בשנות ה-90 ובתחילת שנות האלפיים היה מייקל ביי אחד הבמאים המצליחים (והמושמצים) בעולם. "בחורים רעים", "הפריצה לאלקטרז" ו"ארמגדון" סייעו לו לבסס את מעמדו כמי שעושה את סרטי האקשן הכי רועשים ומטופשים בהוליווד, וסדרת "רובוטריקים" גרפה מיליארדים רבים בקופות ברחבי העולם (אף שנקטלה ללא רחם בידי המבקרים).
"אמבולנס", סרט האקשן הרועש והמטופש החדש של ביי, הוא סוג של חזרה מבורכת לימים הטובים של שנות ה-90. בהתבסס על סרט דני אלמוני מ-2005 ועם תקציב של 40 מיליון דולר בלבד (סכום מזערי לעומת התקציב של סרט ממוצע בבימויו), ביי מגיש כאן שעתיים וחצי של קולנוע קינטי ומסחרר, שכמעט לא עוצר לקחת נשימה. אולי אין כאן הרבה היגיון או שכל, אבל יש כאן כמויות בלתי נדלות של אדרנלין, מומנטום, כאוס ודיסאוריינטציה. ובמחלקה הזאת, כפי שכולנו כבר יודעים, אין לביי מתחרים רבים.
ג'ייק ג'ילנהול, בהופעה אנרגטית ולא לגמרי מוברגת, מגלם את דני - פושע חלק לשון ומהיר דיבור מלוס אנג'לס, שמתכנן לשדוד כמה עשרות מיליוני דולרים מהבנק יחד עם הכנופיה שלו. יאיא עבדול מאטין השני (מורפיאוס ב"מטריקס: תחייה") מגלם את וויל, אחיו המאומץ של דני, שנגרר אל תוך המזימה של אחיו כי הוא צריך את הכסף כדי לממן ניתוח מציל חיים עבור אשתו החולה.
מפה לשם השוד כמובן מתחרבש, והשניים נמלטים מזירת הפשע בתוך אמבולנס. יחד איתם ברכב נמצא שוטר טירון שמדמם למוות במהירות, וחובשת רבת תושייה (איילה גונזלס), שעושה כמיטב יכולתה כדי להשאירו בחיים.
בגדול, "אמבולנס" הוא פשוט מרדף מכוניות אחד ארוך, וככזה קשה לבוא אליו בטענות. ביי מניע ומסובב את המצלמה במהירות מטורפת, ומעמיס אינסוף מכשולים מתפוצצים בדרכם של כלי הרכב הדוהרים. משאית מלאה לוחות זכוכית, דוכני ירקות ופירות, מכלי מים שניצבים בצד הכביש המהיר - מה לא.
מסוקים חגים מעל. מכוניות מתעופפות לכל עבר. חריקות בלמים. רעש של כלי נשק אוטומטיים. וכולם כל הזמן צועקים. בואו נגיד שביי מצליח לסחוט כמות מרשימה מאוד של הרס וחורבן מ-40 מיליון דולר )והוא אפילו שותל בתסריט כמה רפרנסים שובביים לסרטיו הקודמים).
מצד אחד, אין ספק ש"אמבולנס" יספק למכורי האקשן והאסקפיזם את המנה שהם זקוקים לה; מצד שני, באורך של 136 דקות, בהחלט תיתכן מנת יתר. ראו, הוזהרתם.
"אמבולנס", ארה"ב, 2022
ציון: 6
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו