הלן מירן ב"גולדה". צילום: Sean Gleason

בעקבות הביקורות על גילום דמותה של גולדה מאיר: הלן מירן שוברת שתיקה

לקראת יציאת "גולדה" לקולנוע בבריטניה, מתייחסת מירן בת ה-78 לאותה סוגיה ומביעה לראשונה את דעתה בנושא

הדרמה הביוגרפית "גולדה", בבימויו של גיא נתיב ובכיכובה של הלן מירן כראש ממשלת ישראל גולדה מאיר, עלתה לאקרנים באוגוסט האחרון וקיבלה ביקורות סבירות למדי; לא שבחים מהללים אך גם לא קטילות צורמות. עם זאת, אחת מהמחאות שליוו את הסרט, לפחות בחוגים מסוימים, היתה ליהוקה של מירן - שחקנית בריטית ממוצא אנגלי ורוסי שאינה יהודייה (מירן מגדירה את עצמה כאתאיסטית) - לגילום מאיר שהיתה כמובן יהודייה.

יש כאלה שראו בליהוק כניכוס תרבותי ואף טענו להנצחת תופעת ה-Jewface. אותם אנשים היו מעדיפים לראות שחקנית יהודייה נכנסת לנעליה של מאיר.

"גולדה" - טריילר (ארכיון)

כעת, לקראת יציאת "גולדה" לקולנוע בבריטניה בסוף השבוע הקרוב, מתייחסת מירן בת ה-78 לאותה סוגיה ומביעה לראשונה את דעתה בנושא. "אני חושבת שאני יכולה לראות - אבל אני בעצם לא יכולה לראות - מיהו יהודי בחדר הזה", אמרה מירן שלשום (ראשון) בראיון לתוכנית האירוח "Sunday with Laura Kuenssberg" ב-BBC. "כולנו ערבובייה מדהימה (של עמים, דתות ומוצאים), ואין לי שום בעיה עם זה שקירק דאגלס גילם ויקינג (בסרט "הוויקינגים" מ-1958) - וקירק דאגלס היה יהודי.

גיא נתיב עם הלן מירן, צילום: סיון פרג'

"אני חושבת שכל השאלה של אימוץ פיזיונומיה (הגדרת אופי האדם על ידי תווי פניו) מסוימת בגלל שאתה משחק גזע מסוים, היא מעליבה. מצד שני, אם אתה מגלם את ליאונרד ברנשטיין (כפי שבראדלי קופר מגלם אותו בסרט החדש "מאסטרו") וכך הוא באמת נראה, אז אולי זה בעצם רעיון טוב (שקופר, שחקן לא יהודי, ישנה את המראה שלו כדי להידמות לברנשטיין). זה איזון עדין מאוד".  

בראדלי קופר מתוך "מאסטרו", צילום: נטפליקס

כמו כן, מירן גם נשאלה לגבי עמדתה כלפי יחסה של גולדה מאיר לפלשתינים, אולם בחרה לא להיכנס לפוליטיקיה. "אני בהחלט מודעת לכך, אבל כל מה שאני עושה זה לגלם את גולדה בתקופת מלחמת יום הכיפורים", הבהירה השחקנית הוותיקה. "אני לא מסבירה או מצדיקה אותה. אני בסך הכל משחקת אישה בגיל ההוא, שמתמודדת עם המצב ההוא".

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו