תצליחו לנחש? זו אחת השנים האייקוניות ביותר בקולנוע לדורותיו

הסינמטק מציין 50 שנים להקמתו עם תוכנית מיוחדת בת שמונה סרטים • כולם עלו לאקרנים באותה שנה

"הסנדק 2". צילום: Park Circus Paramount

זו הייתה אמורה להיות שנה של חגיגות בסינמטק תל אביב לציון שנת ה-50 להקמתו, עם מגוון אירועים גדולים. אבל כמו כל דבר בחיים שלנו מאז 7 באוקטובר, גם החגיגות הפכו צנועות וסמליות. עם זאת, בחרו בכל זאת לציין באיזשהו אופן את המועד המכונן במוסד הקולנועי הוותיק. זאת באמצעות בניית תוכנית בת שמונה סרטים שנוצרו לפני 50 שנה ב-1974.

חוץ מהסכם שלום דרמטי, ניצחון מפעים של מכבי תל אביב בכדורסל וזכייה באירוויזיון - שנות ה-70 היו בעלות משמעות גם בקולנוע בארץ ובעולם, ושנת 1974 באופן ספציפי נחשבת לאחת השנים האייקוניות בתולדות הקולנוע העולמי. ממנה נבחרו, כאמור, שמונה סרטים הנחשבים ליצירות מופת - ביניהם גם שני סרטים ישראלים שמייצגים שני קצוות של עשייה קולנועית בארץ באותן שנים: מצד אחד סרט הבורקס שהפך לקאלט של בועז דוידזון "צ'ארלי וחצי" ומצד שני "עיניים גדולות" הריאליסטי והנוקב של אורי זוהר.

מתוך "צ'ארלי וחצי", צילום: יוני המנחם

לצד שני הסרטים הישראליים יוקרנו שלושה סרטים אמריקאיים: "הסנדק 2" של קופולה זוכה האוסקר, "לני" של בוב פוסי והסרט "אישה תחת השפעה" של קסבטס. בנוסף יוקרנו שלושה סרטים אירופאיים: "סחף חושים" של לינה ורטמולר האיטלקייה, "סרט מתוק" של דושן מקבייב היוגוסלבי ו"עלי פחד אוכל את הנשמה" של פאסבינדר הגרמני.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר