קניות תחת אש: מה המוצרים שרכשנו הכי הרבה במתקפה האיראנית?

נתוני חברת התשלומים ''Hyp'' מצביעים על זינוק חד של כמעט 50% בפעילות העסקית לעומת השבוע שעבר • נתוני הרשתות חושפים זינוק של עשרות אחוזים ברכישת מוצרי חירום, צעצועים ופריטי יצירה לילדים מרגע תחילת המתקפה באיראן • מגדילי טווח לממ"ד הפכו למוצר הנמכר ביותר עם עלייה של 50% • "פחות מסכים, יותר צבעים ודבק", מסכם מנכ"ל רשת הסטוק את המגמה החדשה

קפיצה ענקית בביקוש. חנות מוצרי חשמל (ארכיון. צילום: storyblocks

על רקע המלחמה וסגירת המשק, צרכנים רבים רכשו בימים אלה בעיקר מוצרים חיוניים, מה שהגדיל באופן משמעותי את הרכישות של מוצרים אלה. ברשתות הסטוק, החשמל והריהוט מדווחים על ביקושים גוברים למוצרים חיוניים ופרקטיים לתקופה זו, כמו מגדילי טווח לאינטרנט לממ"ד, מזרונים, צעצועים ועוד.

למרות הביקוש הרב למוצרים אלה, ועל רקע סגירת השמיים, ברשתות לא צופים שיהיה מחסור שכן רוב המוצרים הללו מיובאים דרך הים - שם כבר החלו לפרוק את הסחורה כרגיל. עם זאת, עלולים להיווצר עיכובים בין היתר במשלוחים בתחום האופנה, ובמשלוחים מאתרים מחו"ל שכבר נמצאים בעיכוב.

עלייה מפתיעה במכירות. חנות צעצועים (ארכיון),

בעוד מדינת ישראל מתמודדת עם מתיחות ביטחונית, מסתבר שהציבור מוצא נחמה ביצירה, משחקים ומוצרי פארם.

ההורים הישראלים, שנמצאים בימים מתוחים, מתגייסים לשמור על שגרת הילדים - בין קירות הבית: ברשת "הסטוק" מדווחים על עלייה של 30% ברכישות צעצועים בחנויות הרשת מאז תחילת הלחימה עם איראן. גם מחלקות מוצרי הפארם מציגות עלייה של 23%, ומחלקות פריטי היצירה מציגות עלייה ניכרת של 42% ברכישות.

מנכ"ל רשת "הסטוק" עופר ברק אמר ל"ישראל היום": "אנחנו רואים מגמה ברורה: חיפוש אחר פתרונות תעסוקה ושקט לילדים בתוך הבית. פחות מסכים, יותר צבעים ודבק. גם מוצרי פארם נמכרים בקצב מוגבר, כנראה כחלק מהיערכות של משפחות להימצאות ממושכת במרחב הביתי.

"חיפוש פתרונות אחרי תעסוקה ושקט". פעילות יצירה, צילום: Getty Images

לעומת זאת, התחום שפחות עניין את הצרכנים בימים אלה הוא תחום הנוי ועיצוב הבית, שמכירותיו ירדו באופן משמעותי. "בכל שאר התחומים מדובר בירידות קטנות", מספר ברק. "העבודה היא די טובה יחסית למצב: בתחילת מבצע "עם כלביא" עמדנו על 40%-50% מהמכירות. אחרי זה עלינו ל-60%, ושלשום כבר היינו בעלייה של 120% לעומת יום רגיל".

המנכ"ל מסביר את השינויים החדים: "בהתחלה עבדנו בשעות מצומצמות, וגם הלקוחות מגיעים לזמן קצר - לקנות וללכת. מבחינת סחורות אין לנו בעיה, יש לנו מלאים וגם אם יש עיכוב - מדובר בעיכוב קל . בימים הראשונים הנמלים עבדו במתכונת מצומצמת, ופרקו רק סחורות חיוניות. ביומיים האחרונים שיחררתי למעלה מ-20 מכולות, לכן הכל זורם ולא יהיו חוסרים". באשר לעלויות השינוע אמר "מחיר ההובלה כמעט הכפיל את עצמו. מנגד, הדולר ירד, ולכן אצלנו לא יהיה שינוי במחירים".

על רקע כניסת הפסקת האש הבוקר, נתוני ''Hyp'', חברת התשלומים הגדולה בישראל, מצביעים היום על זינוק חד של כמעט 50% בפעילות העסקית לעומת השבוע שעבר, ו־25% לעומת אתמול, מה שמעיד על אופטימיות ורגיעה בציבור.

לדברי אפי אהרוני, מבעלי קבוצת "המילטון", "אנשים רבים יושבים בימים אלה בבית, לכן הם קונים מוצרים שמתאימים למלחמה. מדובר בעיקר במוצרי חירום ואנרגיה. המוצר הכי מבוקש כעת הוא מגביר טווח לאינטרנט של שיאומי, שמתאים לממ"ד ולמקלט. מדובר בגידול של 50% בביקוש למוצר.

"יש גם ביקוש גדול של מוצרי חירום", הוא מספר, "כמו סוללות גיבוי וגנרטורים. אנחנו רואים גם עלייה בצריכה של מקררים, מקפיאים ומאווררים לממ"דים. הביקוש למוצרים הללו גדל בכ-35%. היות ואנשים בבית, הם מבשלים יותר - אז חשים בביקוש גם של פלטות בישול ומיקסרים. זה מזכיר מאד את ימי הקורונה". בהתאם, הוא מציין, לאור העובדה שאנשים נטו להסתובב בחוץ כמה שפחות - הירידה המשמעותית ביותר בביקוש הוא בקורקינטים חשמליים.

לגבי המלאים הסביר אהרוני "אנחנו מחזיקים באופן שוטף מלאי לשלושה חודשים. רוב המוצרים שלנו מגיעים דרך הים. טלפונים ומטענים מגיעים באוויר, אבל כאמור יש לנו סחורה, וברגע שיפתחו השמיים - הסחורה תגיע תוך מספר ימים".

סמנכ"ל מחסני חשמל לירון כץ מוסיף: "לאחר שהציבור הישראלי הבין כי השהייה בממ"ד מצילה חיים, אנחנו עדים מאז יום שישי לביקושי שיא למוצרים חיוניים לשהייה ממושכת במרחב המוגן - ובראשם מגדילי טווח ייעודיים לאינטרנט בממ"ד, מזגנים ניידים וקונסולות משחק ניידות.

"במקביל, לנוכח ההבנה של עוצמת הנזק שטילי האויב גורמים ועקב החשש מהפסקות חשמל ממושכות, נרשם זינוק בביקושים גם לאמצעי גיבוי: נמכרו כ-800 גנרטורים, כ-2,500 יחידות גיבוי עוצמתיות לסוללה וכ-1,000 רדיו-טרנזיסטורים הפועלים על סוללות". מבחינת המלאים, ההובלה של מרבית מוצרי החשמל הם במכולות מהים, ולכן לא צפויה השפעה.

מנכ"ל "עצמל'ה" אריאל תובל מציין כי המוצר הנמכר ביותר כעת הוא מזרונים לשהייה בממ"ד ובמקלט: "אנחנו פעילים רק באתר בימים הללו. במהלך המתקפה חווינו ירידה של מעל 50% במכירות - אבל במזרונים כמעט ואין ירידה".

חנות מזרונים, צילום: GETTY

אז על אילו תחומים צפויה סגירת השמיים להשפיע בכל זאת? לדברי אלעד ברשאן, מומחה למכס ושילוח בינלאומי ומייסד-שותף ב-SlickChain, "העצירה בתנועת המטוסים לישראל היא מכה קשה לצרכני ה-eCommerce של סחורות המיובאות מחו"ל. מדובר בתעשיה שמבוססת על שילוח מהיר ועל זמינות מלאה של תובלה אווירית.

"למרבה הפליאה, פתרונות חלופיים כמו קבלת איקומרס בתובלה הימית, אינם אפשריים כלל", הוא מעריך. "מדינת ישראל לא ערוכה לקלוט שילוח ימי במסלול איקומרס. מערכת המכס פשוט לא תומכת בזה. התוצאה הינה הקפאה כמעט מוחלטת של ייבוא אונליין לישראל.

"בהקשר הרחב יותר, ישנן תעשיות שלמות שמבוססות על שילוח באמצעות התובלה אווירית, ובהן תעשיית האופנה למשל. ייבואני אופנה לא יכולים להרשות לעצמם להמתין חודשיים להגעת סחורה מנמלי סין. בגדי קיץ שמפליגים היום, יגיעו כשהחורף כבר כאן, הסחורה תיאלץ להמתין על המדפים לעונה הבאה ולהימכר בהנחות משמעותיות".

ממסוף המטענים האווירי של ממן בנתב״ג נמסר כי בימים רגילים, מרבית טיסות האי-קומרס לישראל מבוצעות על ידי DHL, UPS ופדקס. אך כיום, מטוסי המטען היחידים שמורשים לנחות בארץ שייכים לצ'אלנג'ר (לשעבר קאל) ואלעל. המשמעות היא שמכיוון שחברות המטען הישראליות עוסקות בעיקר בהטסת מטען חיוני לישראל כמו ציוד בטחוני ומזון, אזי רק במידה ונשאר להן מקום הן יעמיסו מטען מצומצם ביותר של איקומרס מרחבי העולם ולכן כל מי שביצע הזמנה מאתר איקומרס במהלך השבועיים האחרונים , צפי ההגעה של המוצר הוא לפחות חודש ימים יותר מהמועד המקובל באתר.

לפי נתוני חברת מנורה ERN בתשעת הימים האחרונים,
חלה ירידה של 86% בהיקף הרכישות בענף הביגוד,
בהשוואה לתשעת הימים שלפני המלחמה. הנתונים מתבססים על רכישות בצ'קים.

לפי הנתונים, בתשעת הימים של מלחמה עם איראן חלה ירידה של 17% בהיקף הרכישות בסופרמרקטים, לצד עלייה של 2% בגובה העסקה הממוצעת בענף זה. בענף הביגוד כאמור חלה ירידה של 86% בהיקף הרכישות, וגובה העסקה הממוצעת ירד ב-17%.

בנוסף, בענף מוצרי החשמל חלה ירידה של 23% בהיקף הרכישות וירידה של 10% בגובה העסקה הממוצעת. בענף הריהוט חלה ירידה של כ-70% בהיקף הרכישות מאז המלחמה, ועלייה של 26% בגובה העסקה הממוצעת.

בסך הכל מאז החלה הלחימה, חלה ירידה של 28% בהיקף הרכישות הכולל בכלל הענפים.

שי פרמינגר, מנכל מנורה ERN: “עם הפסקת האש שנסגרה היום אנו מקווים לראות את השוק חוזר לשגרה ואת הישראלים חוזרים לחיים רגילים לאור הפתיחה המחודשת של מרכזי הקניות״.

בנוסף, ניתוח נתוני הצריכה של מועדוני הלקוחות "שלך" ו-"שלך לגמלאי" חושף שינוי חד בהרגלי הצריכה של הציבור הישראלי, כבר בשבעת הימים הראשונים מאז תחילת מבצע "עם כלביא": הנתונים מראים זינוק של מאות ואף אלפי אחוזים ברכישות של תווי קנייה לרשתות מזון, חשמל ומוצרים לבית, לצד העדפה מובהקת להטבות הכוללות משלוח עד הבית.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר