החופש הגדול החל וזה בדיוק הזמן שבו בתי הקולנוע מתמלאים בבני נוער המחפשים מקום מפגש ובילוי. לצד אלה המגיעים לצפות בסרטים כסדרם, קיימת תופעה שצופים ובעלי מתחמי קולנוע ברחבי הארץ מלינים עליה זה זמן רב: חבורות נערים וילדים שבוחרות להפוך את האולם למוקד של רעש, הפרעות, ונדליזם ואלימות מילולית ופיזית נגד הצופים ואנשי הצוות במקום.
תלונות על חוויית צפייה שנהרסת ותחושות תסכול וזעם צפות ברשת באופן קבוע, כשהקהל דורש פתרונות מהנהלות בתי הקולנוע, שמצידן עומדות לא פעם חסרות אונים בעצמן מול הבעיה.
כעת, נראה שהמתח הזה הגיע לנקודת רתיחה בעקבות מדיניות הפרדה חדשה המיושמת לכאורה ומעוררת הדים ברשת.
הדיון בסוגיה הנפיצה התלקח לאחר שאם לנער העלתה היום (רביעי) פוסט בקבוצת פייסבוק של חובבי קולנוע, שבו חשפה מדיניות חדשה ומחמירה שבנה וחבריו חוו לדבריה בסינמה סיטי. המדיניות המדוברת יוצאת מנקודת הנחה שקבוצות נוער הן בעייתיות באופן גורף, ולכן בוחרת מראש שלא לאפשר לחבורה לשבת יחד ומחייבת אותם להתפצל כתנאי לכניסה לאולם ולצפייה בסרט.
בפוסט, שזכה לעשרות תגובות ועורר דיון סוער, היא שיתפה כיצד הגיע בנה יחד עם חבריו לצפייה בסרט, אך במקום כניסה חלקה הם נתקלו בסינון מחמיר.
"ככה סינמה סיטי מעודדים שיגיעו אליהם לראות סרטים", כתבה האם בפתיח לפוסט הזועם. "הילד שלי יצא לסרט עם חברים שלו היום בסינמה סיטי. ברגע שהגיעו הודיעו להם שהם לא יכולים לשבת לבד כי הם צפויים לעשות רעש, ופיצלו 6 ילדים ל-3 ו-3 בהפרש של 4 שורות ביניהם".
האם הוסיפה כי עוד קודם לכן עיכבו אותם בכניסה כדי להיוועץ עם מנהל, מה שהוביל לכניסתם באיחור, ולאחר 20 דקות של המתנה הם הוכנסו תחת אזהרה: "תיזהרו - אם תעשו רעש נעיף אתכם". את הפוסט היא סיכמה בציניות: "ממש חוויה בעיר הסרטים של ישראל", כשהיא מתייגת את סינמה סיטי.
"אפליה פסולה ואקט של השפלה"
האם התעקשה בתגובות לפוסט כי בנה וחבריו הושפלו בפרהסיה והוסיפה כי מבחינתה מדובר באפליה פסולה, שכן גם מבוגרים מפריעים לא אחת במהלך סרטים אך נגדם לא מיושמת מדיניות גורפת של הפרדה. היא הצהירה מפורשות כי אם רשתות הקולנוע מעוניינות להחיל מדיניות כזו, עליה להיות מעוגנת בחוק ומוגדרת מראש, ולא להיעשות כצעד של השפלה במקום לטפל בבעייתיים באופן פרטני ונקודתי.
הפוסט עורר כאמור דיון סוער כשהמגיבים התפצלו לשני מחנות מובהקים. מצד אחד ניצבו הצופים המתוסכלים שרואים בצעד הזה פתרון הכרחי וזעקו את תסכולם: "צודקים! חבורת ילדים חירבה לא פעם ולא פעמיים את חוויית הצפייה שלנו ושל אולם שלם שישב איתנו", כתב גולש אחד.
אחר הוסיף: "טוב שהנהלת המקום לוקחת אחריות ודואגת לרווחת הכלל". גולש נוסף כתב: "כל הכבוד להם. ככה צריך! אזהרה ותמונה שמועברת לכל בתי הקולנוע בכניסה - מי שמהווה מטרד מסולק מבתי הקולנוע ל-3 שנים. רק ככה ילמדו לקח!".
תומכי המדיניות אף קראו לרשתות נוספות ליישם מדיניות דומה, תוך שהם מציינים כי הניסיון המר שלהם מול בני נוער הופך את הצעד הזה למבורך ומוצדק.
"נעמוד בכניסה לקולנוע ולא ניתן לאף אחד להיכנס"
מנגד, ניצב המחנה השני שגיבה את האם והביע מורת רוח מהענישה הקולקטיבית. במחנה הזה בלטה במיוחד תגובתה של סבתו של אחד הילדים בחבורה שהופרדה, שחיזקה את דברי האם והבהירה כי המשפחות לא מתכוונות לוותר: "אני סבתא של אחד הילדים שהפרידו ביניהם.
"יכול להיות שילדים שהם ביחד מציקים לאחרים או מרעישים בסרט, ואותם צריך להוציא מהסרט באותו רגע, אבל לא להחליט מראש שהחבורה הזאת תעשה בלאגן ולפריד ביניהם", כתבה.
היא הוסיפה בהמשך שבני המשפחה של אותם הילדים לא מתכוונים לעבור על החוויה בשקט: "אני לא מתכוונת לוותר להנהלה. פתחנו קבוצת וואטסאפ של האימהות של הילדים והסבתות ואנחנו מתכוונות לעמוד בכניסה לקולנוע - אין נכנס ואין יוצא, ואתם הנהלת הקולנוע תחזירו את הכסף כי הם נכנסו באיחור לסרט בגללכם".
הוויכוח בין המחנות המשיך גם לדיון בסוגיית ההיתכנות הפרקטית של המדיניות, כשגולש אחד ציין כי הצבת מאבטחים בתוך האולם שיפקחו על כל סרט עולה כסף, ואחר הוסיף כי "הרחקה לתקופה מסוימת היא רעיון יפה בתיאוריה", אך הביע ספק ביכולת האמיתית לאכוף אותה.
הניסיונות להגן על הילדים נתקלו גם בתגובות נגד חריפות מצד אלה שמרגישים שחוויית הצפייה שלהם בטוחה יותר בזכות הפיצול הזה. גולש אחד סיכם את תגובתו למבקרים: "איך חיכיתי למתייפייף התורן שיגיע ויהפוך את כל הסיפור על הראש. במקום להתייחס ליוזמה שנועדה לשמור על חוויית צפייה בסיסית, הוא מעדיף להמציא סיפור על השפלה ואפליה כדי לגרד איזה טיעון מוסרי בשקל".
תגובת סינמה סיטי
בפנייה שנעשתה לרשת סינמה סיטי, התקבלה התגובה כי "סינמה סיטי פועלת מדי יום כדי להבטיח חוויית צפייה איכותית לכלל המבקרים. בתקופה האחרונה אנו מתמודדים עם עלייה בהפרעות במהלך הקרנות מצד קבוצות גדולות של בני נוער, תופעה הפוגעת בחוויית הצפייה של כלל הלקוחות.
"לכן במקרים מסוימים צוותי הקולנוע מבקשים מקבוצות גדולות לשבת בשורות נפרדות. מדובר בנוהל שנועד למנוע הפרעות מראש ואינו מכוון באופן אישי כלפי לקוח או קבוצה מסוימת.
"במקרה המדובר, הצוות פעל בהתאם לשיקול דעתו המקצועי ומתוך רצון לאפשר לכל הנוכחים ליהנות מהסרט ללא הפרעות. ההחלטה התקבלה כחלק ממדיניות שמטרתה להתמודד עם תופעה מוכרת בענף הקולנוע ואינה משקפת כל התייחסות אישית לילדים. אנו לא נקבל התנהגות בריונית או פוגענית מכל סוג שהוא.
"כמחווה שירותית חד-פעמית, נשיב לילדים את עלות הכרטיסים. החלטה זו התקבלה מתוך רצון לסיים את האירוע ברוח טובה ואינה מהווה שינוי במדיניות החברה.
"אנו מזמינים את הילדים לשוב וליהנות מסרטים באולמות סינמה סיטי ונמשיך לפעול למען שמירה על סביבת צפייה מכבדת עבור כל באי הקולנוע.
"אנו קוראים להורים לקחת אחריות על התנהגות ילדיהם גם במרחב הציבורי ולחנך להתנהגות נאותה ומכבדת. ההתנהגות האלימה, מילולית ופיזית, היא חוצה גבולות ופוגעת בכלל הציבור".
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו