צה"ל החליט: דוגמניות אינן בגדר "אמן פעיל"

הוראה חדשה תמנע מדוגמניות לעבוד במהלך שירותן הצבאי • דורית רבליס: "אני מביאה גאווה למדינה בכל העולם, איפה פה ההיגיון?"

יעל שלביה, צילום: ללא קרדיט

מעמד אמן פעיל? לא לדוגמניות. בצה"ל החליטו לשנות פקודת הגיוס הנוגעת למתן תואר "אמן פעיל" למפורסמים שונים ולגרוע מהאפשרויות את תחום הדוגמנות - כך מפרסמת היום כתבת כאן, כרמלה מנשה. המשמעות היא שבנות שתחום האמנות שלהן הוא דוגמנות ולא למשל משחק או שירה, לא יוכלו לקבל את האישור המדובר. אישור ה"אמן הפעיל" איפשר עד כה לרבות מהן לשלב עבודה עם שירותן הצבאי ובכך לשמר את הקריירה שלהן, בתחום שחיי המדף שלו לעיתים קצרים גם ככה. 

ברשימת הכוכבים שקיבלו את תואר ה"אמן הפעיל" שלהם הודות לעבודותיהם בדוגמנות, ניתן למנות למשל את יעל שלביה וגם את ברק שמיר שהשתחרר לאחרונה - שניים שהודות להטבה המדוברת המשיכו להצטלם ואף החלו לשחק בסדרות, גם במהלך שירותם הצבאי, ובכך הצליחו לתחזק את הקריירה, שהחלה עוד טרם השירות. 

בהודעת דובר צה"ל מסבירים את ההחלטה: "הוחלט להוציא את תחום הדוגמנות מפקודת האמן הפעיל, בעיקר בשל הקושי לאמוד ולסווג את העיסוק של אוכלוסייה זו על פי הקריטריונים של צה"ל". ראוי לציין כי בצה"ל מבהירים שההוראה תחול רק על המתגייסים החדשים ולא אחורנית על מי שכבר קיבלו את התואר. 

חיילות, אילוסטרציה // צילום: עמי שומן
חיילות, אילוסטרציה // צילום: עמי שומן

בנוסף מסבירים שם שיפתחו אפשרות חדשה לבקש תואר "אמן פעיל" על ידי מלש"בים שמוגדרים כ"משפיעני רשת" - תחום שהולך וצובר תאוצה, בפרט בקרב הצעירים המועמדים לגיוס. הקריטריונים שמציב צה"ל להגדרת התואר החדש הם צעירים שכמות עוקביהם עולה על חמש מאות אלף עוקבים ובמסגרת הקריירה שלהם, שותפים להפקות ופרויקטים גם מחוץ לרשתות החברתיות - עניין שיכול מן הסתם לתרום לנראות של צה"ל בקרב הקהל הצעיר. בדובר צה"ל מבהירים גם כל בקשה למעמד אמן פעיל נבחנת על ידי ועדה וכי למפקד מיטב ישנה סמכות להחריג ממנה חיילים.

ההוראה החדשה, כך נראה, לא באה בטוב לכולם. כך למשל הדוגמנית דורית רבליס, שהצטלמה בין היתר לקמפיינים של ראלף לורן וקלווין קליין, התייחסה לנושא בסטורי: "יש לי קריירה כזו שמביאה גאווה למדינת ישראל בכל העולם, והנה עכשיו אני קוראת שלא רוצים לתת לי אמן פעיל (שאני נלחמת להשיג כבר שנה)...מי שכן יוכל לקבל "אמן  פעיל" זה מי שיש לו כמות עוקבים גדולה? איפה ההיגיון? פשוט מאכזב...".  

דורית רבליס / GettyImages
דורית רבליס / GettyImages

לתואר ה"אמן הפעיל" יש היסטוריה ארוכה ומורכבת בצה"ל. המקרה הזכור ביותר של דוגמנית שחמקה משירות בצה"ל, לאחר שנתקלה לדבריה בחוסר שיתוף פעולה מצד צה"ל, הוא של בר רפאלי ב-2007, שהתחתנה ימים ספורים לפני גיוסה ובכך למעשה השתחררה מצה"ל. בהמשך ניתן יהיה לראות האם שינוי ההוראה תשפיע גם על המוטיבציה של דוגמניות נוספות לעטות את מדי הזית.

 

 

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר