קפיצה של 150% בהזמנות משלוחי מזון (ארכיון). צילום: יח"צ

זינוק בצריכת גלידות ומזון אסייתי: השפעת התקיפה באיראן על הקניות בישראל

מבצע "עם כלביא" הביא לשינוי בהרגלי הצריכה של הישראלים, עם עלייה חדה בהזמנות אונליין וביקוש למוצרי נחמה ומצרכים חיוניים • הנתונים חושפים זינוק של 273% במשחקים ויצירה, 150% במשלוחי מזון, 138% באלקטרוניקה ועוד

נתוני הצריכה בארבעת הימים הראשונים של מבצע "עם כלביא" חושפים כיצד המלחמה משפיעה על התנהגות הצרכנים הישראלים. בתקופה של אי-ודאות ואזעקות, הישראלים פונים לנחמה במזון, עם עלייה משמעותית ברכישת גלידות, מאפים ואוכל אסייתי, לצד הצטיידות במוצרי מזון, תרופות וציוד לממ"ד. נתונים מפלטפורמות משלוחים כמו וולט, משלוחה וסיבוס, וכן ממערכת שב"א, מציגים תמונה מורכבת של עליות וירידות בהוצאות, תוך התאמות לעבודה במתכונת מצומצמת בהתאם להנחיות פיקוד העורף.

זינוק בקניות בזמן מלחמה: מה הישראלים קונים הכי הרבה?, צילום: ללא

יותר משלוחי מזון

לפי נתוני וולט, בימים שישי עד שני, בהשוואה לאותם ימים לפני המלחמה, נרשמה עלייה בקניות מסופרמרקטים דרך הפלטפורמה, זינוק של 125% מחנויות נוחות, וצמיחה של 80% ברכישת תרופות ללא מרשם. קטגוריות נוספות שבלטו כללו גלידות עם עלייה של 105%, מוצרי אלקטרוניקה עם 138%, מוצרים לבעלי חיים עם 100%, ומשחקים ויצירה עם עלייה דרמטית של 273%. כל זאת בזמן שפעילות וולט התקיימה במתכונת מצומצמת, בהתאם להנחיות, כאשר אחוזי הפתיחה של בתי העסק עלו בהדרגה: 46% ביום שישי, 51% בשבת, 71% בראשון ו-79% בשני.

אפליקציית משלוחה דיווחה על עלייה של 100% בהזמנות מסופרמרקטים בימים שישי עד שני בהשוואה לימים רגילים. בתחום המסעדות, ביום שישי נרשמה עלייה של 30%, בשבת בבוקר זינוק של 100% ובערב עלייה של 30%. לעומת זאת, בימי ראשון ושני נרשמה ירידה של 20% בצהריים, אך עלייה של 60% בערב. קטגוריות המאפים והגלידות זכו לפופולריות מיוחדת, עם עליות של 70% ו-85% בהתאמה. רשתות כמו גולדה, תמרה, קיורטוש ודדה אוכל גרוזיני רשמו עליות משמעותיות, בעוד מרקים וחומוס דווקא ירדו ב-15% ו-13%.

חברת סיבוס דיווחה על קפיצה של 150% בהזמנות משלוחי מזון מאז תחילת המבצע, עם העדפה בולטת למנות אסייתיות (עלייה של 29%) ומשלוחים משפחתיים גדולים. גם תחום הבשרים עלה ב-15%, האוכל האיטלקי והפיצות ב-13%, והאוכל הביתי ב-7%. השעות העמוסות ביותר היו 11:00 בבוקר ו-18:00 בערב. בנוסף, נרשמה עלייה של 65% במימוש תקציבי סיבוס בסופרמרקטים, חנויות פארם וחנויות נוחות. תופעה מעניינת נוספת היא הגדלת תקציבי סיבוס לעובדים במילואים או מהבית ב-60%, עד לסכומים של 1,000 שקלים ומעלה.

עלייה של 105% בהזמנות גלידה, צילום: marie dehayes / unsplash

ירידה בהוצאות האשראי

לפי נתוני שב"א, בסוף השבוע הראשון של המבצע נרשמה ירידה של 11.9% בהוצאות בכרטיסי אשראי, שהסתכמו ב-1.319 מיליארד שקלים לעומת 1.477 מיליארד שקלים בסוף השבוע הקודם. הירידה משקפת את סגירת רוב המשק, אך רשתות המזון, המוגדרות עסק חיוני, רשמו זינוק של 55.3% בהוצאות, שהגיעו ל-422.18 מיליון שקלים לעומת 271.93 מיליון שקלים בסוף השבוע הקודם. במקביל, עסקאות אונליין עלו ב-13.8%, מסך של 517.45 מיליון שקלים ל-588.85 מיליון שקלים, כתוצאה מסגירת חנויות פיזיות.

הענף שרשם בסופ״ש האחרון את הצמיחה הגדולה ביותר הוא רשתות המזון וההוצאות בכרטיסי אשראי בהם זינקו בשיעור של 55.3%. בימים שישי ושבת האחרונים נרשמו הוצאות בסך 422.18 מיליון שקלים ברשתות המזון לעומת הוצאות בסכום כולל של 271.93 מיליון שקלים בסופ״ש הקודם.

בתוך כך, בעקבות הפגיעות הפיזיות שנגרמו לעסקים ברחבי הארץ בימים האחרונים, Wolt ישראל הודיעה על הקצאת מיליוני שקלים למענקי סיוע בסך 10,000 שקלים לעסקים קטנים הפעילים בפלטפורמה, שניזוקו באופן ישיר ממתקפת הטילים.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
Load more...