אדם מבוגר בפאלפון. צילום: אילוסטרציה, גרוק

"פוגעים במבוגרים": מכתב ההתראה נגד חברות הסלולר בישראל

לפי עמותת "חוקתי", חברות הסלולר מפרות באופן גורף את החוק שקובע כי ספקים מחוייבים למסור הודעות בדואר רגיל למינויים בני 65 ומעלה • יו"ר העמותה, עו"ד שמואלי: "ניצול חולשה צרכנית שדינו להיפסק מיידית"

[object Object]

עמותת "חוקתי - חרדים למדינה ולשלטון הציבורי" שיגרה אמש (ראשון) מכתב התראה דחוף לכל חברות הסלולר בישראל - סלקום, פלאפון, פרטנר, גולן טלקום ורמי לוי תקשורת - בדרישה להפסיק מיידית את משלוח החשבוניות והודעות למנויים בני 65 ומעלה באמצעים דיגיטליים בלבד - דבר שנועד את ברירת המחדל על פי החוק. 

מוכר בחנות סלולר בכפר סבא חשוד בעוקץ קשישים (ארכיון) \ דוברות המשטרה

לפי העמותה, חברות הסלולר מפרות באופן גורף ושיטתי את תקנות התקשורת (בזק ושידורים) משנת 2022. התקנות קובעות בבירור שספק מורשה חייב למסור הודעות למנוי מבוגר (מעל גיל 65) באמצעות דואר רגיל, אלא אם כן המנוי בחר אחרת באופן מפורש. 

"המשמעות ברורה: ברירת המחדל למנוי מבוגר היא שליחת הודעות בדואר רגיל, ורק אם בחר אחרת באופן אקטיבי - תותר שליחה דיגיטלית", מסביר עו"ד שמעון שמואלי, יו"ר ומייסד העמותה.

המכתב נשלח בהעתקים למשרד התקשורת בראשות שר התקשורת ד"ר שלמה קרעי, למשרד המשפטים בראשות השר יריב לוין, למשרד לשוויון חברתי בראשות השרה מאי גולן, למבקר המדינה, ולחברי כנסת בוועדות הרלוונטיות.

הדרישה: להפסיק מיידית את משלוח החשבוניות והודעות למנויים בני 65 ומעלה באמצעים דיגיטליים בלבד, צילום: גרוק, אילוסטרציה

על פי תלונות רבות שהגיעו לעמותה ובדיקות חוזרות, חברות הסלולר שולחות חשבוניות אך ורק בדוא"ל או באפליקציה, אינן מציעות למנויים מבוגרים לבחור קבלה בדואר רגיל, לא מודיעות למנויים על זכותם החוקית לקבל הודעות בדואר, ופועלות לפי ברירת מחדל דיגיטלית גם כלפי מי שמעולם לא הסכים לכך.  "התנהלות זו מצדכם אינה פגם טכני או טעות שולית – אלא מהווה פגיעה מהותית, שיטתית ומתמשכת בזכויות בסיסיות של ציבור שלם, המנויים המבוגרים!" נכתב במכתב ההתראה.

"ניצול של צרכנים מוחלשים"

"מדובר באנשים שמטבעם מתקשים מאוד להתמודד עם אמצעים דיגיטליים, אינם מחזיקים בכתובת דוא"ל פעילה, ולעיתים אף אינם מודעים כלל לכך שחשבוניות חיוב מגיעים אליהם", אומר שמואלי. "זהו ניצול חולשה צרכנית שדינו להיפסק מיידית".

במכתב ההתראה דורשת החברה מחברות הסלולר לנקוט לאלתר בפעולות הבאות: הפסקת שליחת חשבוניות בדיגיטל בלבד למנויים מבוגרים ללא הסכמה מפורשת, וקביעת שליחה בדואר רגיל כברירת מחדל למנויים בני 65 ומעלה.

דורשים להחזיר כספים שלא נגבו כדין (אילוסטרציה), צילום: gettyimages

עוד הם דורשים לפרסם הודעה ברורה לכלל המינויים על זכות הבחירה באופן קבלת ההודעות, והנגשת אופן הבחירה באתרים, במוקדי השירות ובחשבוניות. בנוסף לכך הם דורשים לבצע "השבת נזקים" הכולל השבת כספים שנגבו שלא כדין והעברת דיווח פומבי למשרד התקשורת, לציבור ולמבקר המדינה על תיקון הליקויים. 

העמותה נתנה לחברות 30 יום ממועד קבלת המכתב לביצוע התיקונים. "ככל שלא יינקטו הצעדים הנדרשים, מרשתי שומרת לעצמה את הזכות לפנות לערכאות המשפטיות ולמצות את כל האמצעים החוקיים", נכתב במכתב.

"שליחת הודעות באופן שאינו תואם את הדין מהווה לא רק הפרה רגולטורית, אלא גם חשיפה לסנקציות אזרחיות וחוזיות, לרבות השבה ופיצוי נזק צרכני", הזהיר שמואלי.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו