"שתיקה מזעזעת סביב פשעים מיניים שנעשו נגד נשים"

רלוונטי מתמיד: הלהיט "מגדלור" של מיקה קרני חוגג 20 - ומקבל כעת גרסת רמיקס מיוחדת שמעניקה לו חיים חדשים • "היה לי חשוב שהוא יישאר נשי ולא יהפוך לאגרסיבי", היא משתפת

"זה שיר אישי". קרני. צילום: מתן אשל

20 שנה חלפו מאז יצא שירה של מיקה (מלכה) קרני "מגדלור", שהפך ללהיט ועם השנים גם לאחד מהמנוני ההעצמה הנשית והסולידריות החברתית הגדולים.

כעת, לרגל חגיגות 20 השנה, השיר מקבל גרסת רמיקס מיוחדת של Vooz Brothers (דני תובל, די.ג'יי ומפיק מוערך, וזיו "זיגו" גולנד, מוזיקאי ומפיק מצליח), שמעניקים לשיר הזה חיים חדשים ושמפגישים לראשונה את קרני עם הפקה מוזיקלית אלקטרונית.

"האחים פנו אלי ושלחו לי דמו לשיר", מספרת קרני. "היו לי כמה הערות, כי זה שיר שהוא מאוד אישי עבורי, והיה לי חשוב שהוא יישאר נשי ולא יהפוך לאגרסיבי. בעיקר בזמנים כאלה, שבהם מצד אחד יש בעולם התעוררות מאוד גדולה סביב היחס לנשים בכל מיני תחומים, ומהצד השני יש שתיקה מזעזעת סביב פשעים מיניים שנעשו פה נגד נשים, בגלל האנטישמיות.

מיקה קרני, צילום: אפרת אשל

"'מגדלור' הוא שיר שנשים הזדהו איתו. הוא שיר של אישה שעוזרת לאישה - אחות, חברה, אמא לבת, בת לאמא - והיה לי חשוב שבגרסה הזאת, שהיא גרסת מועדונים, לא אשמע משהו מבחינה מוזיקלית שיעשה לי אסוציאציה אגרסיבית כלשהי.

"חיפשתי עדינות, והם היו מקסימים והיתה להם המון סבלנות לשיגעונות שלי. ואז הם הביאו לי את הגרסה הנוכחית, שמבחינתי גם לא הרסה את הנשיות וגם הביאה את השיר למועדונים".

השיר הזה, כמו שירים ישראליים רבים אחרים, מקבל בימים האלו משמעות חדשה.

"לגמרי. זה שיר שמעודד אהבת חינם, משהו שאני מאוד מטיפה לו בהופעות שלי. זה מאוד חשוב היום. יצא לי לשיר אותו בכיכר החטופים לפני שבועיים, והקדשתי אותו לכל הנשים האמיצות במלחמה הזאת - האימהות, האחיות, הבנות.

"מה שאימהות עוברות עכשיו במלחמה הזאת זה מטורף - אם זה הגיהינום של להיות אמא של חטוף או חטופה, ואם להיות אמא של חייל או אישה של מילואמיניק, נשים לוחמות. הקדשתי אותו לנשים של המלחמה הזאת, וקיבלתי המון תגובות חמות. הוא ממש מקבל משמעות אחרת. הערבות ההדדית של אישה לאישה היא משהו מאוד מיוחד לשבט הזה, לנשים, ועל זה השיר מדבר".

"נוגע במקום עמוק"

כשעבדת על השיר הזה לפני 20 שנה, הבנת עד כמה הוא יהפוך להיות מזוהה איתך ויהיה להיט שמייצג אותך?

"ידעתי שהוא נוגע במקום מאוד עמוק אצלי, ובדרך כלל כששירים יוצאים ממקומות עמוקים הם נוגעים בהרבה אנשים, כי כולנו בני אדם. המון אנשים פנו אלי ואמרו לי 'השיר הזה בשבילי הוא ככה וככה', ומאז אני לא רוצה לספר על מה כתבתי, כי זה יהרוס להרבה אנשים את הנרטיב", היא צוחקת. "אני כן יכולה להגיד שכתבתי את זה לשלושה אנשים בחיי, שהיה לי רצון להיות שם בשבילם, ולא יכולתי".

הם יודעים מזה?

"לא, עד היום הם לא יודעים".

איך עוברים עלייך החודשים האחרונים? מצליחה ליצור מוזיקה?

"התקופה הזאת גרמה לי להבין למה בכלל אני עושה מוזיקה - בראש ובראשונה כדי לרגש ולשמח אנשים אחרים, ולא רק בשביל עצמי".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר