אחת השאלות המהותיות ששואל כל מי שנמצא בזוגיות ויודע שמתקרב 14 בפברואר, התאריך של ולנטיינ'ס דיי, היא מה לקנות לבני הזוג.
בתקופה הנוכחית, עם יוקר המחיה, השאלה הזו רלוונטית ביותר. אך אם תשאלו את כולם, זה לא משנה מה קונים - העיקר הכוונה, ורצוי שתצורף לכוונה גם מתנה שווה ומיוחדת.
טווח המחירים רחב, וכך גם מגוון האפשרויות. לפי נתוני רשת "ג'נטלמן", סכום ההשקעה הממוצע בוולנטיינ'ס דיי עומד על 194 שקלים, וגברים משקיעים בממוצע פי ארבעה מנשים בסכומי המתנות. זמן ההתלבטות לפני רכישה עומד על 5-2 דקות בקרב גברים, ועל 10-5 דקות בקרב נשים.
"ההיערכות לוולנטיינ'ס דיי מאוד מאתגרת", מספר יוסי כהן, מנכ"ל "זר פור יו". "זה חג שגובר בו הביקוש לוורדים ולטוליפים אדומים. החורף היה יותר קשה מבחינת גידולי הפרחים האלו, אך למזלנו יש לנו שטח שלנו, שבאמצעותו אנחנו מצליחים להגיע לכמויות גדולות".
היו אצלכם עליות מחירים השנה?
"לא העלינו מחירים, ואנחנו לא מעלים אותם למרות ההתייקרויות במשק. כמו כן, אנחנו מציעים את אותו המבצע כמו בשנה שעברה, שלפיו מקבלים קאווה ב-9 שקלים בקנייה של 159 שקלים ומעלה. כך אנחנו מצליחים לשמור על רמת מחירים סבירה ללקוח, במיוחד בזמנים האלה, שבהם המצב יותר קשה וההוצאות גדלות".
כהן מספר כי הסכום הממוצע למתנה עומד על 250 שקלים, וכי המין הגברי מוביל בקניות לחג: "אצלנו גברים קונים יותר מתנות בוולנטיינ'ס דיי. אפשר לחלק את זה ל-65% גברים, והשאר נשים. נשים עושות השוואות בין אתרים ובודקות יותר - לעומת גברים, שמעדיפים להזמין ולסיים את הסיפור כמה שיותר מהר".
אף על פי שרבים חושבים שפרחים זו מתנה שחבל לבזבז עליה כסף מכיוון שהיא לא נשארת לנצח, כהן טוען כי היא אחת מהמתנות האהובות ביותר, ושהביקוש לה רק גובר. "בתקופת הקורונה אנשים נשארו בבית ורצו שיהיה ירוק סביבם, פרחים ועציצים. יש יותר מודעות ורצון שיהיה משהו חי בבית".
לא חששת בשום שלב שיוקר המחיה יפגע במכירות?
"עד עכשיו, בשלושת החודשים האחרונים, ממוצע ההזמנות לא נפגע. בוולנטיינ'ס דיי קונים מתנות יותר יקרות. לא מסתפקים רק בסידור פרחים, אלא מזמינים גם שוקולד ויין. אצלנו, בניגוד לשאר השוק, בנובמבר-ינואר אנחנו מרגישים שאנחנו נמצאים במקום אחר. נכון, אי אפשר להשוות לעומת ינואר של השנה שעברה, אבל יש לנו מחזורים יפים, שהפתיעו אפילו אותי.
"מוולנטיינ'ס דיי אני לא חושש. מפסח, לעומת זאת, כן - כי בשנה שעברה הרוב היו בארץ, והשנה רבים יטוסו. עם זאת, בתחום עולם המתנות והפרחים אנשים מחפשים כל הזמן סיבה למסיבה, סיבה לחגוג וסיבה לשלוח מתנות".
תבחרו בשבילנו
ומה מחפש הצרכן הישראלי כשהוא מכוון לקניית מתנה רומנטית? אורי גורן, סמנכ"ל השיווק של "ללין", אומר שיש עלייה בחיפוש המתנות בגוגל החל מ-6 בפברואר. "הצרכן הישראלי מחפש חיים נוחים ואוהב מארזים מוכנים, שמתחילים לחלוש על השוק ולתפוס יותר נפח בהתפלגות מכירת המתנות. אם בעבר אנשים היו רוצים לבנות את המארז, היום הם סומכים על הידע שלנו ורוצים מארז מוכן מראש. יש לנו מארזים של 300-100 שקלים, וממוצע הרכישה עומד על 200-150 שקלים. לפי סקר שעשינו לא מזמן, 42% מתכוונים לקנות מתנה לוולנטיינ'ס דיי - 45% מהגברים ו-40% מהנשים".
מי נחשב קהל היעד שקונה את רוב המתנות בוולנטיינ'ס דיי?
"הקהל העיקרי הוא בני 44-35 שהתחילו את החיים המשותפים שלהם ויש להם ילד קטן, ורוצים לשמור על הרומנטיקה".
גם גורן טוען כי יוקר המחיה לא השפיע על המכירות. "אנשים מאמינים ברומנטיקה, וזה טוב. הם משקיעים גם בתקציב. אני חושב שסכום העסקאות עלה קצת, וזה אולי מגיע כפיצוי על דברים אחרים, אבל כאמור - פחות משקיעים בבחירה. מבחינת המחירים, הם לא השתנו. אנחנו מציעים מבצע שחוזר בכל חג, שבו קונים תיק ב-19.90 שקלים וכל המוצרים בחנות מוצעים ב-50% הנחה".
גם בוולנטיינ'ס דיי השנה, נראה שרבים לא יוותרו על מתנה מתוקה. לדברי עדי שדה, מנהלת מותג "מקס ברנר", הפיסטוק עדיין שולט בתחום השוקולדים: "יש לנו גם שוקולדים עם תוספות מעניינות, כמו מלח ים, שוקולד לבן ופיסטוק, שהוא טרנד חזק מאוד. ולנטיינ'ס דיי הוא מקדם מכירות חזק, כי לשוקולד יש חיבור מובהק לאהבה. אנחנו צופים עלייה של 150%-200% במכירות לעומת שאר ימי השנה, ולגידול בכמות הקניות לעומת השנה שעברה, שבה הוציאו בין 200 ל-250 שקלים על מתנה".
מתי קונים יותר באופן כללי, בוולנטיינ'ס דיי או בט"ו באב?
"ולנטיינ'ס דיי חזק יותר מט"ו באב, וגברים קונים יותר מנשים. החגים הגדולים מבחינת מכירות הם ראש השנה ופסח, אבל גם חגי האהבה חזקים".
מבצעי יום האהבה
קניוני עופר מציעים במתנה סט של שרשרת ועגילים בציפוי זהב או כסף עם פנינה לרוכשים בחנויות הקניון. סכום המינימום לקנייה משתנה בין הקניונים, ועומד על 99 שקלים בעופר בילו סנטר אאוטלט, 299 שקלים בקניון רחובות ו-500 שקלים בקניון הגדול בפתח תקווה, שגם מוסיף חניה יומית בחינם בין 12 ל-14 בפברואר. בקניון רמת אביב מקבלים בקנייה של 800 שקלים ומעלה, נוסף על סט התכשיטים, גם קופסת גלידה, זוג ציפיות, מבשם לבית וכרטיס חניה יומי בין 13 ל-14 בפברואר.
קניון עיר ימים נתניה מציע צמיד של רוני קאהן בקנייה של 300 שקלים ומעלה בחנויות הקניון, למעט מגה וסופר-פארם בישום וקוסמטיקה.
אתר הקניות "Onlys" מציג מבצע למחזיקי כרטיס מאסטרקארד של בנק הדואר, שבו יעניק הבנק הטבה של 50 שקלים הנחה על כל הזמנה מאתר הביוטי בקנייה של 150 שקלים ומעלה, עם קוד הקופון DOAR50.
האתר "דיל קוסמטיקס" מציע הנחה של 15% על כל המארזים, והנחה נוספת של 10% על כל האתר עם קוד הקופון 10LOVE. מחירי המארזים: 850-110 שקלים לפני ההנחה.
מתנות עד 100 שקלים
מתנות עד 200 שקלים
מתנות עד 300 שקלים
מתנות מ-300 שקלים ומעלה
