אבל בעולם התרבות: יהונתן גפן הלך לעולמו בגיל 76

גפן כתב שירים, מחזות, ספרים לילדים ולמבוגרים, שהפכו לנכסי צאן ברזל בתרבות הישראלית • בין יצירותיו הבולטות: ספר הילדים "הכבש השישה עשר" ששיריו הולחנו על ידי יוני רכטר והפכו לאלבום, "הנסיך הקטן" שכתב בעקבות שירות המילואים שלו במלחמת יום הכיפורים ושירי "האישה שאיתי" שאותם תרגם מספרדית

יהונתן גפן, צילום: קוקו

יהונתן גפן, מהיוצרים הפוריים והאהובים בתרבות הישראלית, הלך היום (רביעי) לעולמו, והוא בן 76.

היקף הפעילות של גפן יוצא דופן ברוחב היריעה שלו - הוא כתב שירים, מחזות, ספרים לילדים ולמבוגרים, טורים בעיתונות, תרגומים ועוד. בין השאר כתב את "הכבש השישה עשר", הכולל קלאסיקות כמו "איך שיר נולד", "אני אוהב שוקולד", "הילדה הכי יפה בגן", "גן סגור"; שירים כמו "יהיה טוב" ו"האישה שאיתי", שכתב עבור דיויד ברוזה מתוך שיתוף הפעולה ארוך השנים איתו; "הנסיך הקטן" שנכתב בעקבות שירות המילואים שלו במלחמת יום כיפור; "לוקח ת׳זמן" שבוצע על ידי יצחק קלפטר ושלישיית צליל מכוון; "פחות אבל כואב", שכתב עבור יהודה פוליקר; "יכול להיות שזה נגמר" שכתב עבור אריק איינשטיין ועוד.

בין ספריו למבוגרים: "אישה יקרה", שבו הוא מתאר בצורה נוקבת את יחסיו עם אמו שהתאבדה, ו"חומר טוב", על חבורת לול. הוא השאיר אחריו שלושה ילדים: שירה ואביב מאשתו הראשונה נורית גפן, ונטאשה מאשתו השנייה אווה חדד.

שיריו בוצעו על ידי שורה ארוכה של יוצרים ישראליים: לדיוויד ברוזה הוא כתב את ״יהיה טוב״, ״סניוריטה״, ״סתיו מסוכן״ ותירגם עבורו שירים מספרדית שנכללו בתקליטים ״האישה שאיתי״ ו״ברוזה״; ליצחק קלפטר הוא כתב את ״לוקח ת׳זמן״ ו״האהבה שלי היא לא האהבה שלו״; לאריק איינשטיין שירים כמו ״יכול להיות שזה נגמר״, ״כשאת בוכה את לא יפה״ ו״דון קישוט״; ליהודה פוליקר את ״פחות אבל כואב״; לציפי שביט את ״הייתי הילד הכי קטן בכיתה״; לצביקה פיק את ״אין מדינה לאהבה״; לרמי קליינשטיין את ״קר שם בחוץ״; ליעל לוי את ״בלדה לנאיבית״ ואת ״אי ירוק בים״; למתי כספי את ״מקום לדאגה״; לשלושרים את ״מי מפחד מגברת לוין״; לאושיק לוי את ״יונתן סע הביתה״ ועוד ועוד.

יהונתן ואביב גפן, צילום: קוקו

הוא נולד בשנת 1947 במושב נהלל, אותו מושב שבו נולד וגדל גם מאיר שלו, שהלך לעולמו לאחרונה. אמו אביבה היתה אחותו של משה דיין, ועל היחסים איתה ודמותה המורכבת הוא כתב את ספרו החושפני ״אישה יקרה״. את ספר שיריו הראשון, ״שירים שענת אוהבת במיוחד״, הוא הוציא כבר בהיותו חייל. לאחר שחזר משירות המילואים הטראומתי שלו במלחמת יום הכיפורים הוא כתב את ״הנסיך הקטן״ עם המילים ״הנסיך הקטן מפלוגה ב׳/ לא יראה עוד כבשה שאוכלת פרח״.

הוא העלה מופעים רבים בהם ״זה הכל בינתיים, בינתיים זה הכל״ שעלה ב-1974 יחד עם דני ליטני, ישראל בורוכוב ודני פאר. באותה שנה הוא השתתף בכתיבת ״המלחמה האחרונה״ יחד עם אפרים סידון, קובי ניב וב. מיכאל. מופעים נוספים היו: ״שיחות סלון״ (עם יעל לוי, יצחק קלפטר ואחרים), ״קוראים לזה אושר״ (עם אסתר שמיר), ״דויד ויהונתן״ (עם דיוויד ברוזה) ועוד. בתחילת 2014 הגיש את התכנית ״אומרים שהיה פה״ בטלוויזיה החינוכית ובהמשך הגיש את התכנית ״העולם עצוב אז צוחקים״ על תולדות ההומור בארץ.

במשך עשרות שנים כתב טור שבועי במוסף ״סופשבוע״ של עיתון ״מעריב״, וכן תרגם שירים ליוצרים רבים. בין פרסומיו למבוגרים גם שני ספרים אוטוביוגרפיים: ״אישה יקרה״, שבו הוא מתאר בצורה נוקבת את יחסיו עם אמו שהתאבדה, ו״חומר טוב״, על חבורת לול.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר