זהו ניצול השואה שאחראי לתפאורות שכולנו גדלנו עליהן

תערוכה חדשה מספרת את סיפור חייו של בנו פרידל, ניצול שואה שבין היתר חתום על תפאורות מוכרות של הצגות ותוכניות טלוויזיה מפורסמות • במשך 27 שנים עבד בטלוויזיה החינוכית ואף נשא שם את תפקיד התפאורן הראשי ומנהל מחלקת עיצוב

מתוך התערוכה של בנו פרידל. צילום: יח"צ

תערוכה המגוללת את סיפור חייו של ניצול השואה, מעצב התפאורה המיתולוגי של הטלוויזיה החינוכית, בנו פרידל, נפתחת היום בטרמינל עיצוב בת ים. התערוכה תינעל ב-19 במאי. את פרידל מלווה עמותת אביב לניצולי השואה.

זו התערוכה הראשונה של פרידל (88), שבגיל 5 ראה כיצד חייל יורה למוות באביו רק בגלל שיצא מן השיירה לתת לבנו הקטן מים. הוא חי בגטו במשך 3 שנים, בגיל 8 שוחרר ע"י הצבא האדום והמשפחה עברה לגטו אחר. אז נתקל לראשונה בתיאטרון שהקימו היהודים באופן מאולתר בתוך הגטו, הוקסם מחוויית התיאטרון, ובהמשך סיים לימודי תיכון בעיר גאלאץ שברומניה - ולאור תשוקתו הגדולה לתיאטרון למד באקדמיה לעיצוב תיאטרון שבבוקרשט.

מתוך עבודותיו של בנו פרידל, צילום: יח"צ

הוא בעל תואר שני בתולדות האמנות, עיצוב תפאורה, תלבושות וניהול אמנותי, ואף עבד ברומניה כתפאורן בתיאטרון האופרה. מאז שעלה לישראל בשנת 1974, עיצב בנו במהלך השנים תפאורות להצגות תיאטרון רבות, היה התפאורן המרכזי של צה"ל, ובמשך 27 שנים עבד בטלוויזיה החינוכית ואף נשא שם את תפקיד התפאורן הראשי ומנהל מחלקת עיצוב. בין היתר, חתום בנו על התפאורה של התוכניות המיתולוגיות "שכונת חיים", "זהו זה" וגם ההצגה "גטו" של התיאטרון העברי.

מתוך התערוכה של בנו פרידל, צילום: יח"צ

בתערוכה יציג את ציוריו, רישומיו ודגמי תפאורות שהקים עבור הצגות ותוכניות מוכרות בטלוויזיה החינוכית, שימחישו את תחושת ההגשמה כניצול שואה שגברה אצלו על תחושת קורבנות. עוד יוצגו הדגמים הקטנים שעוצבו על ידו והוקמו כתפאורות של ממש בהצגות תיאטרון שונות בארץ ובעולם, לצד ציוריו ורישומיו על שחווה בשואה ובהם מופיעה דמותו כילד.

מתוך התערוכה של בנו פרידל, צילום: יח"צ
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר