ברקע יוקר המחיה והמשך השפעות המלחמה: מחקר מיוחד חדש, שערך ארגון הצלת המזון הלאומי, לקט ישראל, בשיתוף BDO, חושף כי הישראלים ישליכו לפח מזון בשווי 2.7 מיליארד שקלים בפסח הקרוב.
לקראת חג הפסח תשפ"ה, ולמרות ההתייקרות החדה במחירי המזון וירקות ופירות בפרט, הציבור הישראלי צפוי להוציא סכום שיא של 11.6 מיליארד שקלים על מזון לחג, זאת לעומת 10.9 מיליארד שקלים בשנה שעברה. מתוך סכום זה, צפוי אובדן מזון חסר תקדים של כ-266 אלף טונות בשווי של כ-2.7 מיליארד שקלים לאורך שרשרת הייצור והצריכה.
גם זינוק חד במחירי הפירות והירקות של למעלה מ-10% בשנה האחרונה, לא מונע מהציבור להוציא כ-3,900 שקלים בממוצע על קניות מזון לחג, כאשר כ-512 שקלים מתוכם יתבזבזו.
משמעות הדבר היא שמתוך כ-3,900 שקלים. שמשקי בית יוציאו על מזון לתקופת החג, כ-512 שקלים יושלכו לפח. כך הנתונים חושפים כי בענף הקמעונאות לבדו צפוי אובדן של כ-47 אלף טונות מזון בשווי של כ-650 מיליון שקלים בתקופת החג, עלייה של כ-7% לעומת אשתקד.
המשך המלחמה והשפעותיה הכלכליות ממשיכים להעמיק את הפערים החברתיים, על רקע העלייה המתמשכת במחירי המזון שהגיעה ל-4.9% בשנה האחרונה, כך לפי הלמ"ס, כאשר מחירי הפירות והירקות לבדם זינקו בשיעור מדאיג של 10.3%.
מסקר מיוחד שערך מכון מדגם עבור לקט ישראל בדצמבר האחרון, עולה כי כ-40% מהציבור הישראלי שמים דגש על המראה החיצוני של פירות וירקות כשיקול מרכזי לרכישתם, נתון המגיע ל-55% בקרב צעירים בגילאי 18-24. גישה זו מובילה לבזבוז מזון נרחב יותר ומחמירה את בעיית אובדן המזון במשקי הבית.
הסקר חושף עוד כי כ-17% מהציבור נאלצו לקנות פחות פירות וירקות מאז תחילת המלחמה, וזאת למרות שירקות הם מוצר צריכה בסיסי שהישראלים כמעט ולא מוכנים לוותר עליו.
גידי כרוך, מנכ"ל לקט ישראל: "הנתונים שאנו חושפים היום מצביעים על שתי מגמות מדאיגות, האחת – עליית המחירים של המזון בכלל ושל תוצרת חקלאית בפרט, וברוח החג עלינו לשאול האם היא מוצדקת או שלא.
"השנייה, מדוע דווקא הציבור הצעיר הוא צרכן שמונע משיקולים של אסתטיות וחיפוש אחר שלמות גם בקטגוריית המזון שאותו הוא רוכש וצורך. דווקא בשעה זו, שבה הפערים החברתיים גדלים והעומס על שכבות הביניים והעוני מתגבר עלינו, יש לתת את הדעת על צריכה מדויקת ונבונה.
"כולנו מחויבים לשנות את הרגלי הצריכה שלנו בהתאם לרוח התקופה ולא להשליך מזון = כסף = 3,900 שקלים למשפחה בפסח – לפח. תנועת צרכנים בשילוב פעולות אקטיביות להצלת מזון הם אלו שיכתיבו מהלכי צריכה חדשים שבסופם שינוי תמונת אי הבטחון התזונתי בישראל".
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו