סין: הסוף של הלהיט "מועדון קרב" שונה והמעריצים מוחים

סרט הקאלט הקלאסי מקבל טיפול עריכה מיוחד בסין המשנה לחלוטין את תוכנו ואת מסריו האנרכיסטיים, זאת על מנת להתאים אותו לקהל המקומי

מסך שחור. "מועדון קרב", צילום: מתוך הסרט

מן הידוע הוא שאין בשום אופן לדבר על "מועדון קרב". אבל טיילר דרדן לא אמר דבר על לשנות את הסוף שלו. וזה בדיוק מה שקרה לאחרונה בסין לקלאסיקה הקולנועית של דיוויד פינצ'ר מ-1999, בכיכובם של בראד פיט, אדוארד נורטון והלנה בונהאם קרטר.

חובבי קולנוע מסין הבחינו בשבוע האחרון כי גרסה של "Fight Club" שניתנת כעת לצפייה בפלטפורמת הסטרימינג "טנסנט וידאו" זכתה לשינוי קטן אך מהותי, אשר שינה לחלוטין את המסר האנרכיסטי והקפיטליסטי של הסרט. כזכור, בסצנת הסיום של הסרט (מבלי לספיילר יותר מדי יצירה שיצאה לפני 23 שנה) נראות שתיים מדמויותיו צופות דרך חלון בניין בפעולת בהרס וחורבן טרוריסטית, תוצאת תוכנית של טיילר דרדן (המגולם על ידי בראד פיט) להביא לחיסולה של הציוויליזציה.

הגרסה הסינית של הסרט, לעומת זאת, מציעה סיום שונה לחלוטין, בו את מקומם של הבניינים הקורסים מחליף מסך שחור, שעליו הכיתוב: "המשטרה גילתה במהרה אודות כל התוכנית, עצרה את כל הפושעים ובכך מנעה בהצלחה את הפיצוץ". בנוסף נכתב כי דרדן (שהוא למעשה אלטר אגו של אדוארד נורטון ודמות המתקיימת בעיקר בראשו) נשלח ל"מוסד למשוגעים", שם זכה לטיפול פסיכולוגי ובהמשך כל ההאשמות נגדו הוסרו.

הסיום האלטרנטיבי לסרט הכעיס צופים סינים רבים, אשר רבים מהם צפו בעבר בגרסאות פיראטיות של הסרט, שמכילות כמובן את הסוף המקורי. "זה מוגזם ממש", כתב ברשת אחד הצופים הזועמים. "הגרסה של 'פייט קלאב' בטנסנט וידאו מלמדת אותנו שהם לא רק מצנזרים ומוחקים סצנות, הם גם משנים את עלילות הסרטים". לא ברור אם אלה השלטונות הסיניים שהורו על הסוף החלופי, ומטעם שירות הסטרימינג האמור לא ניתנה תגובה לדברים.

יש לציין כי אולפני ההפקות ההוליוודיים משחררים לעתים קרובות מטעמם גרסאות מצונזרות של סרטים, על מנת לצלוח את תקנות הצנזורה הסיניות הנוקשות ובכך לזכות בגישה למיליוני צופים סינים. ב-2019 נמחקו מספר סצנות מתוך הסרט "רפסודיה בוהמית" אודות פרדי מרקיורי ולהקת קווין, שתיארו את מעלליו המיניים של סולן הלהקה. מהצופים הסינים נחסכו פרטים ביוגרפיים משמעותיים אלה מחייו של מרקיורי, כתוצאה מחוקי תוכן מחמירים במדינה.

מחיקה של סצנות מסרטים, סדרות טלוויזיה ומשחקי וידאו היא דבר שכיח בסין, שממשלתה מריצה קמפיינים לניקוי של אלמנטים "לא בריאים" מהתוכן התרבותי המיובא למדינה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר