האקדמיה ללשון העברית מבקשת עזרה: איך אומרים "קרינג'" בעברית?

בקשת העזרה, שפורסמה בפייסבוק, הביאה שורה של הצעות משעשעות: מ"זווענוג" ועד "מצפיד"

האקדמיה מבקשת עזרה, צילום: מתוך הפייסבוק של האקדמיה ללשון העברית

לו אליעזר בן יהודה היה חי בקרבנו היום, אין ספק שהיה סופק ידיו בזעזוע מהתהפוכות שעברה שפת הקודש שכל כך אהב ושניסה להשריש. הגוף שעדיין מנסה לשמור על מורשתו של בן יהודה הוא האקדמיה ללשון העברית, שלא מרימה ידיים ועדיין מחפשת מונחים בעברית לכל מילות הסלנג הלועזיות שאנחנו מאמצים. הפעם על הכוונת: המילה "קרינג'".

האקדמיה פרסמה ברשת כי היא מחפשת מילה עברית ל"קרינג'" ומבקשת מהגולשים להציע הצעות. "אזהרה: הרשומה הבאה עשויה להיות מעט קרינג'ית", נכתב בפוסט של האקדמיה בפייסבוק. "לאחרונה רבים מכם שואלים אותנו – איך אומרים קרינג' בעברית? תשובתנו בקצרה: קשה להצביע על מילה עברית אחת שתחליף את קרינג'. אם פעם נמנענו מסרטים או מסדרות כי הם היו מפחידים, משעממים, מביכים או מזוויעים, עכשיו אנחנו זקוקים לאזהרת קרינג'.

"מהו קרינג'? המילה cringe באנגלית מביעה תמהיל של תחושות: 'התכווצות', 'הירתעות', 'מבוכה', 'הצטמררות' וכדומה. מפתה מאוד למצוא מילה אחת בעברית שתביע את אותו התמהיל בדיוק, אך ספק אם הדבר ישים. שפות שונות משקפות תרבויות שונות, ולא פעם מילים נטענות בגוני משמעות מורכבים ומסוימים שדוברי השפה העניקו לה. ובכל זאת – אנחנו תמיד שמחים לקבל הצעות יצירתיות. כתבו לנו בתגובות: מה לדעתכם יכולה להיות החלופה העברית לקרינג'?"

הגולשים מיהרו להציע הצעות. "מלחיץ ומפחיד - מלחיד או אפילו עדיף - מפחליץ", הציעה גולשת והוסיפה: "אולי הלחם של מלחיץ ומגעיל. מלעיל כבר תפוס. אולי מגעיץ?". גולשת יצירתית אחרת כתבה: "תחליל, תבכת, תחלחולת, כווצת". המוזיקאי גיא מזיג הציע: "זְוָעַנוּג", ואילו גולש מבודח אחר הציע פשוט "מביכוש".

הצעות יצירתיות נוספות כללו מעלים כמו "בעתת", "צמרביך", "מֶכַּווצֶר" = מכווץ + מצמרר, "פתלוב" ו"תבהלת". אחד הגולשים סיפר כי אמר פעם למישהו "וואלה אחי, הצפדת לי את הצורה", והוסיף כי "הוא הבין שהתכוונתי לקרינג' בלי שאפילו הסברתי לו. צחקנו על זה".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר