למרות העלייה בהונאות אונליין בתקופת חגי נובמבר ומבצעי סוף השנה, צרכנים רבים בעולם ממשיכים לבצע רכישות מאתרים שאינם מוכרים להם, לעיתים אף ללא כל בדיקה מוקדמת - זאת למרות ש-77% חוו ניסיון הונאה רק בשנה האחרונה.
התוצאה - מוצרים שלא מגיעים, זיופים, חיובים שגויים ופרטי תשלום שנפרצים דווקא בתקופה העמוסה ביותר של השנה: כך עולה ממחקר עולמי חדש של חברת מאסטרקארד בשיתוף מכון הסקרים The Harris Poll.
הבהלה לקניות
על פי נתוני המחקר, 72% מהרוכשים און ליין רוכשים בתקופה זו מאתרים זרים או בלתי מוכרים, אך רק מחצית מהם מבצעים בדיקה משמעותית אודות האתר לפני שהם משלימים את הקנייה. עוד עולה כי 12% מהצרכנים כלל אינם בודקים את האתר לפני הרכישה ו-12% נוספים מבצעים בדיקה מינימלית בלבד, בעוד 28% מצהירים כי הם נמנעים לחלוטין מרכישות מסוג זה. כאמור, מחצית טורחים לבדוק את האתר היטב לפני רכישה ומבינים את החשיבות של תשלום מאובטח ושקוף.
למרות הרצון להיות זהירים יותר, עונת המבצעים והלחץ למצוא מתנות בזמן החגים גורמים לרבים מהצרכנים להתנהג בפזיזות. רק 31% מדווחים כי הם זהירים יותר בתקופתה זו, בעוד 57% טוענים שאין שינוי בהתנהגותם, ואילו 12% מודים כי הם אף זהירים פחות מהרגיל.
הפער בין הכוונה לשמור על כללי בטיחות לבין ההתנהלות בפועל בולט במיוחד בהרגלי האבטחה. 30% מהצרכנים בודקים את דפי הבנק שלהם בתדירות גבוהה יותר בעונת החגים, ו-22% מקפידים יותר על בדיקת אבטחת האתר. במקביל, 14% מוכנים לנסות אתרים שאינם מוכרים ו-11% מדווחים שהם מתעלמים מאזהרות או מבצעים רכישות דרך רשתות Wi-Fi ציבוריות. בנוסף לכך, 37% מהנשאלים אינם משנים כלל את הרגלי אבטחת המידע שלהם גם בתקופה הרגישה ביותר של השנה.
מרימים דגל אדום
המחקר מצביע על כמה "דגלים אדומים" הגורמים לצרכנים להימנע מרכישה באתר מסוים. בין הסימנים המובילים נמצאים מחירים שנראים טובים מכדי להיות אמיתיים, שגיאות כתיב או דקדוק באתר, עיצוב לא מקצועי או כזה שמעורר חוסר אמון, דרישה למידע אישי מיותר והיעדר ביקורות או דירוגים.
64% מהמשיבים ענו כי הם סבורים שהונאות החגים מתוחכמות יותר מאלו שמתרחשות לאורך השנה, מה שמוביל לכך שסממני אבטחה מהווים גורם מכריע בהחלטת הקנייה. 43% מהקונים אומרים שימנעו מרכישה באתר שאינו מציג אמצעי תשלום מאובטחים ו-29% נרתעים מאתרים שמציעים מעט אפשרויות תשלום.
למרות רמת המודעות הגבוהה, רבים מהקונים מדווחים על חוויות שליליות בעונות הקניות והחגים הקודמות. 14% מציינים כי המוצרים שהזמינו כלל לא הגיעו, 10% קיבלו מוצרים מזויפים, 8% נתקלו בחיובים שגויים ו־8% דיווחו על פרטי תשלום שנגנבו או נפרצו. מנגד, 64% מהנשאלים אומרים שלא חוו בעיות כלל.
מהמחקר עולה כי הצרכנים אולי מרגישים שהם נוהגים בזהירות, אך בפועל רבים מתעלמים מסימני אזהרה ברורים בעיקר כאשר הלחץ, המבצעים והדדליינים של עונת החגים מכניסים אותם למצב של קבלת החלטות מהירה ופחות ביקורתית. בתוך מציאות זו, סממני אמון כמו אייקוני תשלום מאובטח, ביקורות, שקיפות ופרטי יצירת קשר הופכים לבעלי חשיבות מכרעת בהחלטת הרכישה.
עושים סדר: כל מה שאתם צריכים לדעת על הסיילים הגדולים של נובמבר//גיל קרמר
שבעה צעדים לקנייה בטוחה
חברת מאסטרקארד מציינת שבעה צעדים פשוטים לקניות אונליין בטוחות ונטולות הונאות: שימוש בסיסמאות חזקות וייחודיות לכל אתר, הפעלת אימות דו שלבי שמוסיף שכבת הגנה נוספת במקרה של פריצה, קנייה רק מאתרים מאובטחים שמציגים https וסמל מנעול, הימנעות ממחירים שנראים טובים מדי כדי להיות אמיתיים תוך בדיקת ביקורות ואימות זהות העסק, מסירת רק המידע ההכרחי בזכות טכנולוגיית הטוקניזציה של החברה, שמחליפה את מספר הכרטיס בטוקן מאובטח ומעקב בזמן אמת אחר חיובים באמצעות התראות כדי לזהות פעילות חריגה מוקדם.
כדאי גם לנקוט בזהירות ולשים לב להונאות המבוססות על AI בדמות קולות, תמונות או סרטונים מזויפים שנראים אמיתיים. במקרה של בקשת תשלום דחופה, יש לאמת את זהות הפונה דרך מספר מוכר לפני פעולה.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו