מהמסורת ההלניסטית ועד "בלייד ראנר": פרידה מוואנגליס, מגדולי המוזיקאים היוונים

היוצר היווני הנודע הלך לעולמו בגיל 79 • הוא נחשב לפורץ דרך בשימוש שעשה בסינטסייזר, בו נעזר כדי ליצור עולמות צליל חדשים • יצירותיו נודעו בשילוב הייחודי בין מוזיקה עתידנית לבין מוזיקה אתנית ומנגינות המזוהות עם יוון העתיקה • ללא מכונת זמן, ואנגליס ניבא את העתיד

ואנגליס, המלחין שחיבר את המוזיקה המודרנית ליוון העתיקה, צילום: אי אף פי

יש אנשים שכובשים את גן עדן עם חרבות שלופות, יש כאלו השואפים להגיע אליו במרכבות אש, אבל אוונגלוס אודיסאוס פפטלאת׳נסיאו עשה את זה עם סינטיסייזרים. העולם הכיר אותו תחת שם החיבה שלו כ-ואנגליס.

המוזיקאי שיצר תזמורות מושלמות מחשמל, מסננים ומתנדים, התחיל את דרכו המוזיקלית ביוון של של שלהי שנות השישים. בין הרבה להקות הקצב שבירכו את הביטלס על פני האוזו, ואנגליס ודמיס רוסוס הקימו את להקת "אפרודיטס צ׳יילד" שפנתה אל העבר כדי להגיע אל העתיד.

ילדי אפרודיטה יצרו צליל חדש-ישן שחיבר את המודרני ויוון העתיקה. השיא היה אלבום כפול של רוק פסיכדלי מתקדם בשם "666" המתאר את סוף הזמנים. כדי להמחיש את הצליל של סוף העולם ואנגליס השתמש במיטב הטכנולוגיה כדי ליצור עולמות צליל חדשים והמיטב דאז היה הכלי החדש שהומצא ושוכלל בשלהי שנות השישים על ידי חבורה של ממציאים יהודים - הסינטסייזר. מכשיר חשמלי, שבאמצעות מתנדים חשמליים, יכול ליצור ולסנטז כל צליל שקיים ואינספור צלילים שעוד לא נשמעו.

ואנגליס מברך את מעריציו בהופעה במקדש זאוס,

רוב חלוצי השימוש בסינטסייזרים השתמשו בכלי כדי לחקות כלים קיימים, אבל ואנגליס התאהב באפשרויות האינסופיות הגלומות בכלי החדש. ואנגליס, שלא למד מוזיקה ולא ידע לקרוא או לכתוב תווים, יכל ליצור באמצעות הסינטיסייזר את כל התזמורות שהיו בראשו. הוא החל ליצור מוזיקה עתידנית שהייתה נטועה עמוק במסורת ההלניסטית של יוון העתיקה.

השילוב הזה קסם לאוזניים רבות, אפילו יומן הצהריים של קול ישראל התהדר בפולסאר כאות הפתיחה, אך היו אלו יוצרי סרטים שהבינו את הממדים הקוסמים הנפרשים במוזיקה של ואנגליס. כך, מהר מאוד הפך ואנגליס ליוצר הפסקולים האולטימטיבי של שנות השמונים ולאחר שהוציא את ״מרכבות האש״ ב82׳ הוא אף זכה באוסקר. במקביל, הוא יצר פופ עתידני ואלגנטי כששיתף פעולה עם ג׳ון אנדרסון סולן להקת "יס".

עם זאת, השיא היצירתי הגיע כשואנגליס נדרש ליצור פסקול למסטארפיס של רידלי סקוט - בלייד ראנר. ללא מכונת זמן, ואנגליס ניבא את העתיד. הוא חזה את עליית המכונות המוזיקליות, כתב את בלוז הצד האפל של העידן הטכנולוגי ואף ניבא את הכניסה של מוזיקה אתנית וצלילים מזרחיים אל צליל הפופ המרכזי. הסרט והפסקול אפשרו לאלפי יוצרים מסביב לעולם לקבל הצצה אל העתיד, ותחת ההשראה, החלו להפוך את חזון העתיד של ואנגליס למציאות.

בשנות התשעים הגיע ואנגליס לשיא חדש של פופולריות כשיצר את הפסקול לסרט נוסף של רידלי סקוט - "1492 כיבוש גן עדן". אינספור זוגות נכנסו לחופה כמו הפליגו לגלות את אמריקה עם צליל המצעד המתגבר והמקהלות האינסופיות. הפסקול הזה קבע את הסטנדרט לעוצמת ההוד וההדר האפשריים במוזיקה לסרטים,. מאז ועד היום אינספור פסי קול ופרסומות עדיין מנסים ללמוד לחקות איך להגיע אליו. 

בתחילת שנות האלפיים המשיך ואנגליס במסעו אל מעמקי החלל והחל לעבוד עם נאס״א כדי ליצור יצירות מוזיקליות שליוו את המשלחת אל המאדים. בהמשך, גם יצר מנגינה תחת השראת מסעה של הגשושית רוזטה אל עבר החלל העמוק. היום נפטר ואנגליס, ככל הנראה מסיבוכי קורונה והוא בן 79. הוא הותיר אחריו גוף יצירות מוזיקלי נדיר ומשפיע שנשמעות כמו עתיד שעוד צפוי להגיע.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר