סיכום עשור: הקניות ברשת גדלו - בעיקר במגזר החרדי והערבי

מנתוני מחקר שערכו גוגל וישראכרט בנושא הרגלי קניות אונליין של ישראלים, עולה כי כולנו קונים יותר ברשת - אבל חלקנו עושים את זה בכמות גדולה במיוחד • מהן הקטגוריות שבהן חוששים לקנות אונליין, ואיך המלחמה השפיעה על השופינג באינטרנט?

הקניות ברשת עלו. צילום: GettyImages

המסחר ברשת קפץ פי חמישה בעשור האחרון, מ-4% ל-20% ממחזור המכירות, אולם לא רק במגזר הכללי. במגזר החרדי עומד שיעור הקניות אונליין על 14% ממחזור הקניות, זינוק של פי 4.5 לעומת השיעור לפני עשור, ובקרב המגזר הערבי הוא מסתכם בכ-15%, לעומת 2% לפני עשור.

הנתונים עולים ממחקר שערכו גוגל וישראכרט בנושא הרגלי קניות אונליין של הישראלים על פני עשור. 40% מהרוכשים ציינו שלפחות יש קטגוריה אחת שבה הם חוששים לקנות ברשת. 21% ציינו שמדובר בקניית נעליים ברשת, 19% חוששים לרכוש ריהוט ומוצרים לבית, 16% ויטמינים, תוספי תזונה ומוצרי פארם, 14% בגדים ו-12% מוצרי חשמל.

לעומת זאת, במגזר החרדי, מתברר שרכישת נעליים מתבצעת ללא חשש: 76% מהמגזר רוכשים נעליים ברשת, בהשוואה ל-57% במגזר הכללי. 74% מהמגזר החרדי רוכשים תכשיטים ברשת, בהשוואה ל-51% במגזר הכללי, 43% מצהירים שאין קטגוריה שלא יקנו ברשת, לעומת 39% במגזר הכללי. נתון מפתיע נוסף הוא העובדה ש-38% מצרכני המגזר החרדי קונים באתרים בינלאומיים, לעומת 25% במגזר הכללי.

קניות ברשת - אילוסטרציה, צילום: GettyImages

בעשור האחרון, מספר בתי העסק שפועלים אונליין גדל כמעט פי 20, והמכירות זינקו פי חמש, בהובלת קטגוריות אופנה, ביוטי, אלקטרוניקה ומזון, שבהן זינקו המכירות בין פי 2 לפי 3.

המחקר בדק גם את השפעת מלחמת חרבות ברזל, וממנו עולה כי רכישות האונליין בישראל עלו לעומת אתרים בחו"ל. בעוד שכלל שוק המסחר באונליין ירד ב-6% והיקף הרכישות מחו"ל ירד ב- 26% במהלך המלחמה, הרכישות מאתרים ישראליים עלו ב-4% במהלך המלחמה.

עוד עולה כי חל גידול של 30% בנתח המכירות של אופנה ישראלית במסחר המקוון מתוך כלל ענף האופנה. בזמן המלחמה חלו שינויים בהיקף הצריכה הכללית: חלה ירידה של 12.3% בתחום האופנה, ירידה של 67% בתחום התיירות ו-10% בתחום התרבות. מנגד, חלה עלייה של 13.5% בתחום הרהיטים, 45% בתחום ציוד ושירותי תקשורת ו-10% בתחום הפארמה.

ברק רגב, מנכ"ל Google ישראל, מסר: "התקופה האחרונה הוכיחה שקנייה מקוונת מעסקים מקומיים חזקה מתמיד, ומהווה חלק בלתי נפרד מהחוסן הלאומי. עם יותר עסקים ויותר צרכנים שמגיעים לעשות קניות ברשת, המחקר מוכיח שלתעשייה שלנו יש עוד מקום רב לצמוח ולגדול ושאנחנו רק בתחילת הדרך".

רן עוז, מנכ"ל ישראכרט: "בעשור האחרון צמחה זירת מסחר חדשה, ונראה שהישראלים יותר משמחים לאמץ אותה. שיעור הישראלים שקונים אונליין ב-2023 היה נשמע דמיוני לפני עשור. במקביל, יותר ויותר עסקים ישראלים זיהו את הפוטנציאל ומספר בתי העסק ברשת ממשיך לגדול באופן דרמטי, במיוחד בשלוש השנים האחרונות".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר