75 הספרים שכל ישראלי צריך להכיר: ספר משפחתי, מאת אפרים קישון

אצל קישון, הפעולות הפשוטות ביותר, כמו נבקשה לארוז שניצלים הביתה במסעדה וחזרה מחו"ל אל הילדים שמצפים למתנות, מסתבכות ומשתבשות, והוא עושה זאת בחן רב ותוך אמירה עלינו ועל החברה

לרגל מלאת 75 שנה למדינה, ביקשנו ממבקרי הספרות של ישראל היום לגבש רשימה של 75 ספרים זכורים ונשכחים, משפיעים ונידחים, אהובים ושנואים, שהספרות הישראלית לא היתה מכירה את עצמה בלעדיהם.

שם ספר: ספר משפחתי
מחבר: אפרים קישון
שנת הוצאה: 1980
הוצאה: מעריב
מספר עמודים: 342

רבים מסיפוריו ההומוריסטיים של קישון שראו אור ב"ספר משפחתי" הם לכאורה רגעים קטנים, לא מאלו שספרות גדולה עשויה מהם. חלקנו חווינו דברים דומים לאלו שעומדים במרכזם של הסיפורים, אם כי ייתכן שללא ההקצנה שבהם, ואולי אפילו לא התעכבנו עליהם ליותר מרגע או שניים.

אם כך, מה הופך את "ספר משפחתי" לאהוב כל כך? ייתכן שאלו שנינותו של קישון ודרכו לספר סיפור, וכשרונו הרב בהצגת המגוחך והאבסורדי שבסיטואציה פשוטה לכאורה, שגרתית לגמרי, שאמורה להתחיל ולהסתיים ללא "טראסק" וללא התרחשות יוצאת דופן.

אצל קישון, הפעולות הפשוטות ביותר, כמו ניסיון לזכור כתובת בעל פה, בקשה לארוז שניצלים הביתה במסעדה, האכלת גור חתולים, קביעת מפגש עם חברים וחזרה מחו"ל אל הילדים שמצפים למתנות, מסתבכות ומשתבשות, והוא עושה זאת בחן רב ותוך אמירה עלינו ועל החברה.

דרמות גדולות מהחיים כותבות במידת-מה את עצמן. האתגר הספרותי האמתי הוא במציאת המעניין והמפתיע ביומיומי ובמוכר לכולנו, ועל הדרך גם בהעלאת חיוך.

לספר הדיגיטלי

לרשימה המלאה>>

באנר 75 הספרים

ספר משפחתי מאת אפרים קישון, צילום: מעריב
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר