רגע לפני הקרנת סרט תיעודי על הטבח במסיבת הנובה: בית קולנוע יהודי בלונדון הושחת

"זריחה שחורה: עדויות מהטבח בפסטיבל נובה" היה אמור להשתתף בפסטיבל סרטים ישראליים בבית קולנוע בבירת בריטניה, אך על דלתות הכניסה למקום רוססה הכתובת "אמרו לא לשטיפת מוח אמנותית" • תושבי האזור תרמו מכספם כדי לסייע בניקוי ובתיקון הנזקים

חמושים פתחו באש על בליינים במסיבת טבע סמוך לקיבוץ רעים. צילום: השימוש לפי סעיף 27 א לחוק זכויות יוצרים

קהילות מקומיות בלונדון גייסו כמעט 2,000 ליש"ט (כ-9,350 שקלים) בכדי לנקות ולתקן את הנזקים שנגרמו לאולם קולנוע היסטורי בצפון לונדון שהושחת באמצעות צבע בניין בגוון אדום דם, שעות לפני הקרנה של סרט תיעודי על הטבח בפסטיבל הנובה ב-7 באוקטובר.

לפי האתר Jewish News, הסרט "זריחה שחורה: עדויות מהטבח בפסטיבל נובה" של כאן 11 יוקרן הערב (חמישי) כחלק מפסטיבל סרטים ישראליים שמתקיים בו זו השנה ה-13, שמתקיים במקביל לבריטניה גם בספרד, הולנד, הודו, גרמניה, צ'ילה וארגנטינה.

כאוס גדול: תיעוד ממסיבת ה"נובה", ב-7 באוקטובר

בהודעה לעיתונות שפורסמה שלשום מטעם עמותת "אמנים למען פלשתין – בריטניה", נכתב כי העמותה דורשת מבעלי "פיניקס", אולם הקולנוע הוותיק שבו יתקיים הפסטיבל ברובע פינצ'לי שבלונדון, וכן מבעלי מתחם הקהילה היהודית JW3 ומבעלי אולמות הקולנוע Everyman שברבעים אחרים של בירת לונדון, שלא לקיים הקרנות נוספות של הסרט התיעודי.

בלילה שבין שלישי ורביעי, לקראת הקרנת הסרט, רוסס על הדלתות החיצוניות של האולם, שנפתח לראשונה בשנת 1912, הכיתוב "Say No To Art Washing" ("אמרו לא לשטיפת מוח אמנותית", בתרגום מאנגלית). תוך שכינו את מעשה הוונדליזם כ"שערורייתי", התורמים התחייבו לתרום על מנת "לכסות את עלות הניקיון והתיקונים שיידרשו עקב מעשה סר טעם זה באולם הקולנוע 'פיניקס' האהוב מאוד על ידי כל מבקריו".

מכוניות במתחם מסיבת הנובה בקיבוץ רעים, צילום: שמואל בוכריס

בפוסטר שהופץ ברשתות החברתיות בבריטניה, טוענת עמותת "אמנים למען פלשתין – בריטניה"  כי פסטיבל הסרטים הוא חלק מאסטרטגיית "שטיפת מוח אמנותית של מדינת האפרטהייד הקולוניאלית והמתנחלת הישראלית, העושה שימוש באמנות בכדי להכשיר ולהסתיר את פשעיה נגד העם הפלשתיני".

במהלך נגדי לקריאות החרם, עצומה שפורסמה ביום שני האחרון וקראה לעצירה של ההפגנות האנטי-ישראליות הצפויות ולהגנה על הקהילה היהודית, צברה עד כה כמעט 10 אלף חתימות. "אנו דורשים בכל לשון של בקשה שהרשויות הרלוונטיות תנקוטנה בפעולות מיידיות והחלטיות בכדי לאסור על קיומה של הפגנה זו, ובכדי למנוע הסלמה של מצב העניינים הקיים", נכתב בעצומה.

לצפייה בסרט המלא:

עוד נכתב: "הקהילה היהודית באזור זה מבקשת להמשיך ולחיות בשלום עם שכניה, כשהיא חופשית מאיומים בדמות פרובוקציות והפרעות ממקורות חיצוניים. לצערנו, משטרת לונדון הצהירה מספר פעמים ובמספר מקרים כי קיים סיכון בכך שחברות וחברי קהילתנו יציגו בריש גלי את זהותם היהודית, ידברו עברית או יקיימו מצוות. הצהרה זו רק מדגישה את הדחיפות שבבקשתנו. לא ייתכן שחברות וחברי קהילתנו ימשיכו לחיות בפחד, במיוחד במהלך השבת, בדרכם אל ובחזרה מבתי הכנסת, או במהלך אירועים קהילתיים, עת ייתכן שיהיו חשופים להתקפות של מפגינים המגיעים מחלקים אחרים של לונדון רבתי".

לסיכום, כתבו המחברים כי "הגם שאנו תומכים בזכות לחופש הביטוי, על הרשויות לאזן את הזכות הזו מול זכותה של קהילתנו לחיות בביטחון ובשלום. אי לכך, אנו מפצירים ברשויות להעביר את ההפגנה למיקום אחר, שיהיה רחוק משכונתנו השקטה ושוחרת השלום, וזאת בכדי להימנע מיצירתו של משבר מיותר".

לבסוף, צוין כי ההפגנה של פרו הפלשתינים והפגנת הנגד מצד אלו התומכים בישראל יתקיימו בשול ההקרנה.

מכוניות שהושחתו בפסטיבל נובה, צילום: איי.אף.פי.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר