למרות שהוא מועמד לחמישה פרסי אוסקר: אל תצפו ליותר מדי מהסרט הזה

"מעשייה אמריקאית" מעורר בעיקר געגועים לסרטיו הבועטים של ספייק לי • יש בו משהו שמרגיש מיושן ולא עדכני • הביקורת שהוא משמיע די קלה לעיכול, די חסרת שיניים ודי מובנת מאליה

ללא בשורה גדולה. "מעשיה אמריקאית". צילום: יח"צ

סופר אפרו-אמריקאי כושל ומתוסכל ממציא מעשייה "שחורה" עמוסת סטריאוטיפים, קלישאות ודעות קדומות, מפרסם אותה תחת שם עט, וזוכה להצלחה עצומה. זוהי נקודת המוצא העלילתית של "מעשייה אמריקאית" - סאטירה מהוללת ועטורת שבחים שמתרחשת בעולם ההוצאה לאור (ושמועמדת ללא פחות מחמישה פרסי אוסקר).

הסופר שעומד במרכז הסיפור מגולם בידי שחקן האופי הוותיק והאהוב ג'פרי רייט ("בסקיאט", סרטי ג'יימס בונד), שמקבל כאן הזדמנות נדירה לככב, ועל הסרט עצמו חתום הבמאי הטירון ג'פרסון קורד, שביסס את התסריט שלו על רומן מ-2001 בשם "Erasure", אשר נכתב בתגובה להצלחתן של יצירות אפרו-אמריקאיות פופולריות כמו הסרט "החבר'ה מהשכונה" ("Boyz n the Hood") והספר "Push" (שעליו התבסס הסרט הנצלני "פרשס").

עם זאת, למרות הרעיונות המעניינים שמעסיקים אותו (ולמרות המועמדויות שלו לאוסקר), בסופו של דבר, "מעשייה אמריקאית" בעיקר מעורר געגועים לסרטיו הבועטים של ספייק לי. יש בו משהו שמרגיש מיושן ולא עדכני. הביקורת שהוא משמיע די קלה לעיכול, די חסרת שיניים ודי מובנת מאליה. וגם החיצים הסאטיריים שהוא יורה כלפי הממסד התרבותי בארצות הברית אינם חדים ו/או מתוחכמים באופן מיוחד.

חיצים לא חודרים. "מעשייה אמריקאית", צילום: יח"צ

אחת הבעיות המרכזיות של הסרט היא רצונו של הבמאי לאזן בין המזימה הספרותית הצינית של גיבורנו לביו עלילה נוספת שבה הוא מתמודד עם שורה של טרגדיות משפחתיות ומפתח קשר רומנטי עם גרושה נאה.

מצד אחד, הדבר מאפשר לסרט להראות שדמויות אפרו-אמריקאיות יכולות לככב גם במעשיות "רגילות", שלא בהכרח עונות להגדרה של "מעשיות שחורות". אך מצד שני, הסיפור שאותו הסרט בוחר לספר פשוט אינו מעניין במיוחד - לא בתוכן שלו ולא בסגנון העשייה שלו - והוא גם גוזל זמן ועומק מהמזימה הספרותית, שנדחקת בהדרגה לרקע ומאבדת מאמינותה ומחיוניותה.

לצפות ללא ציפיות. "מעשייה אמריקאית", צילום: יח"צ

אין בכך לומר ש"מעשייה אמריקאית" הוא סרט רע. אך יש בכך לומר שכבר נעשו סרטים טובים יותר ואמיצים יותר שעסקו בנושאים דומים – כמו "Bamboozled", של ספייק לי, למשל, או "Hollywood Shuffle", של רוברט טאונסנד, לדוגמה. סרטו של ג'פרסון פשוט אינו נשכני, נועז, ספציפי או מפתיע מספיק בכדי להגיע לרמתם.

אז כן, "מעשייה אמריקאית" הוא בהחלט סרט חביב שאינו מתקשה לעורר הערכה והזדהות (לא מעט בזכות ג'פרי רייט, שמגיש הופעה מיומנת כהרגלו), אך הוא רחוק מלהמציא את הגלגל או מלהביא בשורה חדשה, וסביר להניח שהמסרים שלו היו נחשבים למעט יותר נועזים וחתרניים אם הוא היה יוצא למסכים לפני עשרים שנה. בשורה התחתונה: אם לא תצפו ליותר מדי, לא תתאכזבו.

"מעשייה אמריקאית", ארה"ב 2023

ציון: 6   

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר