וודי אלן על תנועת MeToo: "כשזה הופך לטיפשי, זה טיפשי"

בראיון שערך הבמאי במסגרת פסטיבל ונציה, הוא התייחס לתרבות הביטול, לחקירות שהתנהלו נגדו ולהאשמות שמופנות כלפיו באשמת התעללות מינית בבתו המאומצת • "עבדתי עם מאות שחקניות, העורכות שלי היו נשים. מעולם לא קיבלתי מהן ולו תלונה אחת", אמר

וודי אלן בפסטיבל ונציה. צילום: רויטרס

כבר שנים ארוכות שוודי אלן נחשב לפרסונה נון גרטה בארה"ב לאחר שהואשם בהתעללות מינית בבתו המאומצת דילן פארו כשהייתה בת שבע, אך אתמול (שני) אלן צעד על השטיח האדום בפסטיבל הקולנוע בוונציה כדי לקדם את סרטו האחרון Coupe De Chance, וזכה לקבלת פנים מפרגנת באולם (לצד כמה הפגנות בחוץ).

בתו של וודי אלן מתלוננת שוב: תקף אותי מינית בגיל 7 (ארכיון)

בראיון שהעניק למגזין וראייטי כחלק מקידום הסרט בפסטיבל, אלן (87) התייחס לתרבות הביטול, תנועת ה-MeeToo והחקירות שהתנהלו נגדו באשמת ההתעללות המינית לכאורה בבתו, וכצפוי דבריו עוררו לא מעט זעם כשטען בין היתר כי תנועת ה-MeToo היא מטופשת לעיתים, התעקש כי הוא לא חווה את תרבות הביטול ואמר כי מעולם לא קיבל תלונה על התנהלות לא ראויה בסרטיו מצד נשים.

"אני חושב שכל תנועה שיש בה תועלת של ממש, שמביאה לשינוי חיובי בכל הנוגע לנשים היא דבר טוב", אמר. "כשזה הופך לטיפשי, זה טיפשי", הצהיר. לדבריו, "זה טיפשי כשלא מדובר בסוגייה שהיא באמת פמיניסטית או עוסקת בחוסר שוויון כלפי נשים. כשזה מוקצן באופן שבו מנסים להפוך משהו לסוגיה כשמרבית האנשים בכלל לא יראו את הסיטואציה כפוגענית".

בהמשך התייחס אלן להצהרתו כי מעולם לא קיבל תלונות על הסרטים שביים. "אמרתי בעבר שהייתי צריך להיות 'נער הפוסטר' לתנועת ה- MeeToo וזה עורר הרבה זעם", הזכיר אלן את ההצהרה הבעייתית שעלתה לו בביטול עסקת ענק עם אמזון בעקבותיה הגיש בשנת 2019 תביעה על סך 68 מיליון דולר שיושבה בסופו של דבר בפשרה מחוץ לכותלי בית המשפט.

וודי אלן בפסטיבל ונציה, צילום: אי.פי.אי

"יצרתי 50 סרטים. תמיד היו לי תפקידים טובים מאוד עבור נשים, תמיד היו לי נשים בצוות, הן תמיד קיבלו את אותו השכר ששילמנו לגברים. עבדתי עם מאות שחקניות, העורכות שלי היו נשים, ומעולם לא קיבלתי ולו תלונה אחת מהן בשום שלב. אף אחת מהן לא אמרה 'בעבודה איתו הוא היה מרושע או הטריד אותי'. זו פשוט לא הייתה סוגייה".

"אני לא יודע מה זה להיות מבוטל"

על הסדרה התיעודית "אלן נגד פארו" שעלתה בשנת 2021 ברשת HBO בה צפו מחדש הטענות של בתו המאומצת דילן פארו (38) על כך שהתעלל בה מינית בילדותה, אמר אלן כי גם כיום הוא דבק בעמדתו. "התגובה שלי תמיד הייתה אותה תגובה. זה נחקר על ידי שני גופים גדולים שקבעו שניהם לאחר חקירה ארוכה ומפורטת שאין בסיס להאשמות האלו בדיוק כמו שכתבתי בספר שלי Apropos of Nothing. העובדה שזה ממשיך להיות סוגייה תמיד גורמת לי לחשוב שאנשים אוהבים להמשיך להתעסק בזה. אולי זה מושך אנשים. למה? אני לא יודע מה עוד אפשר לעשות חוץ מלחקור את זה ואת זה עשו בצורה דקדקנית והגיעו לאותה המסקנה".

כשנשאל לסיום האם הוא מרגיש שבוטל בשל ההאשמות נגדו, אלן השיב: "אם הולכים לבטל אותך, אז זו התרבות להיות מבוטל על ידה. אני מוצא שזה נורא טיפשי. אני לא חושב על זה כי אני לא יודע מה זה אומר להיות מבוטל. אני יודע שבמהלך השנים הכל היה אותו הדבר עבורי".

לסיום אמר: "אני יוצר את הסרטים שלי. מה שהשתנה זה האופן שבו הסרטים מוצגים. אני כותב את התסריט, מגייס את הכסף, יוצר את הסרט, מצלם אותו, עורך אותו והוא יוצא. ההבדל לא מגיע מתרבות הביטול. ההבדל הוא באופן ההצגה וזה השינוי הגדול".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר