איל ברקוביץ' (משמאל) וגל איזנקוט ז"ל ברצועת עזה. צילום: באדיבות משפחת ברקוביץ'

זוכה לכבוד ראוי: ספר המשניות של איל שנהרג בעזה מונצח בספרייה הלאומית

במשך שנים כתב איל ברקוביץ׳ ז"ל הערות קצרות כמעט לכל משנה • לפעמים גם הוסיף איורים והומור • במבצע לחילוץ גופות חטופים מעזה נהרג • הספרייה הלאומית גם תסרוק את הספר ותנגיש אותו לציבור

עדן זכריה וזיו דדו נחטפו לעזה באסון 7 באוקטובר. עדן, בת 28, נחטפה כשניסתה להימלט ממסיבת הנובה, בעוד שזיו, בן 36, רס"ב ששירת כמנהל עבודה לוגיסטי בגדוד 51 של גולני, נשוי ואב לתינוקת, נפל בהיתקלות עם מחבלים ב־7 באוקטובר. גופתו נחטפה והוא הוגדר כחלל חטוף בידי חמאס.

מימין: ד"ר חיים נריה, ההורים שמעיה וריקי ברקוביץ' והאלמנה מיכל, צילום: מוטי דהן

כחודשיים לאחר שעדן וזיו נחטפו, יצאו חיילים מגדוד 699 של "עוצבת חיצי האש" - חטיבת הקומנדו במילואים - לחלץ את גופותיהם מאזור ג'באליה בעקבות מידע מודיעיני. בדרך לשם הופעל מטען צד. בפיצוץ נהרגו שני חיילי המילואים - החברים הטובים עוד מהמסלול - איל מאיר ברקוביץ' (28) מירושלים, וגל מאיר איזנקוט (25) מהרצליה, בנו של הרמטכ"ל לשעבר והשר גדי איזנקוט. בפעולה זו נפצעו לוחמים נוספים, אבל בסופו של המבצע חולצו גופותיהם של עדן וזיו מעזה, והם הובאו לקבורה בישראל.

איל ברקוביץ' גדל בסוסיא שבהר חברון. את לימודיו התיכוניים עשה בישיבת בני עקיבא לחינוך סביבתי ביישוב ועם סיום התיכון עבר לישיבה הגבוהה "בני דוד" בעלי. בעת לימודיו בעלי הצטרף איל לקבוצת לומדי משניות. את המשנה למד ושינן מתוך מהדורה בפורמט קטן שהודפסה בהוצאת "משנה סדורה".

אוצר אוסף היהדות בספרייה הלאומית, ד"ר חיים נריה: "איל הצליח במילים בודדות ובשפה מודרנית, לפעמים אפילו משעשעת, להאיר את דברי המשנה. ניכר שבהערותיו יש עומק, כישרון ומחשבה"

במהלך כל תקופת הלימוד כתב איל הערות קצרות כמעט לכל משנה. כמי שמגיל צעיר בלט בכישרון הציור שלו, לפעמים הוא הוסיף גם איורים קטנים. לאחר שלוש שנים בישיבה בעלי, התגייס איל לצה"ל בשנת 2016. תחילה שירת בסיירת מטכ"ל ומשם המשיך למגלן. בשנת 2022 התחתן עם מיכל. הם התגוררו בירושלים, שם התחיל לימודי רפואה באוניברסיטה העברית, בה הספיק לסיים רק את שנה א'. בשמחת תורה שהו איל ומיכל בבית הוריו שבסוסיא. עם היוודע ממדי מתקפת הטרור בעוטף עזה גויס איל למילואים, ולאחר תחילת התמרון הקרקעי מצא את עצמו בלחימה בעזה. איל נפל כמה שעות לפני הדלקת נר ראשון של חנוכה, כ"ד כסלו תשפ"ד, 7 בדצמבר 2023.

ספר המשניות של איל ברקוביץ' ז"ל, צילום: באדיבות המשפחה

לאחר שאיל נהרג פנתה המשפחה לספרייה הלאומית בהצעה לתרום את ספר המשניות של איל עם ההערות בכתב ידו ולסרוק את הכרך לקטלוג הספרייה. בספר שנסרק רואים שההערות של איל הן קצרות, אך בתמציתיות רבה הוא הצליח להסביר את כוונת המשנה במקומות שבהם המשנה איננה נדיבה בפרטים. בטקס שהתקיים ביום שישי בספרייה הלאומית, במעמד בני משפחת ברקוביץ׳ וחבריו הרבים של איל ז"ל, אמר אביו שמעיה ברקוביץ': "המשפחה נרגשת למסור את הספר לאוסף כתבי היד של הספרייה ולהוות חלק משרשרת הדורות של העם היהודי".

אוצר אוסף היהדות בספרייה הלאומית, ד"ר חיים נריה, אמר בטקס כי: "מנעד כתבי היד והספרים אשר נמצאים באוסף היהדות של הספרייה הלאומית משקפים קורפוס ענק של תקופות, תפיסות, זרמים ומחשבות של לומדי תורה לאורך מאות שנים. אנו גאים לצרף לאוצרות שלנו גם את ספר המשניות של איל. איל הצליח במילים בודדות ובשפה מודרנית, לפעמים אפילו משעשעת, להאיר את דברי המשנה. ניכר שבהערותיו יש עומק, כישרון ומחשבה".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו