למרות העובדה שעדיין אמצע החופש הגדול, רוב ההורים כבר עסוקים במחשבות (ויש שיגידו - בתקוות) על היום שבו יחזרו הילדים לבית הספר.
משנה לשנה מגוון החידושים לקראת החזרה הצפויה מתרחב - בתחום הקלמרים, קופסאות האוכל, וכמובן בתחום התיקים. "בכל התיקים האורתופדיים המיועדים לכיתות הנמוכות הוספנו תא סגור שמאפשר לאפסן בו", מפרט משה גנץ, בעלי חברת קל גב, "וזה נובע מכך שיש יותר ויותר ילדים עם טלפונים ניידים בכיתות הנמוכות. לתיכוניסטים הוספנו ליין תיקים עם תאים למחשב".
חברת מודן המתחרה מציעה חידוש של תיק עם חזית מתחלפת, המאפשרת להחליף את האיור בעזרת "קליפה" מגנטית וכך לגוון את מראה התיק מבלי לקנות אחד חדש. גם בפלפוט מספרים על חידושים בתחום: "יש לנו השנה מדבקות 'סטיק טאק' שניתן להדפיס בעיצוב אישי בחנויות שונות", מספרת עינת ברוך, סמנכ"לית החברה, "ויש לנו גם תיק טרולי חדש לגן שיכול להיגרר על גלגלים וגם להינשא על הגב, ויש לו שני מצבי גובה לכל ילד. אנחנו שמים דגש על עיצובים טרנדיים. אנחנו חוזים שנה לפני את הדברים, ועובדים עם חברות אופנה".
עמית שבתאי, מנהלת הסחר של רשת קרביץ, מספרת על הביקוש למוצרים שפיתחה קרביץ, הנותנים מענה לילדים החווים אתגרים לימודיים ברמות השונות. "יש לנו סרגל למעקב קריאה, אוחזן אורתופדי לשיפור יכולת הכתיבה, אביזרים להפגת מתח ולחצים, עפרונות ללימוד אחיזה נכונה, ועוד".
מוצרים מיוחדים לקראת החזרה לבית הספר מוצעים ברשת יולו, וביניהם תוכלו למצוא גם קולקציית תיקי דינוזאורים שכולה זוהרת בחושך. עוד מוצעים תיקי אוכל בסגנון רטרו, קלמר ספינר פופאיט נשלף, קלמר מחשבון גיימינג נשלף, ועוד. חידוש מיוחד הוא קופסת אוכל עגולה מתרחבת מסיליקון לילדים שאוהבים פיתות, במחיר של 65 שקלים. "השנה יש לנו לראשונה שיתוף פעולה עם רשת אופיס דיפו", מציינת יעל יגלום, יזמית של רשת יולו, "כך שיהיה ניתן להשיג את המוצרים גם במחלקה ייעודית".
תחום נוסף שזוכה לביקוש גבוה בתקופה הזו הוא כל נושא אחסון האוכל. לדברי אילן עזרא, סמנכ"ל מילניום מרקטינג, יבואנית ארקוסטיל, בכל שנה משולבות טכנולוגיות חדישות בתחום אחסון מוצרי המזון. "מדובר בטכנולוגיות של שמירה על איכות המזון והשתייה וטריות האוכל בהתאם למטרת המוצר. אפשר למצוא אצלנו בקבוקי מים מיוחדים בעלי יכולת שמירה על קור ל־24 שעות וחום ל־12 שעות. כמו כן, מדובר בקופסאות אוכל בעלות פטנטים של שמירת טריות והפרדת מזון".
יש גם בזול
גם בחנויות הצעצועים נערכים לחזרה לבית הספר. "אנחנו מבינים שמדובר בתקופה שמביאה איתה המון הוצאות למשפחות", אומרת סיגל כספי, מנכ"לית טויס־אר־אס, "יש צורך לשמר את המיומנויות אצל הילדים ולהעסיק אותם, וכמובן יש צורך לקנות ציוד. יש לנו מארז לכיתה א' שמכיל שתי חוברות של פעילויות דפי מדבקות, אותיות ומספרים. אין אצלנו עליות מחירים - יש לנו קלמרים החל מ־9.90 שקלים, קופסאות אוכל החל מ־19.90 שקלים, ומבצע שמי שקונה ב־250 שקלים משלם 200 שקלים".
ואם דיברנו על מוצרים במחירים נמוכים במיוחד - חייבים להזכיר את רשתות הסטוק. מלבד ציוד משרדי ותיקים, רשת מקס סטוק מציעה קולקציה מחומרים ממוחזרים הכוללת פנקסים, מחברות, עטים, עפרונות ועוד, תיקי טרולי לגן ב־49.90 שקלים ותיק גב ב־59.90 שקלים. רשת ג'מבו סטוק מציעה מגוון תיקי גן ב־10 שקלים, קלמר ג'ינס ב־1.90 שקלים, 10 עטיפות למחברות ב־90 אגורות ו־3 מחברות ספירלה ב־9.90 שקלים. גם בקל גב מצאנו מוצרים זולים: המותג אאוטדור מציע לראשונה סט של 3 מחברות A4 עם ספירלה שתואמת לתיק ולקלמר בכ־25 שקלים. "זה מחיר טוב, כי בדרך כלל מחברות דומות עולות 40 שקלים", מציין משה גנץ, "ואגב, זו הפעם הראשונה שקל גב נכנסת לתחום הנייר".
כמה זה עולה לנו?
העלייה במחירים לא פסחה גם על תחום הציוד לבתי הספר, שהתייקר השנה. "העלינו מחירים ב־3%", חושף גנץ מקל גב, "בעוד העלויות שלנו עלו ביותר מ־15%. בשער הדולר לבדו יש הבדל של 8%-7% לעומת השנה שעברה. הפלסטיקה התייקרה ב־25%, הנייר ב־25%-15%, ועוד. ספגנו את רוב ההתייקרויות, ונראה לי שאת ה־3% האלה החנויות יכולות לספוג".
מחברת מודן נמסר שהם ספגו חלקית את העלייה במחיר חומרי הגלם, ואילו המחירים שלהם עלו לכל היותר ב־10%-5%.
גם בפלפוט העלו מחירים. לדברי עינת ברוך, בכל העולם יש עליות מחירים: "רק הנייר עלה בשנתיים האחרונות ב־70%. המחירים של ההובלות עלו פי 4-3, ואנחנו ספגנו חלק גדול מעליות המחירים. סדר הגודל של המחירים שהעלינו עומד על כ־5%. עם זאת, אני לא קובעת את המחיר לצרכן אלא החנויות".

תיקי בית הספר באתר www.swagg.co.il. צילום: יח"צ
עמית שבתאי, מנהלת הסחר של רשת קרביץ, מסבירה כי במותג הבית של קרביץ לא היתה עליית מחירים: "עניין המחירים חשוב היום יותר מאי־פעם. אנחנו דואגים שהעליות לא יתגלגלו על הצרכן בזכות מותג הבית שלנו, שבו יש מחירים שאף ירדו. עפרונות שלנו, שעלו שקל בשנה שעברה, עולים היום 70 אגורות, ומדובר בעפרונות שעברו תקינה. באשר למותגים, חברות התיקים האורתופדיים ביקשו עליית מחירים של 10%-7% והעלינו חלקית את המחיר - אם כי לא לכולם".
יגלום מרשת יולו מוסיפה: "השתדלנו לשמור על מחירים במקום שפוי עם עלייה של 10%-3%, אבל הכל התייקר. אם מישהו יגיד לי איך היום אפשר להתקיים מבלי להעלות מחירים, אני אשמח לשמוע, אבל אני חושבת שאין דרך אחרת".
כאמור, כספי מטויס־אר־אס טוענת שהרשת לא העלתה מחירים. לשאלה כיצד זה ייתכן בעוד היבואנים העלו מחירים, ענתה כי החברה ספגה חלק מההתייקרויות. "בחלק מהמוצרים יש עלייה במחיר הרשמי", פירטה, "אז עשינו מבצע שמחזיר את המחיר למצב הקודם. זו האסטרטגיה שלנו, וזה חלק מהמשא ומתן שלנו עם היבואנים. כמו כן, תחום החזרה לבית הספר הוא אחד מני רבים אצלנו, ולכן פה אני יכולה לספוג יותר".
