סל המזון לפסח עלה ב-5% בממוצע. אם צוללים לכל מוצר ומוצר, מגלים עלייה גדולה בהרבה יותר (ארכיון). צילום: גדעון מרקוביץ

מהיין עד לנוזל כלים: אלו המוצרים שהתייקרו לקראת פסח ושיכאבו לכם בכיס הכי הרבה

מסקר שנערך על ידי המועצה לצרכנות עולה כי סל המזון לפסח עלה ב-5% בממוצע משנה שעברה • בין המוצרים "המככבים": חטיפים מתוקים ב-19%, קפה נמס ב-13%, ממרחי שוקולד ב-11%, בשר טחון, אורז, מעדני חלב ופריכיות ב-8% ועוד

שנה הבאה בני חורין? תחשבו שוב: על רקע המלחמה, עליות המחירים במשק והעלאת המע"מ באחוז, חג הפסח השנה יקר באופן משמעותי מאשתקד.

מבדיקת המועצה לצרכנות, עלות מחיר סל מזון ממוצע בחג הפסח הנוכחי עלתה ב-5% בממוצע לעומת הסל בשנה שעברה. עם זאת, מדובר בממוצע. אם צוללים לכל מוצר ומוצר, אפשר למצוא עליות מחירים חדות, הרבה יותר.

בנוסף, ההוצאות השוטפות התייקרו באופן משמעותי. כך למשל, מחיר החשמל הביתי התייקר ב-4.2%, מחיר המים ב-4.5%, מחיר התחבורה הציבורית ב-33.33% ועוד.

עלייה לא רק במזון, אלא גם במחירי החשמל הביתי, צילום: jcomp / freepik

לדברי חן הרצוג, הכלכלן הראשי של BDO: "סל הקניות של פסח השנה יקר יותר, במקביל לירידה בכוח הקניה בשל עליית המיסים. ההתייקרויות משקפות את הגידול בנטל הכלכלי על האזרחים, כתוצאה מהשפעות התארכות המלחמה על הכלכלה והגדלת המיסים והמע״מ למימון הגרעון הממשלתי.

בסופו של דבר העליה בהוצאות הממשלה מתגלגלת לכיסוי של הציבור. העלייה החדה במחירי התחבורה הציבורית, דווקא במצב שבו מחיר הדלק ירד, משקפת סדרי עדיפויות לאומיים שגויים. במקום לעודד תחבורה ציבורית, הממשלה בחרה לייקר באופן חד את תעריפי הנסיעה ברכבת הקלה ובתחבורה הציבורית.

עליית מחירי החשמל והמים נובעים מעליית הריבית והתייקרות השכר והתשומות במשק. ירידת דירוג האשראי של ישראל מייקרת את עלות התשתיות במשק. ירידת מחיר הדלק נובעת מירידה עולמית במחירי הנפט בחודשים האחרונים, בין היתר בעקבות מדינות טראמפ להגדלת היצע הנפט בארה"ב. כל עליות המחירים מושפעות גם מעליית המע״מ בתחילת השנה, שהביאה לגל התייקרויות רוחבי במשק".

הקטגוריות שעלו מעל הממוצע הן: בשר טחון, עוף, שימורים, יין, ממרחי שוקולד, חטיפים מתוקים ועוד. גם בתחום הטואלטיקה ומוצרי הניקיון נרשמו עליות לעומת השנה שעברה.

ממרחי שוקולד עלו ב-11%, צילום: יח"צ

בשרים, מעדני חלב ומוצרי ניקיון: הקטגוריות שעלו במעל ל-5%

לפי הסקר שנערך על ידי המועצה לצרכנות, ישנן קטגוריות שעלו במעל ל-5%. כך למשל, חטיפים מתוקים התייקרו ב-19%, קפה נמס ב-13%, ממרחי שוקולד ב-11%, בשר טחון, אורז, מעדני חלב ופריכיות ב-8%, שימורים, יין (לבן ואדום), מוצרי עוף טרי, נקניקיות ומשקאות יוגורט ב-6%.

מו כן, גם בתחום הטואלטיקה ומוצרי ניקיון נרשמו עליות משמעותיות לעומת השנה שעברה: בתחום אבקות הכביסה חלה עלייה של 14%, בתחום מטליות למשטח ולרצפה עלייה של 8 אחוזים, בתחום מרככי הכביסה ב-8%, בתחום הניקוי הכללי למטבח, לאמבטיה ולרצפה ב-7% ונייר טואלט ב-5% ועוד.

המוצרים שנמצאו בהם שיעורי העלייה הגבוהים ביותר לעומת אשתקד הינם: קילו בננות עם שיעור עלייה של 69% (11.1 ש"ח לעומת 6.6 ש"ח בממוצע בשנה שעברה), נוזל לניקוי כלים בניחוח לימון פיירי 1.24 ליטר +47% (23.7 ש"ח לעומת 16.1 ש"ח) ושוקולד מריר פרווה 44% ורד הגליל 6 * 100 גרם עם שיעור עלייה של 34% (29 לעומת 21.5 ש"ח).

נייר טואלט עלה ב-5%, צילום: freepik

אך הרשימה לא מסתכמת באלו. אליה מתווספים גם זיתים ירוקים ללא גלעין קבוצת יבנה 560 גרם עם שיעור עלייה של 33% (13 ש"ח לעומת 9.8 ש"ח), שוקולד פרה חלב עלית 100 גרם עם שיעור עלייה של 31% (7.7 ש"ח לעומת 5.9 ש"ח) ופלפל שחור גרוס במיכל טעם וריח 90 גרם עם שיעור עלייה של 32% (15 ש"ח לעומת 11.3 ש"ח).

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
Load more...