי קריסטל בודדים – מה שמחזק את הדימוי של שנדליר חי. באחד הרגעים, כשהיא מרימה את הידיים, השרוולים מתפרשים כמו כנפיים. מאחור, קיר הלדים מציג זרימת מים על אבנים שחורות, שהולכת ומתחזקת עד לרגע השיא של השיר, ואז נמסה באחת לצבע לבן עם הצלילים השקטים של הפינאלה.
ובנוגע לפירוטכניקה – כן, יש גם כזאת: במעבר המוזיקלי המרכזי, השמיים מתמלאים במטר זיקוקים מהחלק האחורי של הבמה.
עוד לפני שעלתה רפאל על הבמה, הבהיר הבמאי יואב צפיר, שאחראי על הנאמבר הישראלי על הבמה, בשיחה עם "ישראל היום" כי "יובל הולכת להיות לבד על הבמה. אחרי שייחשפו התמונות מההופעה, נוכל להסביר בדיוק למה התכוונו. היא אמנם לבד על הבמה – אבל יש לה 'עזרים' שיהיו ממש מדהימים. אתם תראו ותתלהבו".
כאמור, את שלוש התמונות הראשונות מההופעה עצמה נוכל לראות רק מחר בשעות הבוקר. בינתיים, בקרוב, תפרסם ההפקה וידאו קצר של הגעת המשלחת הישראלית לאולם – מה שלפחות יאפשר הצצה בלעדית לאאוטפיט של רפאל להופעה. עדכון: באינסטגרם הועלה גם רישום של השמלה וגם סרטון קצר של התלבושת.
איך תיראה הבמה של התחרות?
בסוף השבוע האחרון החלו חזרות האמנים על הנאמבר שלהם לתחרות. מהתמונות שפורסמו עד כה של בימת התחרות נראה כי מדובר בבמה חדשנית ובלתי שגרתית, שנחשפת לראשונה גם בפעולה. המראה החזותי של הבמה השנה שונה מכל מה שנראה עד כה באירוויזיון. בלב הבמה ניצבת קשת LED עצומת ממדים, שמקיפה את המתחם כולו ויוצרת תחושת עומק וחיבוק ויזואלי של ההופעה. הקונספט העיצובי שואף לייצר סביבה סוחפת ועתירת תנועה, שבה הקהל הופך לחלק בלתי נפרד מהמופע – לא רק צופה, אלא שותף פעיל לחוויה.
מאחורי הקונספט עומד מעצב הבמה המוביל פלוריאן וידר, יליד שווייץ, שחוזר השנה לעצב את הבמה בפעם התשיעית. ההשראה לעיצוב נלקחה מהרי האלפים ומהפסיפס הלשוני והתרבותי הייחודי לשווייץ. בהתאם לרוח זו שולבו באלמנטים הגרפיים של המופע גם מוטיבים מקומיים מסורתיים כמו כלי ההקברט והאלפהורן, לצד טכנולוגיה חדשנית, כדי לייצר חזות מרהיבה שמחברת בין עבר להווה. גם הסלוגן הרשמי של השנה – Unity Shapes Love – מבטא את הרעיון של איחוד דרך מוזיקה, ומבוסס על ערכים שווייצריים של דיאלוג, הכלה ושיתופיות.
האלמנט הקומתי שניצב במרכז הבמה ממשיך למעשה את השפה הוויזואלית של הקליפ הרשמי, וכולל גם מרפסת עגולה בגובה שני מטרים, שלדברי הצוות הישראלי מכוון להיראות כמו קריצה בימתית למרפסת המפורסמת שבה עמד בנימין זאב הרצל בבאזל.
רפאל, כאמור, הופיעה לבדה על הבמה – ללא רקדנים, ללא ליווי אנושי – דבר שלא נראה בשום הופעה ישראלית מאז אירוויזיון 1990 עם ריטה. בסיום החזרה, אחד מאנשי ההפקה צוטט אומר: "זו אחת ההופעות המרשימות ביותר שהציגה ישראל אי פעם על בימת האירוויזיון. וואו!".
את הבגד הדרמטי שלבשה רפאל עיצב ויוי בלאיש, מעצב האופנה הבינלאומי שעבד בעבר עם בתי אופנה כמו רוברטו קוואלי. מדובר בחליפת שחורה ייחודית שנתפרה במיוחד עבור התחרות. את הלוק המלא השלימה הסטייליסטית סיוון חיימי.
יואב צפיר, במאי ההופעה, סיכם בהתרגשות את החזרה: "אני בהלם מהמקצוענות של יובל – ולהזכירכם, עד לפני חצי שנה היא בכלל לא עמדה על במה!".
יש סיכוי לזכייה מפתיעה?
בינתיים, על פי סיכומי ההימורים העדכניים, שוודיה ניצבת כעת בראש טבלת הפייבוריטיות לזכייה, כשאוסטריה נצמדת אליה במקום השני – וישראל שומרת על מקום חמישי מכובד. אך כשמפלחים את הנתונים לפי שופטים וקהל – התמונה מורכבת יותר. בהצבעות השופטים, אוסטריה מובילה את התחזיות, ואילו שוודיה רק במקום הרביעי. ומה עם ישראל? כאן המצב פחות מעודד – המקום ה-12 בלבד, זהה לדירוג שקיבלה עדן גולן אשתקד מהשופטים.
מנגד, כשמסתכלים על התחזיות להצבעת הקהל – מתקבלת תמונה שונה לגמרי. שוודיה מדורגת ראשונה בפער ניכר, עם 42% סיכוי לזכייה לפי אתרי ההימורים. אחריה, בפער של 11% – אבל עדיין במקום השני – ניצבת ישראל. ממש כמו בשנה שעברה, כשעדן גולן סיימה שנייה בהצבעת הקהל, צמודה לקרואטיה ובהפרש נקודות לא גדול במיוחד (14).
יש לציין כי בשונה מטבלאות ההימורים על זכייה בתחרות – שמתבססות על ממוצע רחב של עשרות סוכנויות ברחבי העולם – דירוגי ההימורים על הצבעת הקהל והשופטים בגמר מתבססים כרגע רק על שתי סוכנויות. לכן, למרות שהם מעניקים אינדיקציה מעניינת, כדאי להתייחס אליהם בזהירות.
ובזמן שבגמר הקולות נחלקים – בחצי הגמר המצב חד משמעי: הקהל בלבד הוא זה שקובע. וכאן, לפי כל המדדים – האמון בישראל כמעט גורף. נכון לעכשיו, שיקלול של 16 סוכנויות הימורים מעניק לישראל 45% סיכוי לסיים במקום הראשון בחצי הגמר השני. מדובר בפער עצום לעומת פינלנד שמדורגת שנייה עם 22% בלבד. למעשה, כל סוכנויות ההימורים – בלי יוצא מן הכלל – מציבות את יובל רפאל במקום הראשון. בנוסף, הסיכוי של ישראל להעפיל לגמר מוערך ב-93%.
חצאי גמר אירוויזיון 2025, כמו גם הגמר, ישודרו ב-13, 15 ו-17 במאי בכאן 11. “ישראל היום” יהיה בבאזל כדי לסקר עבורכם כל התפתחות – כן, וזה ממש אוטוטו קורה!
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
