"חוויתי קשיים כאישה בתחום גברי": בעלות העסקים שמתעקשות לייצר בישראל

לקראת יום העצמאות הקרב ובא, החלטנו לתת את הבמה לנשים שמייצרות בישראל ומתעקשות לעבוד רק מהארץ • הן מספרות על האתגרים שצצו בדרך ועל התחרות הקשה - וגם על הסיפוק הגדול

אישה מחזיקה בסמל של מגן דוד, צילום: Getty Images

למרות הקשיים והאתגרים, יש לא מעט עסקים ישראליים שמתעקשים לייצר בישראל. לרגל יום העצמאות ה-75 למדינה,החלטנו להפנות זרקור לנשות עסקים מצליחות שהחליטו כאג'נדה לפעול ולייצר בישראל, ושלא מתביישות להגיד את המילה "ציונות". אלו מספרות על ההזדמנויות, על הקשיים, על התגובות שהן מקבלות מהסביבה, ובעיקר - ממליצות לכל אישה שרוצה בכך להגשים את עצמה ולהקים עסק בארץ.

חוה זינגבוים | מנכ"לית תאגיד הקוסמטיקה על שמה

את הקריירה שלה התחילה זינגבוים בארה"ב, בבית חולים בטקסס שבו למדה קוסמטיקה רפואית. כשחזרה לארץ, מערכת היחסים המקצועית המשמעותית הראשונה שלה הייתה במחקר עם פרופ' רחל לוברט על החדרת חומרים לעומק העור, ושם הבינה שזו פריצת דרך עולמית.

"היינו חייבות לדאוג לכך שכל תהליך הייצור ייעשה בפיקוחנו. לא אגיד שלא חשבנו להוציא את הייצור למקומות אחרים: לא פעם קיבלנו הצעות מהחברות הבינלאומיות הגדולות בעולם להעביר את הייצור לחו"ל ולמכור את הטכנולוגיה שלנו, אבל כשאנחנו נמצאות בכנסים בינלאומיים עם חברות וקונצרנים ענקיים, אנחנו מבינות שהצלחנו לעשות את מה שהם לא הצליחו. אלה רגעים של גאווה בינלאומית שאי אפשר לתאר. המחקרים שלנו מתפרסמים בכתבי עת בכל העולם, והקהילה המדעית מקבלת את המחקרים האלה ויודעת שזה פיתוח ישראלי.

"מובן שעולות לי מחשבות בנוגע לתיוג הישראלי. למשל, אם הייתי יכולה לפרוץ לשווקים אחרים אם לא היה כתוב על המוצר שהוא מיוצר בישראל. עם זאת, זה מה שאנחנו - מוצר ישראלי שפותח בארץ. כעת אנחנו בדיונים עם מקומות שמוצר כזה לא יכול להיכנס אליהם, אבל אני לא מורידה את זה מהאריזה שלי. אני בת לאב שורד שואה, והילדים שלי ישראלים. זו החברה שלי ואלה אנחנו. מי שרוצה את המוצרים שלנו במקומות שאנחנו לא ביחסים איתם, יצטרך למצוא את הדרך".

חוה זינגבוים // צילום: דודי חסון

הגר אלמביק | מעצבת האופנה ALEMBIKA

מעצבת האופנה הגר אלמביק החלה את דרכה ב-1988, עם פתיחת מותג האופנה "הגרה". לאחר שני עשורים שבהם המותג פעל בהצלחה רבה, הוא עבר קשיים כלכליים. אלמביק עברה את אחד מהמשברים הגדולים בחייה כשהרשת נסגרה, אך יצאה ממנו מחוזקת יותר והתחילה דרך חדשה עם חברתה ג'ודי פדלון ובעלה גדי, שהקימו יחד את מותג האופנה "אלמביקה" ב-2005.

כיום אלמביקה נמכרת ביותר מ-1,000 נקודות מכירה ב-14 מדינות בעולם, מתוכן 220 חנויות רק בארה"ב. השנה, במסגרת שבוע האופנה תל אביב שנערך במארס 2023, זכתה אלמביק בפרס מפעל חיים.

"רציתי לעשות בגדים לנשים. היה לי ברור שהבגדים יהיו מעוצבים ומיוצרים בישראל - זה אומר לעבוד עם השוק המקומי שהיטיב איתנו, וגם היטבנו איתו. הבגדים לא זולים, אבל זה חלק מהסיפור. יש את עלויות הבגדים והתפירה, אבל היה ברור לנו שזה יהיה במחוזותינו. לא עלה לנו רגע אחד של מחשבה לעבור למקום אחר. היה ברור שכך זה צריך להיות. זה עובד היטב, אז למה לקלקל?".

הגר אלמביק // צילום: ירון רוקו אשכנזי

נוי הדס | הבעלים והיזמית של "נוי השדה"

הדס היא דור שלישי למשפחת חקלאים. כבר מגיל צעיר היא ידעה שהיא רוצה לתת מקום ראוי לחקלאות הישראלית, אף שמדובר בתחום "גברי" יותר, שלא קל להיכנס אליו.

"כשהייתי ילדה לחקלאים היה קשה להתפרנס בכבוד, ואי-ודאות כלכלית אפפה את התחום. ידעתי שאני רוצה להיות להם לבית ושיוכלו להתפרנס. בגיל 21 החלטתי להקים רשת חנויות של תוצרת ישראלית בלבד. נסעתי בכל רחבי ישראל למצוא חקלאים שיעשו את זה איתי. כיום מדובר ביותר מ-500 חקלאים, ואני מרגישה שאני מגשימה את החלום הציוני. עם השנים רציתי להיות גם חקלאית בעצמי, והיום, בגיל 31, אני חקלאית התותים הגדולה בישראל, עם 140 דונם באבן יהודה. אני קמה בבוקר לשדות, ומרגישה שאני עושה את מה שסבא וסבתא שלי חלמו עליו. הילדים שלי קוטפים את התוצרת, ואני דומעת מאושר שהם יהיו דור רביעי לחקלאים.

"היה לי קשה מאוד להקים את העסק. חוויתי קשיים כאישה בתחום גברי וקמעונאי שכולם בו שמים רגליים אחד לשני, ויש תחרות קשה. זלזלו בי, והייתי צריכה להוכיח את עצמי כדי שיאמינו בי. נלחמתי בשיניים כדי שהשם שלי ילך לפניי ושיראו שאני שווה".

נוי הדס, צילום: חיים אפריאט

אניטה אביטל | מייסדת "גולדה" מקבוצת אניטה

עסק הגלידות של אביטל קיים כבר יותר מ-20 שנה, וכיום היא מתפעלת אותו יחד עם בניה, עדי וניר. הכל החל בעקבות זמן איכות שהעבירה עם בנה, שגרם לה לחשוב על הרעיון לעסק.

"הכנו יחד כל מיני פינוקים קפואים וטעימים לחברים ולשכנים שלנו בנתניה. ניר, שהיה שותף מלא בהכנה, הכין את בסיס הגלידה, ואני את הריבות המפורסמות שלי. ערבבנו את התוצרים יחדיו ויצרנו מעין גלידה ביתית משלנו. התגובות תמיד היו נלהבות, וכולם עודדו אותנו לפתח את התחביב ולהפוך אותו למקצוע. לאחר כמה שנים קפצנו למים ועשינו את זה. פתחנו את הסניף הראשון של 'אניטה' ברחוב שבזי בנווה צדק, התחביב הפך למקצוע - והשאר היסטוריה.

"הקמת עסק היא לא דבר קל, ואתגר בפני עצמו לגברים ולנשים כאחד. העובדה שפתחתי את העסק עם שני הבנים שלי, ניר ועדי, הייתה יתרון גדול, אף שהיה בכך גם סיכון גדול. חומרי הגלם ישראליים ומיוצרים במפעל כחול-לבן המעסיק עובדים ישראלים. הכל קורה במפעל החדש בכפר ויתקין שממנו נשלחים המוצרים לסניפים. זו גאווה גדולה עבורנו להיות מפעל ישראלי שמפרנס משפחות רבות בישראל".

אניטה אביטל // צילום: אפיק גבאי

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר