הבמאים הגדולים ביותר לצד ייצוג ישראלי: כל הפרטים על פסטיבל קאן 2024

המהדורה ה־77 של פסטיבל קאן יצאה לדרך, ובערב הפתיחה זכתה השחקנית מריל סטריפ בפרס מפעל חיים • הסרט הישראלי היחיד שישתתף בפסטיבל השנה הוא "זה לא זמן לפופ", ומשרד התרבות הכריז על פתיחת הביתן הישראלי בפסטיבל בסימן סרטים מעוטף עזה

שופטי פסטיבל קאן. צילום: EPA

עם נציגות ישראלית מינימלית, ובנוכחותה הנרגשת של השחקנית האגדית מריל סטריפ, שקיבלה פרס מפעל חיים מידיה של ז'ולייט בינוש במהלך טקס הפתיחה - המהדורה ה־77 של פסטיבל קאן יצאה לדרך ביום שלישי.

כזכור, כמה מהסרטים שכיכבו בריביירה הצרפתית בשנה שעברה - "אנטומיה של נפילה", "רוצחי פרח הירח" ו"אזור העניין" - המשיכו לרוץ חזק עד לחורף ולעונת האוסקרים האחרונה. מי יצליח להשתחל לרשימה היוקרתית והמצומצמת הפעם? על פניו נראה שצוות השופטים, שבראשו עומדת השנה השחקנית־במאית־תסריטאית גרטה גרוויג ("ברבי"), לא יתקשה לאתר מועמדים ראויים.

ז'ולייט בינוש ומריל סטריפ, צילום: EPA

הסרט המדובר ביותר בפסטיבל השנה, שיתקיים עד 25 במאי, הוא ללא ספק "מגלופוליס" - המגנום־אופוס העתידני של פרנסיס פורד קופולה ("הסנדק", "נערי הכרך"), בכיכובם של אדם דרייבר ואוברי פלאזה.

פרויקט החלומות השאפתני של קופולה, שנמצא בשלבי פיתוח שונים כבר כמעט 50 שנה, לא הצליח עדיין למצוא לעצמו ערוצי הפצה בארה"ב, והביקורות הראשונות כלפיו היו לא אחידות ולא מאוד נלהבות. אך הבמאי הוותיק, שקטף את פרס דקל הזהב עבור "אפוקליפסה עכשיו" ו"השיחה", כבר היה במצבים דומים בעבר, ולא מומלץ עדיין להספיד אותו (או את סרטו). אין ספק שגם אם "מגלופוליס" לא יעמוד בציפיות, הוא יספק עניין רב.

גרטה גרוויג, צילום: רויטרס

סרטים בולטים נוספים שישתתפו בתחרות המרכזית: "סוג של חסד", שיתוף פעולה נוסף בין הבמאי היווני יורגוס לנתימוס ("המועדפת") לאמה סטון (שזכתה מוקדם יותר השנה באוסקר השני שלה על הסרט הקודם שבו עבדו ביחד, "מסכנים שכאלה"), שמבטיח להיות פרוע (וארוך) במיוחד; "The Apprentice", של הבמאי האירני־שבדי עלי עבאסי ("עכביש קדוש"), שמתמקד בימיה הראשונים של קריירת הנדל"ן של דונלד טראמפ (סבסטיאן סטן, המוכר כחייל החורף בסרטי מארוול); ו"The Shrouds", של הגאון הקנדי המטורף דיוויד קרוננברג ("היסטוריה של אלימות"), שנוצר בצל מות אשתו ושאמור להיות סרטו האישי ביותר.

עוד משתתפים בפסטיבל: "ציפור", דרמת התבגרות נוספת של אנדריאה ארנולד המצוינת ("אמריקן האני"), עם בארי קיוגן ופרנץ רוגובסקי; ו"הו, קנדה", של היוצר הפרובוקטיבי פול שרדר ("ג'יגולו אמריקני"), שמספק לריצ'רד גיר את תפקידו העסיסי ביותר זה שנים.

אמה סטון בטקס פרסי האוסקר, צילום: איי.אף.פי.

שלושה סרטים נוספים במסגרת המרכזית שמעוררים עניין הם "זרע התאנה הקדושה" של הבמאי האיראני מוחמד רסולוף ("אין רשע בעולם"), שנמלט השבוע ברגל מארצו לאחר שנשפט בה למאסר של שמונה שנים; "אנורה", של היוצר האמריקני שון בייקר ("פרויקט פלורידה"), קומדיה רומנטית על עובדת בתעשיית המין; ו"Caught by the Tides", של המאסטר הסיני המהולל ז'אנג־קה ג'יה ("מגע של חטא"), ששב לקאן עם דרמה שבמרכזה אישה המתמודדת עם סגרי הקורונה.

במאים בעלי שם נוספים שיתחרו השנה על דקל הזהב הם ז'אק אודיאר הצרפתי, שמשתתף בתחרות זו הפעם השישית, עם "אמיליה פרז"; פאולו סורנטינו האיטלקי, שיחגוג את הפעם השביעית שלו בתחרות עם "פרתנופה"; וחביב הפסטיבל - מישל הזנוויציוס ("הארטיסט"), שיחשוף את "המטען היקר ביותר", סרט אנימציה על זוג תאומים שנשלחים לאושוויץ.

אניה טיילור ג'וי, צילום: אי.אף.פי

הבכורה ההוליוודית הגדולה והנוצצת של הפסטיבל תיערך לכבוד "פיוריוסה", אפוס האקשן הפוסט־אפוקליפטי של ג'ורג' מילר עם אניה טיילור־ג'וי וכריס המסוורת', שמגיע תשע שנים לאחר "מקס הזועם: כביש הזעם". פרמיירה נוספת שלבטח תמשוך אליה תשומת לב רבה היא זו של "הורייזון: סאגה אמריקנית", הראשון בפרויקט המערבונים של קווין קוסטנר ("רוקד עם זאבים"), שמשיב את השחקן לכס הבימוי אחרי הפסקה של 21 שנה.

הסרט הישראלי היחיד שישתתף בפסטיבל השנה הוא "זה לא זמן לפופ", סרטה הקצר של עמית וקנין, שנוצר במסגרת לימודיה באוניברסיטת תל אביב. עלילת הסרט מתרחשת במהלך יום הזיכרון לחללי צה"ל, ועוקבת אחרי צעירה שמבריזה מהאזכרה של אביה, שנהרג במלחמת לבנון השנייה, בתקווה לזכות בדירה בדרום תל אביב.

הביתן הישראלי בפסטיבל קאן, צילום: משרד התרבות והספורט

שר התרבות והספורט מיקי זוהר הכריז על פתיחת הביתן הישראלי בפסטיבל קאן בסימן סרטים ישראליים מעוטף עזה. הביתן הישראלי יוקם זו הפעם השמינית בחסות משרד התרבות והספורט, ויוקדש ליצירה קולנועית, קופרודוקציות ושיתופי פעולה בין תעשיית הקולנוע הישראלי לבין תעשיות קולנוע זרות.

הביתן יוקדש השנה לתושבי עוטף עזה, ולראשונה, יוצגו סרטים ישראליים של יוצרות ויוצרים ממכללת ספיר שבשדרות, אשר יחשפו את המציאות הבלתי נתפסת של תושבי העוטף. בין היתר, מהן ההשלכות של חשיפה ממושכת לאירועים טראומטיים על ילדי העוטף, מהן ההשלכות שנלוות למגורים במקום שבו מתקיימת שגרת חירום ועוד. כל הסרטים צולמו לפני 7 באוקטובר. לאחר הקרנת הסרטים, יתקיים שיח בהובלת הבימאית מיכל לביא, שסרטה מוצג בביתן, וגיסה עמרי מירן חטוף בעזה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר