"החברות מעלות מחירים כי הן יכולות, לא כי הן צריכות": ועדת הכלכלה דנה בהתקיירות מוצרי מזון

יו"ר הוועדה דויד ביטן תקף את היעדרותם של נציגי חברות המזון הגדולות מהדיון: "אני לא מוכן לזה שעושים לי טובה שמגיעים" • מנכ"לית לובי 99, עו"ד לינור דויטש: "אנחנו נמצאים בשוק הריכוזי ביותר ב-OECD, והפתרון שאליו אנחנו קוראים הוא פירוק המגה מונופולים" • מנכ"ל דיפלומט, ענקית ייבוא המזון, ינון בן ענת: "החברה היא ציבורית ושקופים וניתן לראות את הרווחיות הלא גבוהה שלנו"

עו"ד לינור דויטש מלובי 99 "רוב מחירי הסחורות וחומרי הגלם בעולם לא עלו וחלקם אפילו ירדו" // ערוץ הכנסת

ביקורת חריפה נמתחה הבוקר (רביעי) על חברות המזון ומשרד האוצר בדיון מיוחד בוועדת הכלכלה על העלייה במחירי המזון ומוצרי הצריכה. יו"ר הוועדה דויד ביתן תקף את היעדרותם של נציגי חברות המזון הגדולות מהדיון, ואמר כי הוא יפעל שהוועדה תקבל את הסמכות לחייבם להגיע לישיבות הוועדה: "אני לא מוכן לזה שעושים לי טובה שמגיעים".

מנכ"לית לובי 99, עו"ד לינור דויטש התייחסה בדיון בנושא העלייה במחירי מוצרי המזון והצריכה בתקופת המלחמה שהתקיים בוועדת הכלכלה, לניצול הציני של חברות המזון שבוחרות להעלות מחירים, "החברות מעלות מחירים כי הן יכולות, לא כי הן צריכות. שטראוס למשל שבחרה להעלות השבוע מחירים הצהירה שעשתה זאת בגלל העלייה במחירי חומרי הגלם, אז נכון הקקאו בעלייה אבל מחירי הסוכר רק בירידה, האם החברה הורידה מחירים בגלל הירידה במחיר הסוכר? לא, אבל כשמחיר של רכיב אחד עולה ישר מעלים את המחירים".

דוד ביטן, יו"ר ועדת הכלכלה (ארכיון). זעם על חברות המזון הגדולות שבחרו להיעדר מהדיון, צילום: אורן בן חקון

דויטש הוסיפה, "צריך להמשיך להוריד חסמי ייבוא, ולכן כארגון צרכנים יציג גם השתתפנו בכל הדיונים ותמכנו ברפורמה בייבוא, ואנחנו ממשיכים לקדם אותה, אבל אנחנו גם יודעים שזה לא יביא בסוף לפתרון הבעיה. אנחנו נמצאים בשוק הריכוזי ביותר ב-OECD, שוק לא תחרותי והפתרון שאליו אנחנו קוראים כבר כמה שנים הוא פירוק המגה מונופולים.

"כל שאר הפתרונות מסביב הם פלסטרים, גם הפתרון לחסמי ייבוא. אם השוק היה תחרותי ולא היה נשלט על ידי חמישה מונופולים לא היה ניצול שכזה. החברות לא היו מעזות לנצל את המצב כדי לעלות מחירים, כי הם היו יודעים שהצרכן יקנה משהו אחר".

לצד זאת, כאמור יו"ר הוועדה דויד ביתן הביע את מורת רוחו מכך שחברות המזון הגדולות בחרו שלא לשלוח נציגים לדיון. "אני לא מקבל את זה שאנשים לא באים לכאן. כיום רק הוועדה לביקורת המדינה יכולה להוציא צווי הבאה, ואני מבקש לפחות בתחום המזון לתת גם לוועדת הכלכלה את הסמכות הזו, אני לא מוכן לזה שעושים לי טובה שמגיעים".

ביתן גם הביע את צערו כי משרד האוצר לא נקט בצעדים נגד עליית המחירים. "אני בעניין של עליית המחירים במלחמה ממש מאוכזב מכם, ממשרד האוצר. בזמנו קיימנו ישיבה כשהתחילה המלחמה עם משרד הכלכלה ואני רציתי פיקוח מחירים בתחילת המלחמה כי ידעתי שזה מה שיקרה , שהמחירים יעלו. זה תמיד קורה במלחמה וזה לא משנה מה הסיבה".

ישיבת ועדת הכלכלה (ארכיון), צילום: אורן בן חקון

מנכ"ל דיפלומט, ענקית ייבוא המזון, ינון בן ענת אשר נכח בדיון אמר: ״אנחנו מגיעים גם לדיונים שעלולים להיות פחות נוחים לנו, החברה היא ציבורית ושקופים וניתן לראות את הרווחיות הלא גבוהה שלנו, אנחנו פה להסביר את הצד שלנו.

"היתה אמורה להיות עליית מחיר ב-15 באוקטובר ודחינו אותה . הצלחנו להסביר לספקים שלנו את הרגישות שקיימת בישראל ויש לנו שיח מדי יום עם הספקים שלנו לקבל את התמיכה שלהם, זה אירוע חריג זה לא קרה כשנפתחה המלחמה באוקראינה . הם תמכו בנו עד כה - אני לא יודע להגיד כמה זמן זה ימשך".

בן ענת אמר לגבי מחירי התשומות, כי "השפעת המחירים של התשומות עלינו יחסית נמוכה ביחס למחיר המוצר עצמו, אנחנו חיים רק ממחיר המוצר שנקנה ונמכר כי אני יבואן. עשינו עבודת מחקר ב-10 מדינות וגילינו כי התוצאות מדהימות, התברר שישראל היא יותר זולה בחלק לא מבוטל של מוצרים כמו קטשופ סכיני גילוח".

בשנה האחרונה, ובחודש האחרון בפרט, הודיעו שורה של חברות מזון גדולות על העלאות מחירי מוצריהם ביניהם ענקית ייבוא המזון שסטוביץ וחברת סוגת.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר